Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 26 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Leg op doe proeffiets Santos 26" een paar andere bandjes (big-apple?) en probeer het dan nog eens...
Hier moet meer aan de hand geweest zijn. Het rolweerstandverschil tussen 26 en 28 inch bestaat wel, maar is heel klein. Als die tractor niet lekker fietste dan moet dat vooral gekomen zijn door de banden. Als daar een stel expeditiebanden op gezeten heeft is het niet gek dat je moeilijk vooruit kwam. Zet er Big Apples op, of nog sneller Compas 26x1.75, en het is vast een ander verhaal. Verder is die Travelmaster ook een erg stijf en stug frame, en dat helpt ook niet. Mijn m-gineering vakantierandonneur met 26 inch wielen is een snelle fiets, met snelle banden.
Wim
erikhvg schreef: Voor je beslist over 26" of 28" banden, maak een proefrit. Ik heb gisteren gereden op een Santos Travelmaster 26" met Schwalbe banden (type weet ik niet, maar met behoorlijk profiel), en dat viel zwaar tegen. Ben geen beginnende fietser, heb al heel wat kilometers weggetrapt, zowel op de weg als MTB in de Ardennen, maar dit was gruwelijk zwaar trappen. Toen ik daarna weer op mijn gewone stadsfiets stapte, Batavus Apache 27 met 28" wielen, was het verschil zo groot dat ik de Santos 26" heb afgezworen. Heel jammer, want hij was afgeprijsd van 3100 naar 2400, met alle onderdelen die ik graag wil hebben, Rohloff naaf, chris king balhoofd etc. Volgende week maar een proefrit maken op een 28" Santos, daar hebben ze ook nog een stel van staan, ook met riemaandrijving. Doe jezelf dus een lol en trap eens 10-15 kilometer en beslis dan.
Kun je een lijstje maken van alle *) verschillen tussen de twee genoemde fietsen? Kun je dan aangeven waarom het verschil uitsluitend aan de iets kleinere wieldiameter te wijten was?


*) Ik zal niet lullig doen, beperk je tot de eerste 50
erikhvg schreef:
Gaiphia schreef:
AB schreef: zolang je nog niet naar mogelijke bandbreedte hebt gekeken is merk1 vs merk2, al vs staal nog helemaal geen issue. Denk ook na over 26"of 28". Daarna frame uitkiezen met accent op lengte bovenbuis en lengte achtervork. Succes met de zoektocht, neem er de tijd voor.
Ik opteer zoiezo voor 26" banden. Qua breedte ben ik er nog niet uit, ergens tussen de 40 en de 50 mm lijkt me wel wat...
Voor je beslist over 26" of 28" banden, maak een proefrit. Ik heb gisteren gereden op een Santos Travelmaster 26" met Schwalbe banden (type weet ik niet, maar met behoorlijk profiel), en dat viel zwaar tegen. Ben geen beginnende fietser, heb al heel wat kilometers weggetrapt, zowel op de weg als MTB in de Ardennen, maar dit was gruwelijk zwaar trappen. Toen ik daarna weer op mijn gewone stadsfiets stapte, Batavus Apache 27 met 28" wielen, was het verschil zo groot dat ik de Santos 26" heb afgezworen. Heel jammer, want hij was afgeprijsd van 3100 naar 2400, met alle onderdelen die ik graag wil hebben, Rohloff naaf, chris king balhoofd etc. Volgende week maar een proefrit maken op een 28" Santos, daar hebben ze ook nog een stel van staan, ook met riemaandrijving. Doe jezelf dus een lol en trap eens 10-15 kilometer en beslis dan.
Zelfs met mijn Schwalbe Extremes (26*2.25) blaas ik elk stadsfietsertje om. Zat er wel lucht in je banden? Sleepten je remblokjes aan? zat je fiets nog op slot?
Zelfs met mijn Schwalbe Extremes (26*2.25) blaas ik elk stadsfietsertje om. Zat er wel lucht in je banden? Sleepten je remblokjes aan? zat je fiets nog op slot?
Haha ja, alles was goed in orde, de banden waren op de juiste spanning gebracht.

Het is niet mijn bedoeling om de Santos fanboys voor het hoofd te stoten, maar dit viel mij gewoon op. Zal volgende week nog eens terug gaan naar die zaak en vragen of ze er andere bandjes omleggen want het is wel een fiets die ik graag zou willen hebben.
Kun je een lijstje maken van alle *) verschillen tussen de twee genoemde fietsen? Kun je dan aangeven waarom het verschil uitsluitend aan de iets kleinere wieldiameter te wijten was?
Ja dat kan ik wel en dan kom ik ongetwijfeld tot een waslijst aan verschillen, maar het gaat om mijn fietsbeleving en als ik vind dat hij zwaarder trapt en het verschil te groot vind dan gaat die koop dus niet door.
Ik probeer dus de tip te geven dat hij een proefrit zou moeten doen om te kijken hoe zijn fietsbeleving is.
erikhvg schreef:
Zelfs met mijn Schwalbe Extremes (26*2.25) blaas ik elk stadsfietsertje om. Zat er wel lucht in je banden? Sleepten je remblokjes aan? zat je fiets nog op slot?
Haha ja, alles was goed in orde, de banden waren op de juiste spanning gebracht.

Het is niet mijn bedoeling om de Santos fanboys voor het hoofd te stoten, maar dit viel mij gewoon op. Zal volgende week nog eens terug gaan naar die zaak en vragen of ze er andere bandjes omleggen want het is wel een fiets die ik graag zou willen hebben.
Zadelhoogte ook gecheckt?
Nu is de Santos Travelmaster natuurlijk ook een ontzettend lompe stugge langzame aluminium oversized hardknallende oncomfortabele fiets. Je kunt beter de Idworx Off Rohler nemen, dat is pas een Ferrari met 4wd!
AB schreef: Zadelhoogte ook gecheckt?
Nu is de Santos Travelmaster natuurlijk ook een ontzettend lompe stugge langzame aluminium oversized hardknallende oncomfortabele fiets. Je kunt beter de Idworx Off Rohler nemen, dat is pas een Ferrari met 4wd!
Zo'n Idworx is precies ook niet de goedkoopste onder de fietsen, maarja, dat is een Santos Travelmaster ook niet.
Ik heb een travelmaster 2.8 met rohloff en belt drive.
Ik vond hem de eerste 500km te zwaar fietsen zelfs overwogen hem terug te brengen.
Inmiddeld 1000km berder fietst hij lichter.
Ik gooi ook die schwalbe durema oid er af die er standaard opzitten.
Ga weer lekker terug naar conti travel contact dat vond ik prettigere en stillere banden.
Kun je een lijstje maken van alle *) verschillen tussen de twee genoemde fietsen? Kun je dan aangeven waarom het verschil uitsluitend aan de iets kleinere wieldiameter te wijten was?
Maarre.......als jij een fiets hebt klaarstaan in Kiel-Windeweer waar ik een proefrit op mag maken, dan hou ik mij van harte aanbevolen :)

Afstand Groningen-Kiel-Windeweer is nihil.
Marten heeft een paar dozijn, schat ik. Als je mijn m-gineering wilt uitproberen ben je van harte welkom als het ongeveer je maat is (ik ben 177 cm). Of fiets mee op een rondje Groningen, want daar komen vaak nog heel veel broertjes en zusjes.
Een fiets is snel/loopt licht:
als hij licht is (vooral bij klimmen).
door snelle banden (vooral bij snelheden tot 15-20 km).
Je een goede zithouding hebt, waarbij je weinig wind vangt bij hogere snelheden, en waarmee je goed kracht kunt zetten. Dus een beetje voorover en misschien vooral een racestuur.
Het frame niet al te stug is, zodat je kracht soepel wordt overgebracht.
Die Santos scoort eigenlijk op al deze fronten matig. Het is een tractor om met veel bagage expedities te maken.
Dus wat wil je ermee doen?
Wim
Het soort banden en de zithouding(=hoe efficient breng jij je kracht over op de pedalen) zijn idd doorslaggevend. Het verschil tussen 26" of 28" is, indien voornoemde factoren gelijk zijn, marginaal. Daarom heeft, voor langere reizen met veel bepakking en weinig haast, 26x2,35 nog steeds mijn voorkeur.
Houdt er rekening mee dat een tractor zonder bepakking totaal anders rijdt dan met. Zo vond/vind ik de Schwalbe XR rottig rijden zonder bepakking- hang er 20kg bepakking aan en ineens kon ik de rij-eigenschappen van deze sloffen wel waarderen.
pedalman schreef:Houdt er rekening mee dat een tractor zonder bepakking totaal anders rijdt dan met.
Ook het gewicht van de rijder speelt daarbij mee + kleine frames worden meestal van even dikke buizen gemaakt als grote. Een 200 cm kerel (m/v) van 120 kilo kan een Travelmaster best comfortabel vinden; een 155 cm dame van 45 kilo heeft daar waarschijnlijk aardig wat tassen voor nodig.
Leon
Leon schreef:
pedalman schreef:Houdt er rekening mee dat een tractor zonder bepakking totaal anders rijdt dan met.
Ook het gewicht van de rijder speelt daarbij mee + kleine frames worden meestal van even dikke buizen gemaakt als grote. Een 200 cm kerel (m/v) van 120 kilo kan een Travelmaster best comfortabel vinden; een 155 cm dame van 45 kilo heeft daar waarschijnlijk aardig wat tassen voor nodig.
Leon
Rijst elke keer weer de vraag, waar los je "het probleem" comfort op?
Doe je dat met een slap mikado frame of doe je dat zo dicht mogelijk bij de bron met behulp van de banden (combi bandbreedte/luchtdruk)?
Of je tilt je kont wat vaker uit het zadel, zorg je voor enige vitaliteit en train je naast je beenspieren ook je arm-, buik- en rugspieren.
AB schreef:Rijst elke keer weer de vraag, waar los je "het probleem" comfort op?
Je moet de fiets zoeken die bij jou en bij je plan past. Realiseer je dat overal waar gezegd wordt 'dat kan ook wel' er een keerzijde is.
Leon
Hobbels en bobbels zijn soms een stuk minder vervelend als je er met een grote snelheid en een iets zwaardere versnelling overheen dendert.
Fiets je langzamer, zit je langer met je kont in het zadel, dan zullen die kasseien een relatief grotere verticale resultante kennen, wellicht met grotere gevolgen voor je onderrug.
Ik fiets afwisselend op staal alu en carbon en herken begrippen als te lomp, te stug, etc totaal niet. Waar de sweetspot tussen efficiency en comfort ligt hangt nogal erg af van snelheid, houding, banden, getraindheid, alertheid, kleding, zadel, zadelpen, goede handgrepen, etc. Tel daarbij op gevoeligheid voor exclusiviteit, rationaliseren van luxe aankopen, forummarketing, realiseren dat fietsen meer een fysieke sport is dan een technische sport, etc. en voor je het weet krijg je een woud aan meningen en voorkeuren om discussie uiteindelijk te beslechten in dolgedraaid schroefdraad en oververhitte zadels. Je maakt wat mee als je iets te veel dit forum bezoekt :). Maar wel leuk en leerzaam!
AB schreef:Ik fiets afwisselend op staal alu en carbon en herken begrippen als te lomp, te stug, etc totaal niet.
Ik wel. Ik heb ca. 4 fietsen (gehad) met vrijwel compleet identieke afmontage, uitrusting, banden, zadel etc. maar met andere frames. De verschillen waren/zijn gigantisch groot.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Ik fiets afwisselend op staal alu en carbon en herken begrippen als te lomp, te stug, etc totaal niet.
Ik wel. Ik heb ca. 4 fietsen (gehad) met vrijwel compleet identieke afmontage, uitrusting, banden, zadel etc. maar met andere frames. De verschillen waren/zijn gigantisch groot.
Leon
Benieuwd naar je analyse
AB schreef:Hobbels en bobbels zijn soms een stuk minder vervelend als je er met een grote snelheid en een iets zwaardere versnelling overheen dendert.
Uit jouw berichten kan ik opmaken dat je langer ben dan 175 cm en zwaarder dan 75 kg. Meer het type van buigen of barsten, maar gaan zal die fiets. Ook snelheid lijkt voor jouw erg belangrijk.

Maar als ik voor een redelijke oneffenheid uit het zadel moet, omdat het comfort van de fiets te wensen overlaat, pak ik wel de step of de volledig afgeveerde Alleweder met comfort-stoel met Ventisit dempingsmat. De tijd van pijn is fijn en bloed moet is voorbij.

Zoals Leon al schreef is er voor elke gebruik en voor elke rijder een fiets op maat. Met een compromis, lees advies, zal een fiets breder inzetbaar worden.
Ik rij ook op staal en aluminium, op 37-622 en 42-622 banden. Maar ik rij voor 99% van de tijd op het stalen frame.

Piet.
PietV schreef:
AB schreef:Hobbels en bobbels zijn soms een stuk minder vervelend als je er met een grote snelheid en een iets zwaardere versnelling overheen dendert.
Uit jouw berichten kan ik opmaken dat je langer ben dan 175 cm en zwaarder dan 75 kg. Meer het type van buigen of barsten, maar gaan zal die fiets. Ook snelheid lijkt voor jouw erg belangrijk.

Maar als ik voor een redelijke oneffenheid uit het zadel moet, omdat het comfort van de fiets te wensen overlaat, pak ik wel de step of de volledig afgeveerde Alleweder met comfort-stoel met Ventisit dempingsmat. De tijd van pijn is fijn en bloed moet is voorbij.

Zoals Leon al schreef is er voor elke gebruik en voor elke rijder een fiets op maat. Met een compromis, lees advies, zal een fiets breder inzetbaar worden.
Ik rij ook op staal en aluminium, op 37-622 en 42-622 banden. Maar ik rij voor 99% van de tijd op het stalen frame.

Piet.
Blijf je dan voor een spoorwegovergang, een stoeprand of een gat in de weg gewoon in het zadel zitten? En 100km washboard lijkt me op die dunne bandjes ook geen plezier.
Verschil wat je bedoelt zal wel subtieler dan dat zijn/ Bij welk wegdek vallen jou de verschillen echt voelbaar op?