Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 26 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
IK WIL OOK EEN FATBIKE !!!
:D :D :D
zo..dat lucht op.. :D
nobbiomatic schreef:krijg toch het idee dat er ergens stiekum een motortje op die fatbike zit....met turbo...

finland vind ik nog het mooiste...was daar onderweg een keer heel vroeg...na twee uur rijden kwam de zon over de horizon...op dat moment stond ik net op een heuvel in een bocht. het licht van de zon viel over de heuvels..bomen en de meren waar ik naar stond te kijken....dat gaf een gevoel wat moeilijk in woorden te vatten is..
Die 800km asfaltweg ga ik niet fietsen hoor, mss wel als het mooi weer blijft en ik er nog een dikke week aan kan vastplakken.

En heel Lappland is prachtig, je moet alleen van natuur, ruimte en rust houden anders zit je totaal verkeerd.
nobbiomatic schreef:zo..dat lucht op.. :D
Dan moet je met je toekomstige fatbike zekere weten een keertje hierheen komen, lucht genoeg! Soms een beetje koud, maar daar houden fatbikes van. :wink:
ja..ga vanmiddag ff naar 12go biking en hier in het dorp bij de groothandel even kjken...ff voelen...aan die dikke banden..
PieterJan51 schreef:Hoi Yopie. wat neem jij mee, heb je een paklijst? Ik ben benieuwd. Bedankt.
Jullie zijn bijna van me verlost, alleen nog 'even' de setup en een paklijstje. :)

Had eerst twee Salsa Anythingcages aan de voorvork, twee drybags aan het stuur en de brandstoffles aan de onderbuis maar dat was geen succes. De Pugs blijft wel doordenderen, als een niet te stuiten monstertruck maar zodra ik van het pad afwijk, rotsen moet beklimmen of de fiets moet tillen houdt het op. De salsa houders blijven aan rotsblokken hangen en bagage aan de voorvork maakt de fiets te breed, rotsen duwen het voorwiel opzij, soms levensgevaarlijk. Tis ook onmogelijk om de fiets op te tillen als het voorwiel zo zwaar beladen is. Ik klap vaak de fiets omhoog zodat hij op 't achterwiel balanceert en makkelijker tussen grote rotsblokken te manoevreren is, maar door de zware bagage gaat dat niet meer, hij stuitert gelijk terug, op mij. Kan hem ook niet meer aan het voorwiel van rotsen naar beneden glijden, de bagage zit in de weg.
Dus heb de Anythingcages eraf gehaald en ook de brandstoffles zit nu met een dikke deuk in de frametas want die werd gelijk met houder en al van de onderbuis afgeramd. Jammer, was een nieuwe fles, de oude was zo gebutst dat ie niet meer in de houder paste. Betekende wel dat ik veel spullen moet thuislaten. Maar dat is dan maar zo, het was toch al afzien, dat is nu wat meer geworden (stoere taal verzacht de pijn :wink: ).

Afbeelding
Salsa anythinghouders: wat mij betreft echt waardeloos tussen rotsblokken en bij 't optillen van de fiets. Zo ook te zware drybags aan het stuur, niet te doen bij optillen:

Afbeelding

Hieronder een foto van de setup waar ik mee weg ga: stuurrol met nog een kleine drybag erbovenop, framebag, zadelrol met daar bovenop het tentje en een kleine camelbak, 11 L (het watergedeelte laat ik thuis). De packraft (3 kg) moet nog aan het stuur, het zwemvestje gaat aan de rugzak en de peddel gaat in twee delen achterop. En dan gaat er nog wat meer eten in de camelbak, dat ligt nu nog hier op tafel. Door het tentje achterop kan ik alleen niet zo goed meer met m'n kont achter het zadel hangen, dan zakt de zadeltas op de achterband, dus kan nog weleens lastig worden bij steile afdalingen.

Afbeelding

Gewicht van dit alles: fiets weegt incl. frametas 17kg en de bagage (incl kleding die ik draag en excl. helm, schoenen, voedsel/water) is circa 9kg. De Pugsley woog bij aankoop minder maar heb er ondertussen bar-ends en zwaardere pedalen, zadel, handvaten opgezet.

tassen 1.8 kg
slapen 2 kg
kleding 2.3 kg
gereedschap 350 g plus biba 360g
kookspullen 650 g
toilet, overlevingszooi, luxe etc 1kg
en dan nog wat dingetjes die ik ben vergeten, zoals ehmmm .. weet niet zo gauw ..

Bagage is dus niet echt overweldigend veel, vooral weinig kleding. En er is grote kans (99,9%) op sneeuw, nachtvorst, gure wind en in de packraft en bij water overfietsen word ik zeker nat maar het gaat vast wel lukken. Vuurtje stoken zal alleen moeilijk gaan boven de boomgrens, das wel jammer. Twijfel nog wel over een regenbroek, kan fijn in de kou/sneeuw/natte blubber zijn en tis een fijne broek (vaude drop, 160g), alleen blijft hij soms bij op/afstappen achter het zadel hangen en in rotsgebied moet je soms heel snel van de fiets kunnen springen. Heb geen zin in extra valpartijen maar koud zijn zorgt ook voor vallen/vermoeidheid plus kost ook meer eten/warm water/benzine dus weet niet zo goed wat wijs is ..

Hier een uitgebreid paklijstje want ik krijg er wrs toch pb/mail vragen over :wink: :

Tassen:
camelbag Mule hydration excl. waterresevoir 11L 600g
stuur: revelate harness 425 g
zadel: terrapin 370 g
2 x 13L drybags (2x95g), 2 x 8L (2x 80g)

Slapen:
tent Laser photon 720 g
slaapzak WM ultralite 820 g
matje Neoair xtherm 430 g

Kleding:
lange sportbroek 250g
winterbroek 340g
2 x t-shirt 100 g
2x lang shirt 130g
fietsvestje 280g
wind/regenjasje 235g (haglöfs lim II Q)
3 x sokken 33g
3 x string 9 g
sportbh 70g
setje lang ondergoed 200g
wollen slaapsokken 50 g
wollen muts 100g
gripgrab muts 30g
korte handschoenen 30g
wollen handschoenen 25g
lange waterdichte handschoenen 75g

Gereedschap: biba, 4 x inbus (ook voor de pedalen), tyraps, ducttape, pompje (lezyne road drive 90g), plakspullen, 2 grote bandenlichters, olie, poetslapje, setje remblokjes, extra boutjes/spanbandjes ..

Koken: whisperlite combi (320 g), trangia mini pannetje, mok, zakmes (mora mes plus hoes), vork, aansteker

Hygiene, luxe etc: toiletspullen incl handdoek 270g, camera plus extra batterij, e-reader, gsm, batterijpack (zenpower, 220g), usb stekker, hoofdlampje (BD 30g), ehbo, alu nooddeken 60g, geld, ID, vishaakjes/draad

Afbeelding
Nog een plaatje. Het watertje oversteken en dan de fiets over de twee boomstammen hijsen is nog te doen maar daarachter begint de ellende pas goed .. Gekkenwerk met teveel bagage.
Mooie avonturen!

Sjouwen met de fiets lijkt me extra lastig door de frametas. Of heb je een andere handige manier?
hm...geen ortliebs.....wordt helemaaaaal niks...
nobbiomatic schreef:IK WIL OOK EEN FATBIKE !!!

Als je wil kun je best een keer op mijn pugsley rijden. Rondje Zandvoort mbt route en op het strand.

En ja, dit blijft, voor mij, de leukste thread op het forum.

Gr, Patrick
ook de leukste ja....andere topics worden hier altijd snel gesloten...
ik moet eerst zonder rollator kunnen pat, dan kom ik gegarandeerd een keer langs...kijken of ie tegen zout water kan..
iets met B1 en B2
WARNING....
The 12 Stages of Fat Biking
By Charlie The bikemonger

Fat Curious Phase: See pictures of fat bikes, which stimulate fatbike-brain-worms to niggle away at your brain until you just have to actually get a ride on one.

Discovery Phase: Throw your leg over a fatbike and be pleasantly surprised. This feeds the brainworm until its powerful enough to take control of your wallet.

Buying Phase: you now wont a fat bike.

Disinformation Phase: Lying to your wife about the true cost of the fat bike phase: it’s ok we all do it.

Getting To Know You Phase... Get yourself stronger and proving that fat bikes are best by beating geared folk up and down hill.

Modification Phase: where you just have to tweak the spec for really specific condition, even though it will be fine without the mods. There is a sub-phase of 7.1 called “bloody purple anodising phase”, but we won’t go there.

Beard Phase: you will now have a beard creepie, dat klopt

One Love Phase... Ignore your other bikes.

Evangelist Phase... Become a fat bike evangelist and bang on about it on internet forums. Get angry at people who refuse to accept your offer of a ride on your fat bike. Moan about how skinny tyres destroy the trails. Heckle people whose bikes make them look fat, rather than thin.

Crusading Phase. Take the fat bike battle to the normal bike heathens by racing fat bikes in normal races.

Sloppy Emulators Phase: complaint about all mainstream brands building fat bikes, all the new people... “They are nothing more than sloppy emulators at best, who are all these new people, they weren’t there when it was cool, he doesn’t even know what an endomorph is FFS”.

Getting Over It Phase: Get over it, and quietly ride your fatbike while quietly mumbling it isn’t like it used to be. nog lang niet

That lot can take ten years or ten weeks.
Gr,
Patrick
nobbiomatic schreef:ik moet eerst zonder rollator kunnen pat, dan kom ik gegarandeerd een keer langs...kijken of ie tegen zout water kan..

Ik hoop dat het van tijdelijke aard is, met b1 en b2.

Patrick
dat van die baard klopt al aardig ja...
b1 en b2 horen op een ander forum thuis....ben multi bezig nu.
Patrick, leuk die fatbike warning, erg herkenbaar! :D

Yopie schreef: Paklijst: [..] en dan nog wat dingetjes die ik ben vergeten, zoals ehmmm .. weet niet zo gauw ..
Kaarten! veel terreinkaarten en een kompas (silva). Was bijna het belangrijkste vergeten. :shock:
LHTJoost schreef: Sjouwen met de fiets lijkt me extra lastig door de frametas. Of heb je een andere handige manier?
Ik leg het zadel op m'n schouder, arm over het frame en hou de onderbuis vast. De pinnetjes van de platformpedalen grijpen dan je vlees of je kleding en het voorwiel wat veel lager dan het achterwiel hangt wil graag ergens tegenaan botsen zodat je 't vaak tegen je knieen krijgt. Kan niet zeggen dat je er vrolijk door wordt.
Maar ik merk echt dat de krachttraining veel heeft geholpen, voel me sterker, vooral m'n rug voelt goed, ik lijk wel langer, een stukje gegroeid. Fijn hoor, voel me ook een stuk zekerder, kan meer aan. En ik ga als ik terugkom er zeker mee door!
En ik wil graag iedereen nog een keer bedanken, voor de tips, de steun en de leuke sfeer in dit topic. Hopelijk vreten de beren me niet op en kom ik heelhuids terug. Hejdå! :)

Afbeelding

Heb geen plaatje van mezelf in aktie, daarom heb ik er hier eentje gejat. Maar zo draag ik dus ook vaak de fiets, denk eigenlijk dat er geen andere manier bestaat.
ook al had je gezegd dat je het wel was...dan had ik je nog niet geloofd....je hebt nl. geen rode baard.. 8)

succes met de tocht
Hoi Yopie. Het is stil hier, gaat het wel goed op je monstertocht? Ben je al hongerige beren en vikingen tegen gekomen? Ik hoop snel op mooie foto's. Succes.
Groet.
Wat vinden de fans van de Surly Wednesday?

Afbeelding

http://www.bikerumor.com/2015/08/26/eb1 ... -fat-bike/