Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34217 berichten

Hier een wat moeilijkere raadfoto. Eigenlijk geen foto, maar een op een vel papier op mijn stuurtas ter plekke gemaakte tekening van een Arabisch straattafereel. De ontzettend moeilijke Arabische teksten op de borden heb ik maar wat aangerommeld. Maar waar? www.mijnalbum.nl/Album=PJYZCEXC en klik erop voor een vergroting.

Wat ik wel weet en zie, dat als jij dit ff op je stuurtas tekent, je verrekt goed kan tekenen. Op zich is dit een leuker/mooier talent dan fotograveren, waarbij ik niet wil zeggen dat wij af en toe strondjaloers zijn op fotocomposities, zo heet dat geloof ik, die mensen kunnen maken.

Martin E. van Doornik schreef:De ontzettend moeilijke Arabische teksten op de borden heb ik maar wat aangerommeld.
Ik zie niet alleen teksten in arabische lettertekens maar ook wat ivriet, rechts op jouw geweldige tekening. Ik neem aan dat we in deze omgeving dus Joodse mensen en mensen van Arabische komaf aantreffen. Dat kunnen landen aan de Middellandse zee zijn. In met name Marokko leven al eeuwen Joden naast Moslims. :roll:

Rachel schreef:In met name Marokko leven al eeuwen Joden naast Moslims. :roll:
Jordanië ?

Michael W schreef:
Rachel schreef:In met name Marokko leven al eeuwen Joden naast Moslims. :roll:
Jordanië ?
Nee, het ligt wel direkt aan zee en er is een pittoresk vissershaventje vlakbij de plaats waar de tekening is gemaakt. Ik ben nooit in Afrika geweest, hoor.

Rachel schreef:
Martin E. van Doornik schreef:De ontzettend moeilijke Arabische teksten op de borden heb ik maar wat aangerommeld.
maar ook wat Ivriet, rechts op jouw geweldige tekening.:roll:
Je bedoelt zeker het grote bord, bijna midden op de tekening boven de spitsboogdeur. Idd. Hebreeuwse letters. En ook op het doosje uiterst rechtsonder in de hoek met een ש.

Akko ? 8)

Michael W schreef:Vanaf Baarlo is het nog minstens 15 km fietsen !
Horst?

Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:Vanaf Baarlo is het nog minstens 15 km fietsen !
Horst?
Dat is de verkeerde kant op !!

Michael W schreef:Akko ? 8)
KLOPT! Het is Akko, ten noorden van Haifa in Israël, die desondanks zijn sfeervolle Arabische karakter heeft weten te behouden. Een van de oudste steden ter wereld. Op de achtergrond de El Jazzar-moskee, door de Turken in 1785 gebouwd (nu met een donkerbruine koepel; toen ik deze tekening maakte was de koepel wit). Hier worden enkele baardharen van de Profeet bewaard, de legendarische 'Baard van de Profeet' die nu nog in menige vloek voorkomt. In de Kanaänitische tijden wordt het stadje Ptolemais genoemd, later Acre tijdens de Kruisvaarttochten en vanaf 1917 heet de stad Akko. De straat op de tekening is de Salah Eddine Street. Ik verbleef daar enkele dagen en ik denk er nog vaak aan. De tekening hangt op mijn werk. De strakke "telefoondraden" heb ik op papier langs een reservespaak getrokken.

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:Vanaf Baarlo is het nog minstens 15 km fietsen !
Horst?
Dat is de verkeerde kant op !!
Roermond?

Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Horst?
Dat is de verkeerde kant op !!
Roermond?
Meer naar het noorden :wink:

Nu een nieuwe raadselfoto: ik ben niet alleen fiets-, maar ook molenliefhebber, tevens gediplomeerd molenaar. Waar staat deze merkwaardige molen met maar liefst zes wieken? Niks geen hoogtevrees, ik heb zelfs bovenop de ui-vormige kap gestaan.
www.mijnalbum.nl/Album=IDZ33LSD
Tip: het staat op een groot eiland.

Martin E. van Doornik schreef:Nu een nieuwe raadselfoto: ik ben niet alleen fiets-, maar ook molenliefhebber, tevens gediplomeerd molenaar. Waar staat deze merkwaardige molen met maar liefst zes wieken? Niks geen hoogtevrees, ik heb zelfs bovenop de ui-vormige kap gestaan.
www.mijnalbum.nl/Album=IDZ33LSD
Tip: het staat op een groot eiland.
Deze ?

Afbeelding

De Sibsey Windmill nabij Boston, England

Deze is ook maf, 5 wieken :wink:

Afbeelding

Michael W schreef:Deze is ook maf, 5 wieken :wink:
Die ken ik ook, the five-sailed Maud Foster Windmill in Boston. Hij is nog steeds in bedrijf. In Heckington niet ver vandaan staat een molen met maar liefst acht wieken.... :!:
Wat heeft Lincolnshire zeer fraaie en sierlijke molens.

Michael W schreef:De Sibsey Windmill nabij Boston, England
Hoe heb je dat voor mekaar gekregen? Jouw antwoord is goed. The Trader Windmill in Sibsey, 10 km ten noorden van Boston, bouwjaar 1877.

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef: Dat is de verkeerde kant op !!
Roermond?
Meer naar het noorden :wink:
Heythuizen of Beesel?

Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:De Sibsey Windmill nabij Boston, England
Hoe heb je dat voor mekaar gekregen? Jouw antwoord is goed. The Trader Windmill in Sibsey, 10 km ten noorden van Boston, bouwjaar 1877.
Gewoon, het is of England en Spanje waar molens met meer dan 4 wieken staan. Spanje (of Mallorca) is dit niet gezien de bouwstijl dus gezocht op Windmill England. Dan rolt er vanzelf wel een molendatabase te voorschijn :wink:

Martin E. van Doornik schreef:of Beesel?
Dat zit aardig in de juiste hoek, maar ik reken het niet goed 8)