Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 252 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34323 berichten
Travelmaster schreef:
do 13 dec, 2018 11:17
Zwitserland?
 
Jahaa ... dat wisten we al, iets eerder: "...., het is het land dat ± rondom door de EU omgeven wordt."

En het is niet een "landje" dus geen Andorra, San Marino, Liechtenstein etc.

BSM
Ik ben geen lid van jullie vereniging, dus mijn mening doet er niet toe. En bovendien ligt het misschien gewoon aan mij. Maar ik vind de Raadplaatjes tegenwoordig veel minder prettig om te volgen dan vroeger.
Bridgestone SM schreef:
do 13 dec, 2018 11:23
Travelmaster schreef:
do 13 dec, 2018 11:17
Zwitserland?
 
Jahaa ... dat wisten we al, iets eerder: "...., het is het land dat ± rondom door de EU omgeven wordt."

En het is niet een "landje" dus geen Andorra, San Marino, Liechtenstein etc.

BSM
Ik zag het volgens mij nog nergens bevestigd. Ik probeer slechts mee te spelen maar als het niet op prijs wordt gesteld, ook goed hoor. Niet raar opkijken als er in de brei van je cryptische omschrijvingen wat over het hoofd wordt gezien.
derdekeer schreef:
do 13 dec, 2018 11:46
Ik ben geen lid van jullie vereniging, dus mijn mening doet er niet toe. En bovendien ligt het misschien gewoon aan mij. Maar ik vind de Raadplaatjes tegenwoordig veel minder prettig om te volgen dan vroeger.
BSM doet gewoon waar hij zin in heeft. Volgens mij is al vaker gemeld dat zijn manier van raadplaatjes presenteren niet op prijs wordt gesteld. Niet door mij in elk geval, en nog wat mensen die dat al dan niet bedekt hebben laten weten.
Ik zou het erg op prijs stellen als hij er in dit topic mee op zou houden, en eventueel zijn eigen crypto-raadplaat-enigma-topic zou beginnen.

Peter
PeterVanRijn schreef:
do 13 dec, 2018 12:44
derdekeer schreef:
do 13 dec, 2018 11:46
Ik ben geen lid van jullie vereniging, dus mijn mening doet er niet toe. En bovendien ligt het misschien gewoon aan mij. Maar ik vind de Raadplaatjes tegenwoordig veel minder prettig om te volgen dan vroeger.
BSM doet gewoon waar hij zin in heeft. Volgens mij is al vaker gemeld dat zijn manier van raadplaatjes presenteren niet op prijs wordt gesteld. Niet door mij in elk geval, en nog wat mensen die dat al dan niet bedekt hebben laten weten.
Ik zou het erg op prijs stellen als hij er in dit topic mee op zou houden, en eventueel zijn eigen crypto-raadplaat-enigma-topic zou beginnen.
Sorry hoor, je mag ook gewoon kijken naar alleen het plaatje als dat je meer ligt 8)

Ik zie soms plaatjes zonder toelichting waar ik weer nul-komma-nul mee kan.
Daarvan denk ik dan oh ... zal wel, en soms (door)zie ik dan de "truuk".

En ... als je een plaatje met een sluwe zoekopdracht kan vinden dan is het in sommige gevallen meer een kwestie van als allereerste kijken en als allereerste posten.

Bij dit plaatje kan je langs allerlei wegen de oplossing bereiken ... het is dus geheel aan de deelnemer.

BSM
Travelmaster schreef:
do 13 dec, 2018 12:04
Bridgestone SM schreef:
do 13 dec, 2018 11:23
Travelmaster schreef:
do 13 dec, 2018 11:17
Zwitserland?
 
Jahaa ... dat wisten we al, iets eerder: "...., het is het land dat ± rondom door de EU omgeven wordt."

En het is niet een "landje" dus geen Andorra, San Marino, Liechtenstein etc.

BSM
Ik zag het volgens mij nog nergens bevestigd. Ik probeer slechts mee te spelen maar als het niet op prijs wordt gesteld, ook goed hoor. Niet raar opkijken als er in de brei van je cryptische omschrijvingen wat over het hoofd wordt gezien.
Travelmaster, ik stel het zeer op prijs, op welke wijze je ook meespeelt. En het is nu dus hard bevestigd: Zwitserland, en het is dus de vraag of het wel of niet de Jura is. (Het "mocht" in ieder geval geen Frankrijk zijn van willem.m (of overdrijf ik nu weer).)

BSM
Ik gok nog wat verder, dan. Ik had de bevestiging van Zwitserland eerder inderdaad niet goed gelezen. Maar is het dan ergens op de scheidslijn van Jura en Bern op Google Maps? Daar ligt een regiootje dat lijkt op Gruyère, maar dan gespeld Gruère.
Bridgestone SM schreef:
do 13 dec, 2018 14:39
PeterVanRijn schreef:
do 13 dec, 2018 12:44
derdekeer schreef:
do 13 dec, 2018 11:46
Ik ben geen lid van jullie vereniging, dus mijn mening doet er niet toe. En bovendien ligt het misschien gewoon aan mij. Maar ik vind de Raadplaatjes tegenwoordig veel minder prettig om te volgen dan vroeger.
BSM doet gewoon waar hij zin in heeft. Volgens mij is al vaker gemeld dat zijn manier van raadplaatjes presenteren niet op prijs wordt gesteld. Niet door mij in elk geval, en nog wat mensen die dat al dan niet bedekt hebben laten weten.
Ik zou het erg op prijs stellen als hij er in dit topic mee op zou houden, en eventueel zijn eigen crypto-raadplaat-enigma-topic zou beginnen.
Sorry hoor, je mag ook gewoon kijken naar alleen het plaatje als dat je meer ligt 8)

Ik zie soms plaatjes zonder toelichting waar ik weer nul-komma-nul mee kan.
Daarvan denk ik dan oh ... zal wel, en soms (door)zie ik dan de "truuk".

En ... als je een plaatje met een sluwe zoekopdracht kan vinden dan is het in sommige gevallen meer een kwestie van als allereerste kijken en als allereerste posten.

Bij dit plaatje kan je langs allerlei wegen de oplossing bereiken ... het is dus geheel aan de deelnemer.

BSM
....En de deelnemer geeft al een aantal keer aan geen zin te hebben in jou crypto- achtige omschrijvingen.
Zo stil aan neem jij het topic over, je bent erg dominant aanwezig op het forum.
OK, Laat ik hier maar een einde aan maken.

Hasenmatt
Knipsel C.JPG

https://www.google.com/maps/@47.2423054 ... 192!8i4096

-Jan
JanH schreef:
do 13 dec, 2018 15:01
OK, Laat ik hier maar een einde aan maken.

Hasenmatt

Knipsel C.JPG

-Jan
Hoera, Hoera, heel goed JanH :idea:

Had je er ook Althüsli bij genoemd dan had je een Kerstbonus verdiend :wink:

Nu ben ik wel weer razend nieuwsgierig hoe je die Hasenmatt gevonden hebt, langs welke wegen ??

Tot mijn verbazing heeft de Hasenmatt zelfs een wikipedia-pagina.

De route die ik aflegde (niet per fiets of e-bike) was deze: GoogleMaps route
En GoogleMaps heeft hier ook een Panorama (ik weet niet of het werkt, anders met het streetview-mannetje naar de driesprong iets ten westen van Althüsli gaan - het werkt bij mij).
De Google Streetview-foto (van Kurt Siegenthaler) is van sept 2015, mijn foto dateert van begin juni 2016, Kurt had beter/zonniger weer, althans aan de Solothurner kant.

Het cryptische was om te beginnen: Het is geologisch nog wel het Jura massief, maar het is ook het Canton Solothurn (de Hasenmatt is met 1445 meter zelfs de hoogste top van het Canton Solothurn) en daar wees "alleenig" dus naar. Dus in strikte zin was het geen Jura (Jura is namelijk ook een Canton, binnen Zwitserland zelfs een wat anarchistisch Canton, Jura stemt in het algemeen progressiever "Europeser" als de gemiddelde Zwitser).
Een regio-kaart van Zwitserland deelde (mijns inziens foutief) deze Jura-rand zelfs toe tot het Berner Laagland.

Verder een heel ander spoor:
Het rijdende tuinhuisje (de LandRover op de foto), hier op ruim 1300 m hoogte staat voor Althüsli.


Anyway, nu ligt dus de bal bij JanH ... ik hoop op weer een heel ander enigma.
Let wel, ondanks het gemopper zijn de raadplaatjes wel een "publiekstrekker", we zijn ruim 800 bezoekjes verder.


BSM
Schitterend, JanH tikt m ff af :)

Enne, hoeveel van de bezoekjes zijn van jouzelf? Anyway, op naar de volgende!
Travelmaster schreef:
do 13 dec, 2018 15:33
Schitterend, JanH tikt m ff af :)

Enne, hoeveel van de bezoekjes zijn van jouzelf? Anyway, op naar de volgende!
 
Je kan mijn antwoorden tellen, en dan moet je voor de wat langere antwoorden vaak nog een paar extra bezoekjes rekenen, want vaak vraagt het antwoord toch om een nadere uitleg of correctie, soms check ik nog even de achterliggende data etc. Maar zelfs al wordt het dan van ruim 800 slechts krap 800 ... het blijft veel voor één enigma-plaatje. Kennelijk blijft het trekken. (Zelf kijk ik herhaald naar een plaatje, vooral als ik denk dat ik het bijna kan raden of wanneer het iets bekends oproept zonder het echte Ahh Eureka moment.)

BSM
Of de meesten zijn gewoon benieuwd of er al een nieuw raadplaatje is. Er is een nieuw topic aangemaakt voor RaadpRaat zag ik. Misschien daar verder bij jouw volgende plrlrlrlraatje? Zou sjiek zijn :wink:
Ik stel voor dat degene die het vorige raadplaatje heeft geplaatst, niet mee mag doen met de daarop volgende, om anderen ook een kans te geven.
En die persoon dient zich dan ook te onthouden van oeverloos commentaar? Zoals ik nu doe :wink: ?
De tovenaar schreef:
do 13 dec, 2018 15:50
Ik stel voor dat degene die het vorige raadplaatje heeft geplaatst, niet mee mag doen met de daarop volgende, om anderen ook een kans te geven.

Kijk even terug in de recente historie.
Hoe vaak komt het voor dat diegene die nadat zijn plaatje geraden is direct weer als eerste met het goede antwoord komt ?   En als dat al eens incidenteel voorkomt is dat dan een probleem ?

Ik lees in deze nieuwe "regel" een oplossing voor een probleem dat niet bestaat.   Dat niet alleen: je creëert zelfs de mogelijkheid van een impasse: stel dat op een geven moment slechts twee mensen actief zijn ... dan valt het spel dood tot het moment dat er eindelijk iemand komt met een goed antwoord.   Zijn er drie actieve spelers, dan rouleren die verplicht ...   Of te wel een regel die het spelletje niet leuker maar vooral saaier maakt en de deelnemers ontmoedigt.

O ja, er is altijd een kansje dat er één-tweetjes zijn dan is het de sport die te doorbreken.
Het enige wat ik zou willen verbieden zijn combines, doorgestoken kaarten en ander vals spelen.

En ... ik zou ik wel weer "verplicht" stellen dat de oplosser op z'n minst een tipje van de sluier optilt.
Ik ben altijd weer nieuwsgierig hoe iemand het goede antwoord weet te geven (want dan was ik het dus niet die het goede antwoord had).

BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 12 dec, 2018 17:14
math schreef:
wo 12 dec, 2018 16:04
Ik gok voor het landroverplaatje op Zwitserland, ergens in de Jura.
'......
Math heeft het beter geraden, het is het land dat ± rondom door de EU omgeven wordt.
Echter het: "ergens in de Jura" is niet echt juist.

Mooi weggetje en ook niet overdreven steil: vanuit Gänsbrunnen 7,2 km naar de top, gemiddeld 8%, max 14%. Maar volgens mij en ook volgens Wikipedia ligt het in de Solothurner Jura.
math schreef:
do 13 dec, 2018 16:37
Mooi weggetje en ook niet overdreven steil: vanuit Gänsbrunnen 7,2 km naar de top, gemiddeld 8%, max 14%. Maar volgens mij en ook volgens Wikipedia ligt het in de Solothurner Jura.
 
Math, ik moet je een heel eind tegemoetkomen, ik was ook wat verbaasd ... maar Jura is een lastig begrip, het is een beetje als Vogezen, Jura is zelfs nog erger, het is een bergmassief, het is een geologische eenheid (een een geologisch tijdvak) en het is zowel een Canton (in Zwitserland) als een Departement (in Frankrijk).

Daarom gaf ik al antwoorden met een slag om de arm, en dus ruimte voor de oplettende lezertjes.
Zie hier twee uitersten zoals ik ze op het internet vond toen ik de vraag naar "Jura" ging beantwoorden.
 
Schermafbeelding 2018-12-13 om 16.45.18.png
Schermafbeelding 2018-12-13 om 16.45.18.png (241.97 KiB) 2984 keer bekeken
Schermafbeelding 2018-12-13 om 16.48.20.png
Schermafbeelding 2018-12-13 om 16.48.20.png (236.67 KiB) 2984 keer bekeken
 
Op basis van gezond verstand en de nodige voorkennis zou ik zeggen dat het de laatste zuid-oostelijke Jura-rand is.
Maar als je in Zwitserland of Frankrijk rondfietst en het over Jura hebt denkt iedereen aan de Canton of Departement en helemaal niet aan de geologie.

BSM
Bridgestone SM schreef:
do 13 dec, 2018 15:09
Hoera, Hoera, heel goed JanH :idea:

Nu ben ik wel weer razend nieuwsgierig hoe je die Hasenmatt gevonden hebt, langs welke wegen ??

je gaf veel crypto-achtige omschrijvingen en rookgordijnen, waarvan ik, en met mij meer zo te lezen, geen liefhebber ben. Je mag een volgende keer in mijn ogen wel wat concreter zijn.

Ik destilleerde uit de grote hoeveelheid tekst (zelfs de Brexit kwam langs) het volgende:
het ligt tussen Comté (=Jura) en Gruyère, maar niet echt in de Jura zelf.
Dus, dacht ik: dicht tegen de Jura aan.

Op Google maps is dit Guyère,
a2.JPG
En dit de Jura.
a1.JPG
Er tussenin, dus dicht bij Jura ligt Biel. Als je daarop inzoomt zie je twee toppen.
a3.JPG
Als je op een top klikt zie je foto’s. Bingo!

Ik zal later vanavond een nieuwe foto plaatsen.

-Jan
Potverdrie ik zat echt met dezelfde kaarten voor me! Ik had alleen niet de tegenwoordigheid van geest om in te zoomen en op die toppen te klikken.

Maar ja, ondertussen ook aan het werk :oops: