Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 242 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34460 berichten
Bridgestone SM schreef:
zo 02 dec, 2018 18:48
...
Het is - goed beschouwd - een Col, maar hij heeft volgens de topografische kaart geen naam.
De locatie heeft wel een duidelijke en herkenbare naam (en hoogte).

Een bescheiden hint: er komen niet heel veel fietsers langs.
 
2011-07-30 - P1000359.jpg
Misschien toch nog maar een hint, of twee.

Er is denk ik een grotere kans dat een Nederlander hier tijdens een voettocht langs komt.
Neem dit letterlijk, de kans is groter dat het op een zekere afstand "langs" is.
Met een variant kom je er wel echt langs.

En voor de oplettende lezertjes is er iets in de foto dat je op het goede spoor zou kunnen zetten.

BSM
luddo schreef:
ma 03 dec, 2018 00:02
Col de la Côte de l'Engin?
vlak bij de col du donon

http://randonneurs.vosgiens.free.fr/C.R ... carree.htm
http://abrisvosges.wifeo.com/baraque-carree.php
Dag Luddo,

Ik denk dat ik je het voordeel van de twijfel geef en het antwoord goed rekenen.

Dus Luddo, nu is jouw nieuwe opgaaf weer een nieuw enigma te plaatsen.


Het enige echte toponym/lieu-dite op de kaart zegt dus Baraque Carrée.
Geef Baraque Carrée maar eens in op geoportail -- je kan in Geoportail allerlei verschillende kaarten kiezen.

De Col zou dus eventueel Col de la Baraque Carrée moeten (of kunnen) heten, volgens het (typische Club Vosgien) bordje - dat was dus een hint voor de oplettende lezertjes - op de Baraque ligt ie op 736 m hoogte, volgens de kaart is het vlak ernaast 741 m.
De Baraque Carrée is een herbouw van een afgebrande voorganger .... misschien is de vuurplaats vóór de Baraque een pragmatische brandverzekering: beter een vuurtje ervoor als erin.

De Col de la Côte de l'Engin is een eindje verderop gelegen, 790 m hoog -- iets voor deze Col ligt een klein Soldaten-Friedhof, op weer een eigen naamloze "col" die zelfs 814 m hoog is. De Fransen hebben hier kortstondig en geheel vergeefs standgehouden alvorens "overwinningsgewijze de dood te vinden" (hoe dat kan weet ik niet, het staat zo op een triest glimmende gedenksteen).
Je rijdt daar dan al weer op het asfalt, op de D44 (die in het departement Bas-Rhin D145 heet).
De D44 is naar verluid de makkelijkste klim naar de Donon - je komt dan wel over de hoogste cols voordat je naar de Col du Donon afdaalt - deze Col is ± 730 m hoog !
De D44 is geen prettige weg om te dalen: de weg is aan de smalle kant, hobbelig, bochtig/onoverzichtelijk en er zitten stukjes bijna vlak in zodat je afwisselend moet bijtrappen en moet bijremmen. 's Winters wordt deze weg overigens niet altijd geruimd, je kan er metershoge sneeuwduinen hebben, en je moet daar dus niet maar zo zonder de juiste voorbereiding de "verkeerde" afslag nemen.

Wij kwamen in 2011 op de fiets langs de Baraque Carrée na wat noordelijker op ± 850 m gekampeerd te hebben. Het was zwaar boven te komen: een nogal steile bosweg. Het was nog zwaarder fietsen eenmaal boven: de Chemin des Russes was ooit geasfalteerd maar inmiddels lagen alle stenen los en met de punt omhoog.
Je ziet er dus hoogstens VTT's (of tegenwoordig ook e-VTT's), en vooral wandelaars. De GR5 komt langs de Col de la Côte de l'Engin, langs de Baraque komt de GR53 en het Sentier des Bornes.
 
Baraque Carrée - 2013-02-08 P1010827.JPG.jpg
Baraque Carrée - 2017-03-30 - P1020132.JPG.jpg
 
BSM

PS   Ook al heet het Massif du Donon dus naar de Donon ... de hoogste top in dit massief is net 1 a 2 meter hoger als de naamgevende (Grand) Donon, en deze twee zijn de enige twee 1000-der in dit massief, de Petit Donon is een onderdeurtje van slechts 961 meter.
PS2 Luddo: Misschien kan je nog verklappen hoe je tot het goede antwoord kwam ?
ik vermoede dat het al in de Vogezen was door het witte bord met groene rand.
Ben er wel eens vlak langs gefietst.

Met het betere google werk en zoeken op onbemande hutten werkte dat goed.
http://abrisvosges.wifeo.com/

Hierbij de volgende aanwijzing, wel erg makkelijk denk ik.
DSCN0595.JPG
Lake Jasna?

Lake Jasna
4280 Kranjska Gora, Slovenië
https://goo.gl/maps/ka9Q4C3HMCU2
Bridgestone SM schreef:
zo 02 dec, 2018 18:52
willem.m schreef:
zo 02 dec, 2018 18:43
Ik heb in de anderhalf jaar ofzo dat ik mee raad wel eens een juist antwoord in 8 minuten gezien. Maar 2 minuten is wel heel kras. Je lijkt wel algoritme :shock:

Ben benieuwd naar het volgende plaatje.
 
Nee, ik ben geen algoritme.
Ik dacht om te beginnen: die laat ik aan me voorbijgaan, dat kan alles zijn, een foto-truukje ....
.... totdat ik dat rare rooster, in die vreemde setting herkende, ik had daar dus nog geen twee maanden geleden op gestaan.
 
Goedemorgen willem.m,
Jij kan er ook wat van ... 9 minuten !!
BSM
inderdaad veel te makkelijk. Helemaal goed.

Het is dan ook aan de voet van een van de mooiste passen in Europa, de vrisic pas.
Ik ben daar wel ooit geweest (huwelijksfietsreis), maar kan me het beeld niet herinneren.

Ik vermoedde op basis van de bergen trouwens eerst de Picos. Ik zocht met Google Afbeeldingen op "Picos statue goat", vervolgens met deze termen in het Spaans, en daarna zag ik in de 'soortgelijke afbeeldingen' de juiste voorbij komen.

Hieronder een nieuwe opgave:

(Ik kijk vanavond naar de inzendingen.)
Dunster Castle in het Exmoor National Park.
Ik reken ‘m goed. Want zo stellig gebracht, dat móet wel kloppen :D
willem.m schreef:
ma 03 dec, 2018 10:08
Lake Jasna?

Lake Jasna
4280 Krajnska Gora, Slovenië
https://goo.gl/maps/ka9Q4C3HMCU2
Best zuur voor me, ik had in 2016 hier langs kunnen fietsen; ik had een mooie jeugdherberg in Krajnska Gora geboekt, dichtbij dit meer aan de voet van de Vrsic-pas. Door de slijmbeursontsteking in Bad Gastein moest ik m'n tocht afbreken. Het knaagt nog steeds aan me.
CarlW schreef:
ma 03 dec, 2018 15:04
Dunster Castle in het Exmoor National Park.
Helemaal goed Carl!

Dunster is een alleraardigst plaatsje in Zuidwest-Engeland. We waren er in mei 2017. We kregen een interessante rondleiding door een aantal vertrekken waaronder het 'keukengedeelte'.

Uit wikipedia:

"Iron Age hillforts testify to occupation of the area for thousands of years. The village grew up around Dunster Castle which was built on the Tor by the Norman warrior William I de Moyon (d. post 1090) shortly after the Norman Conquest of 1066. The Castle is mentioned in the Domesday Book of 1086. From that time it was the caput of the Feudal barony of Dunster. The Castle was remodelled on several occasions by the Luttrell family who were lords of the manor from the 14th to 20th centuries. (...) The village became a centre for wool and cloth production and trade, of which the Yarn Market, built by George Luttrell (d.1629), is a relic. There existed formerly a harbour, known as Dunster Haven, at the mouth of the River Avill."
Hoe heet dit makkelijk in 1 beeld te vatten gebergte?

Afbeelding
Wilde gok: Serra da Estrela in Portugal?
Kleiner.
Leon schreef:
ma 03 dec, 2018 18:39
Wilde gok: Serra da Estrela in Portugal?
 
Een nog wilder gok: Serra do Gerês (Nationaal park Peneda-Gerês) ??

BSM
Serra da Malcata?
Iberisch schiereiland is in ieder geval juist.
Tja, een vestzakgebergte op het Iberisch schiereiland lijkt makkelijk, maar het Iberisch schiereiland lijkt wel een grote rijkgegarneerde taart, volop gebergten etc. de banketbakker heeft zich uitgeleefd.

Als ik zo rondkijk dan zou de Sierra de las Villuercas of te wel Sierra de Guadalupe in aanmerking kunnen komen.

BSM
Ik denk de Sierra Nevada. Ik zie wel wat overeenkomsten met dit plaatje uit mei-2016, genomen in de buurt van Alhama de Granada.