Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 243 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34441 berichten
Ik krijg dat beeld in de link niet te zien. De Sierra Nevada zou zoals de naam zegt afgetopt zijn met sneeuw. Maar ver is het er niet vandaan.
Sierra Mágina?
Afbeelding
Correcta, cantador!

Er loopt geen asfaltweg doorheen, maar het is een prachtig zicht op weg naar Granada.
toren.jpg
De tovenaar schreef:
di 04 dec, 2018 09:31
toren.jpg
Tja, het lijkt aardig op de Uilentoren, oorspronkelijk Pyramide Lombok -- 52° 1′ 6″ NB, 5° 25′ 43″ OL
Zie ook: wikipedia of Rijksmonumenten


BSM


PS Ik kende deze "folly" niet, en dat terwijl het niet al te ver is en ik hier ook nog een boekje met "folly's" in de provincie Utrecht in de boekenkast heb staan (maar waar?). Met de zoekterm "follie" (ik schreef het fout) en toren en uitzichttoren was het de eerste.
Het is in ieder geval iets voor een bescheiden fietstochtje, de Pyramide van Austerlitz moet er dan ook maar (weer) eens aan geloven.
PS2 't Is wel weer heel mooi dat de "tovenaar" de "Sierra Mágina" raadt .... daar zit op z'n minst magie in :!:
Bridgestone SM schreef:
di 04 dec, 2018 10:30
De tovenaar schreef:
di 04 dec, 2018 09:31
toren.jpg
Tja, het lijkt aardig op de Uilentoren -- 52° 1′ 6″ NB, 5° 25′ 43″ OL
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uilentoren


BSM
Dat klopt, valt me tegen dat je die niet binnen de twee minuten hebt geraden :wink:
Verrek - ik had kunnen winnen! Dat was het eerste dat in me opkwam, maar heb dit nooit bij het juiste eind, vandaar dat ik niet reageerde :shock:
De tovenaar schreef:
di 04 dec, 2018 10:34
Bridgestone SM schreef:
di 04 dec, 2018 10:30
De tovenaar schreef:
di 04 dec, 2018 09:31
toren.jpg
Tja, het lijkt aardig op de Uilentoren -- 52° 1′ 6″ NB, 5° 25′ 43″ OL
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uilentoren
Dat klopt, valt me tegen dat je die niet binnen de twee minuten hebt geraden :wink:
 
Tja, ook bij deze dacht ik om te beginnen: Dat wordt niks, een echt tovenaars-plaatje.
Ik had ook geen toverstokjes-herkennings-moment zoals ik dat bij de Hawk-Hill had.
Maar ... nadat ik bijna overging tot de orde van de dag ... kwam de inval van "folly" + "uitzichttoren".

Uiteindelijk duurde het dus niet lang, althans niet tussen mijn eerste blik en de goede inval.
Al met al binnen het uur ... het blijft niet al te dol ... je moet ook anderen een kans geven.
Travelmaster schreef:
di 04 dec, 2018 10:37
Verrek - ik had kunnen winnen! Dat was het eerste dat in me opkwam, maar heb dit nooit bij het juiste eind, vandaar dat ik niet reageerde :shock:
Tja, Travelmaster, ik had 'm ook al bijna weggeklikt, en op de stapel "er komt wel een andere waar ik mijn kennis in kwijt kan" gelegd.   Het was dat tweede "wie weet, het www is world wide" dat me samen met het fout gespelde "follie" op het goede pad bracht (het www weet zelfs wat mijn spellingsfouten zullen zijn).

Ik kom gauw met een nieuw, hopelijk goed moeilijk, en uiteindelijk voor de hand liggend enigma.

BSM
Bridgestone SM schreef:
di 04 dec, 2018 10:51
Ik kom gauw met een nieuw, hopelijk goed moeilijk, en uiteindelijk voor de hand liggend enigma.
Doe je het een beetje snel? Travelmaster laat deze pagina in beeld staan en zet de auto-refresh op elke 4 seconden. :D
Als je de uilen had herkend zou je 'm snel kunnen raden. Ik wist wel van het bestaan van die toren maar nog nooit beklommen, het uitzicht valt een beetje tegen. Zelfs met een 3m lange toverstaf zie je door de bomen het bos niet, laat staan de pyramide van Austerlitz: https://www.mapillary.com/map/im/SZ0ymNwNbNU68nfYxEzWIA
Leon schreef:
di 04 dec, 2018 11:00
Bridgestone SM schreef:
di 04 dec, 2018 10:51
Ik kom gauw met een nieuw, hopelijk goed moeilijk, en uiteindelijk voor de hand liggend enigma.
Doe je het een beetje snel? Travelmaster laat deze pagina in beeld staan en zet de auto-refresh op elke 4 seconden. :D
 
Snel genoeg :?:
 
P1110577.jpg
enigma-plaatje
 
Tja, een nogal "neutraal" plaatje, het land is denkelijk wel duidelijk.
Een vermoeiend "hoogtepunt" tussen noord en zuid (en oost en west).
Vaak ook een dieptepunt. Ook een sleutel-positie.

Graag lees ik de algemene naam van deze "plek" (de precieze plek mag natuurlijk ook), maar ik lees graag ook op z'n minst drie "bijzonderheden".   Een half antwoord of een schot hagel reken ik niet goed.

Als het allemaal te lang duurt dan komen er nog wat aanvullende hints.


Succes BSM
Neutraal, hoogtepunt etc.
Het moet ergens in Moresnet (Kelmis) zijn, maar ik weet niet waar.
Ik wil ook niet winnen want ik heb geen foto's om te plaatsen.
derdekeer schreef:
di 04 dec, 2018 13:17
Neutraal, hoogtepunt etc.
Het moet ergens in Moresnet (Kelmis) zijn, maar ik weet niet waar.
Ik wil ook niet winnen want ik heb geen foto's om te plaatsen.
 
Dag derdekeer,

Een leuke connectie:
Neu-Moresnet / Neutraal Moresnet of te wel Kelmis/Calamine, het vierde land van het drielandenpunt.
Gelukkig voor jou is het fout ... en ik zou maar niet verder zoeken op dit spoor.
Het is een best eind fietsen van jouw suggestie naar mijn enigma-punt.
Grappig genoeg is er één gemeenschappelijkheid, maar daarvoor moet je wel diep graven.

Succes allemaal* (toch weer een paar hints) BSM

* Indien de toename in het aantal bezoekjes hier, de laatste twee uur, voor de helft aan dit laatste enigma toe te schrijven is .... dan kijken er toch best veel mensen.
Nauwelijks een hint: Het land is Frankrijk.

En ... er komen best wat Nederlanders langs (nee, niet precies hier, dwz niet dit 15% weggetje).

De laatste keer dat we "er" waren liepen we bijna onze buren tegen het lijf.

BSM
Geen idee. In de buurt van de Morvan?

Could be anywhere... Zou toch prettig zijn als het plaatje zelf aanwijzingen bevat.
willem.m schreef:
di 04 dec, 2018 18:01
Geen idee. In de buurt van de Morvan?

Could be anywhere... Zou toch prettig zijn als het plaatje zelf aanwijzingen bevat.
Geologisch is er (kennelijk) iets met de Morvan (zoiets zei mij althans de Franse wikipedia-pagina), maar 't is geen zuur kristallijn gesteente zoals je overwegend in Vogezen of Morvan tegenkomt.
En "in de buurt" van de Morvan zou ik het niet willen noemen, 't is wel het goede kwadrant.
Het plaatje geeft daar overigens weldegelijk aanknopingspunten: bladverliezende boven en in de bermen planten zoals je in dit kwadrant van Frankrijk verwacht.
Het landschap is ook "opener" als gemiddeld in de Morvan, je ziet een serieuze vallei en die speelt een hoofdrol, dwz één van de hoofdrollen. En zonder valleien ook geen hoogten (of hellingen), en daarmee is het toch een heel "duidelijk" plaatje. Verder zie je ook geen andere hoogten, dat is toch ook een aanwijzing ... het zijn niet altijd de herkenbare toppen die de aanwijzing zijn, soms is juist het uitzicht op géén toppen juist een aanwijzing.

En ... soms is het het plaatje, soms het praatje, een beetje cryptogram geeft weer anderen een kans.
O ja dat drielandenpunt is zo je wilt - neem het niet letterlijk - ook een soort van aanknopingspunt.

Succes BSM
Bridgestone SM schreef:
di 04 dec, 2018 19:02
En "in de buurt" van de Morvan zou ik het niet willen noemen, 't is wel het goede kwadrant.
Dat beperkt het zoekgebied tot 3,83 maal de oppervlakte van Nederland.

Op zich okay dat er verschillende soorten zoekopdrachten zijn, maar in deze ben ik niet zo goed.

Ik ga nog even wat tabellen van mijn werk opschonen - niet leuk maar ben er sneller mee klaar :(
willem.m schreef:
di 04 dec, 2018 19:16

Dat beperkt het zoekgebied tot 3,83 maal de oppervlakte van Nederland.
Da's toch een stuk makkelijker als het zoeken van een gebergte op het Iberisch schiereiland*, dat schiereiland is een en al gebergten en slechts twee grote rivieren.
  * dat is namelijk als het zoeken van een A in a Ay-stack

Verder kan je de meer bos-rijke gedeelten van die kwadrant ook uitsluiten ....

Ik heb nog een paar hints in de mouw, dus we komen er wel.

Maar goed, als je het eenmaal weet dan zie je hoe makkelijk het was.
      naar het schijnt ben ik familie van het orakel van Amsterdam ...


BSM
Bridgestone SM schreef:
di 04 dec, 2018 15:43
Nauwelijks een hint: Het land is Frankrijk.
Kijk eens goed naar het verkeersbord: er staat een auto op de helling. In België staat de hellingpercentage boven de helling op de plaats van de auto. In Frankrijk staat er wél een auto op de helling met de hellingpercentage in het wit aangegeven op het zwarte vlak.

http://www.autorij-instructie.nl/2008/0 ... en-belgie/

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verke ... .html#go-c
Martin E. van Doornik schreef:
di 04 dec, 2018 19:30
Bridgestone SM schreef:
di 04 dec, 2018 15:43
Nauwelijks een hint: Het land is Frankrijk.
Kijk eens goed naar het verkeersbord: er staat een auto op de helling. In België staat de hellingpercentage boven de helling op de plaats van de auto. In Frankrijk staat er wél een auto op de helling met de hellingpercentage in het wit aangegeven op het zwarte vlak.

http://www.autorij-instructie.nl/2008/0 ... en-belgie/

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verke ... .html#go-c
Precies, dit was ook een beetje een gratuite hint.
Een typisch Frans verkeersbord met een typisch Frans autootje.
Als je alle varianten zou verzamelen dat had je een heel auto-park.
Daarmee is de foto dus waarschijnlijk ook heel uniek.

Je hebt overigens ook heel leuke verkeersbord-fietsjes in Frankrijk.

BSM