Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
[quote="Gaiphia"] >Ik deed gemiddeld 120 km per dag.
> uitsluitend bedoeld zijn om te reizen (meerdere weken
> bergen te beklimmen op onverharde wegen
> mijn stuur op mijn dagdagelijkse fiets staat lager dan mijn zadel, dusja...)
> niet mijn bedoeling om 's nachts te gaan rijden, maar het kan altijd eens gebeuren.
> vanuit Zagreb (Kroatië) richting Albanië
> Ik ben 1m90
> Ongeveer 80 kg
> Mijn benen zijn relatief lang
> Aangezien ik een tent en dergelijke wil meenemen, schat ik 25-30 kg
> België, regio Brugge, maar als ik wat verder moet reizen om een fiets te vinden, is dit geen probleem
> Ik zou liefst onder de €1500 willen blijven voor de fiets
> Ik ken iets van de basis, maar ben van plan een cursus fietsonderhoud te volgen...
> tweedehands? Liever niet
> VSF Fahrradmanufaktur TX-400 (http://www.fahrradmanufaktur.de/bikes/e ... t-30-gang/) lijkt me interessant, maar ik vraag me af of die geschikt is voor het ruigere werk in Albanië. Ik heb ze nog niet kunnen testen, dus weet ik ook niet of ik er op pas met mijn lange benen...

> De eerste deftige trip zal pas volgende zomer plaatsvinden, dus ik kan nog wat wachten...

Hoi Steven,
Voor een toch in Albanïe met onverhard en complete bagage heb je een goede fiets nodig. Je budget voor een nieuwe fiets is echter te beperkt om veel keus te hebben. De TX-400 is zo'n beetje de enige die binnen het budget valt.
Gezien je lange benen is het echter niet evident dat je er lekker op zult zitten, deze fiets is nl. lang. Je kunt dit, zoals ik gedaan heb, compenseren door geen versie L te nemen maar een M (57 resp. 54 geloof ik), maar desondanks zou je dit moeten proberen.

Als je echt meer keuze wilt hebben zou je een ca. 300-500 euro hoger budget moeten hebben, want dan heb je bij alle serieuze fietsmerken wel mogelijkheden.
Ook kun je het geluk hebben een geschikt overjarig maar nieuw model te vinden; nadeel is dan dat je de winkel waarschijnlijk niet zelf uitkiest.

De optie 2ehands wil je zelf niet. Soit.
Het nut van een cursus fietsonderhoud lijkt me voor Albanië inderdaad evident.
Wacht niet te lang met kopen. Een fiets is op zijn best als de eerste 1000 km met bijbehorende afstel-, zadelpijn- en garantieprobleempjes voorbij zijn.

Leon

Lees ook: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Fiets etc. etc.
hmm, vsf is natuurlijk de goedkoopste optie, maar onder 1500 euro vind je ook nog de avaghon series Deore. Een stevig frame, met componenten die ook wel wat kunnen hebben.
Voor 100 euro meer heb je een santos travelmaster (alu-special deore). Ongetwijfeld heeft Diamant, Gudereit en nog een resem andere Duitse merken ook iets interessants.

Of, en gezien het feit dat je toch niet meteen naar het land met een fietsspecialist op elke hoek gaat: je bouwt zelf je fiets op. Inspiratie vindt je in het topic van Lasse over zijn Surly LHT.
EnriceV schreef:hmm, vsf is natuurlijk de goedkoopste optie, maar onder 1500 euro vind je ook nog de avaghon series Deore. Een stevig frame, met componenten die ook wel wat kunnen hebben.
Haha, klopt inderdaad, je houdt nog één euro over :D
Dit zijn idd ook heel goede reisfietsen, ik heb zelf zovel een Avaghon als een VSF. (En een Snel gehad, ook niks mis mee)
Leon
EnriceV schreef:hmm, vsf is natuurlijk de goedkoopste optie, maar onder 1500 euro vind je ook nog de avaghon series Deore. Een stevig frame, met componenten die ook wel wat kunnen hebben.
Voor 100 euro meer heb je een santos travelmaster (alu-special deore). Ongetwijfeld heeft Diamant, Gudereit en nog een resem andere Duitse merken ook iets interessants.
Ja, Avaghon kwam ook als eerste in mij op, en een Snel Savanne Deore is slechts 50 euro boven het budget geloof ik. Alleen, Steven woont naar ik vermoed in Belgie. Voor een Avaghon zal hij al gauw bereid moeten zijn naar Rotterdam te reizen. Steven, in welke regio woon je en hoe ver ben je bereid te reizen om een fiets te gaan bekijken, kopen, afhalen? Bij sommige fietsen moet je ook een of twee servicebeurten door de dealer laten uitvoeren om je garantie niet te laten vervallen. Ongezien kopen via het WWW kan natuurlijk ook; mijn keuze zou het niet zijn, maar jij bent mij natuurlijk niet. :wink:

Veel plezier met uitzoeken,

Carl
Je zou ook nog een 26" hardtail mountainbike kunnen kopen, die voorzien is van oogjes op het frame voor de montage van een bagagedrager en eventueel spatborden. Moet makkelijk kunnen voor €1500 (inclusief bagagedrager)...

Een voordrager wordt wellicht lastiger op zo'n fiets, en je zit waarschijnlijk wel aan een verende voorvork vast, maar persoonlijk zou me dat niet afschrikken. Wel zal het lastig zijn om een stalen mtb te vinden, en aangezien je aangeeft liever staal dan aluminium te willen, zou dat wel een probleem kunnen zijn...
Leon schreef: Als je echt meer keuze wilt hebben zou je een ca. 300-500 euro hoger budget moeten hebben, want dan heb je bij alle serieuze fietsmerken wel mogelijkheden.
Ook kun je het geluk hebben een geschikt overjarig maar nieuw model te vinden; nadeel is dan dat je de winkel waarschijnlijk niet zelf uitkiest.
Denk je dat de Tx-400 een dergelijke tocht aan zal kunnen, of is het verstandiger om een fiets in die hogere prijsklasse waar jij van spreekt te zoeken?
EnriceV schreef: Of, en gezien het feit dat je toch niet meteen naar het land met een fietsspecialist op elke hoek gaat: je bouwt zelf je fiets op. Inspiratie vindt je in het topic van Lasse over zijn Surly LHT.
Mijn eigen fiets opbouwen is wellicht de beste optie, maar zoals ik in mijn eerste post aanhaalde, heb ik nog niet zoveel kennis op vlak van fietstechniek... Misschien dat ik beter eerst enkele fietsreizen maak zodat ik uiteindelijk goed weet wat ik wil en nodig heb om zelf een fiets op te bouwen...
Leon schreef:ik heb zelf zovel een Avaghon als een VSF. (En een Snel gehad, ook niks mis mee)
Leon
En wat vind je van de kwaliteit van beide merken? Zijn er duidelijke verschillen, of zijn ze erg aan elkaar gewaagd?
Carl schreef:Alleen, Steven woont naar ik vermoed in Belgie. Voor een Avaghon zal hij al gauw bereid moeten zijn naar Rotterdam te reizen. Steven, in welke regio woon je en hoe ver ben je bereid te reizen om een fiets te gaan bekijken, kopen, afhalen? Bij sommige fietsen moet je ook een of twee servicebeurten door de dealer laten uitvoeren om je garantie niet te laten vervallen. Ongezien kopen via het WWW kan natuurlijk ook; mijn keuze zou het niet zijn, maar jij bent mij natuurlijk niet. :wink:
Ik woon inderdaad in België, meer bepaald in West-Vlaanderen vlakbij Brugge. Ik ben wel bereid naar Antwerpen of Brussel te reizen om een fiets te zoeken, maar Rotterdam is iets te ver voor mij daar ik geen eigen auto heb... Ongezien een fiets op het internet kopen is ook niet aan mij besteed, tenzij ik de fiets op voorhand al eens heb kunnen testen...
Gaiphia schreef:
Leon schreef: Als je echt meer keuze wilt hebben zou je een ca. 300-500 euro hoger budget moeten hebben, want dan heb je bij alle serieuze fietsmerken wel mogelijkheden.
Ook kun je het geluk hebben een geschikt overjarig maar nieuw model te vinden; nadeel is dan dat je de winkel waarschijnlijk niet zelf uitkiest.
Denk je dat de Tx-400 een dergelijke tocht aan zal kunnen, of is het verstandiger om een fiets in die hogere prijsklasse waar jij van spreekt te zoeken?
EnriceV schreef: Of, en gezien het feit dat je toch niet meteen naar het land met een fietsspecialist op elke hoek gaat: je bouwt zelf je fiets op. Inspiratie vindt je in het topic van Lasse over zijn Surly LHT.
Mijn eigen fiets opbouwen is wellicht de beste optie, maar zoals ik in mijn eerste post aanhaalde, heb ik nog niet zoveel kennis op vlak van fietstechniek... Misschien dat ik beter eerst enkele fietsreizen maak zodat ik uiteindelijk goed weet wat ik wil en nodig heb om zelf een fiets op te bouwen...
Leon schreef:ik heb zelf zovel een Avaghon als een VSF. (En een Snel gehad, ook niks mis mee)
Leon
En wat vind je van de kwaliteit van beide merken? Zijn er duidelijke verschillen, of zijn ze erg aan elkaar gewaagd?
Carl schreef:Alleen, Steven woont naar ik vermoed in Belgie. Voor een Avaghon zal hij al gauw bereid moeten zijn naar Rotterdam te reizen. Steven, in welke regio woon je en hoe ver ben je bereid te reizen om een fiets te gaan bekijken, kopen, afhalen? Bij sommige fietsen moet je ook een of twee servicebeurten door de dealer laten uitvoeren om je garantie niet te laten vervallen. Ongezien kopen via het WWW kan natuurlijk ook; mijn keuze zou het niet zijn, maar jij bent mij natuurlijk niet. :wink:
Ik woon inderdaad in België, meer bepaald in West-Vlaanderen vlakbij Brugge. Ik ben wel bereid naar Antwerpen of Brussel te reizen om een fiets te zoeken, maar Rotterdam is iets te ver voor mij daar ik geen eigen auto heb... Ongezien een fiets op het internet kopen is ook niet aan mij besteed, tenzij ik de fiets op voorhand al eens heb kunnen testen...
En TX-400 zou een dergelijke toch moeten aankunnen, ik ken diverse mensen die met een VSF naar Pakistan en verder zijn gefietst.

Maar we hebben het dan wel over een bagagetocht over deels onverhard en niet over iets wat we mountainbiken met bagage zouden kunnen noemen. De mensen die dat deden die ik ken hadden een Santos Travelmaster, dat schijnt echt een tank te zijn, maar wel aluminium.

In België ken ik niet veel geschikte winkels. Bij www.vlerickfietsen.be in de Pinte maken ze mooie fietsen maar die zijn denk ik wel heel fors duurder wegens maatwerk. Sneltweewielers had ook dealers in België maar die zijn op hun website onvindbaar.

Leon
Leon schreef:En TX-400 zou een dergelijke toch moeten aankunnen, ik ken diverse mensen die met een VSF naar Pakistan en verder zijn gefietst.

Maar we hebben het dan wel over een bagagetocht over deels onverhard en niet over iets wat we mountainbiken met bagage zouden kunnen noemen. De mensen die dat deden die ik ken hadden een Santos Travelmaster, dat schijnt echt een tank te zijn, maar wel aluminium.

In België ken ik niet veel geschikte winkels. Bij http://www.vlerickfietsen.be in de Pinte maken ze mooie fietsen maar die zijn denk ik wel heel fors duurder wegens maatwerk. Sneltweewielers had ook dealers in België maar die zijn op hun website onvindbaar.

Leon
Mountainbiken met bagage ben ik ook niet van plan. Als je met zo'n fiets al in Pakistan raakt, zal dat wel voldoende zijn voor hetgeen ik voor ogen heb :)
Henrie schreef:Je zou ook nog een 26" hardtail mountainbike kunnen kopen, die voorzien is van oogjes op het frame voor de montage van een bagagedrager en eventueel spatborden. Moet makkelijk kunnen voor €1500 (inclusief bagagedrager)...

Een voordrager wordt wellicht lastiger op zo'n fiets, en je zit waarschijnlijk wel aan een verende voorvork vast, maar persoonlijk zou me dat niet afschrikken. Wel zal het lastig zijn om een stalen mtb te vinden, en aangezien je aangeeft liever staal dan aluminium te willen, zou dat wel een probleem kunnen zijn...
'k ben geen zo'n fan van verende voorvorken... Ik vind het een vreemd en soms onvoorspelbaar stuurgedrag hebben... Ik denk dat een randonneur met brede 26" banden me beter zal liggen...
Gaiphia schreef:
Leon schreef:En TX-400 zou een dergelijke toch moeten aankunnen, ik ken diverse mensen die met een VSF naar Pakistan en verder zijn gefietst.

Maar we hebben het dan wel over een bagagetocht over deels onverhard en niet over iets wat we mountainbiken met bagage zouden kunnen noemen. De mensen die dat deden die ik ken hadden een Santos Travelmaster, dat schijnt echt een tank te zijn, maar wel aluminium.

In België ken ik niet veel geschikte winkels. Bij http://www.vlerickfietsen.be in de Pinte maken ze mooie fietsen maar die zijn denk ik wel heel fors duurder wegens maatwerk. Sneltweewielers had ook dealers in België maar die zijn op hun website onvindbaar.

Leon
Mountainbiken met bagage ben ik ook niet van plan. Als je met zo'n fiets al in Pakistan raakt, zal dat wel voldoende zijn voor hetgeen ik voor ogen heb :)
zolang je nog niet naar mogelijke bandbreedte hebt gekeken is merk1 vs merk2, al vs staal nog helemaal geen issue. Denk ook na over 26"of 28". Daarna frame uitkiezen met accent op lengte bovenbuis en lengte achtervork. Succes met de zoektocht, neem er de tijd voor.
Gaiphia schreef:'k ben geen zo'n fan van verende voorvorken... Ik vind het een vreemd en soms onvoorspelbaar stuurgedrag hebben... Ik denk dat een randonneur met brede 26" banden me beter zal liggen...
Dat stuurgedrag is soms even wennen inderdaad. Maar je kunt er op zich prima mee sturen, anders zou het ook niet op mtb's zitten natuurlijk. Maar je zult niet de eerste zijn hier die liever een vaste voorvork heeft ;)
Ongelofelijk hoe slecht België bedeeld is wat betreft toerfietsen...Je moet eens bij de gemiddelde FM over Rohloff beginnen, en ze bekijken je alsof je over keukenapparaten bezig bent. :?
k_a_r_e_l schreef:Ongelofelijk hoe slecht België bedeeld is wat betreft toerfietsen...Je moet eens bij de gemiddelde FM over Rohloff beginnen, en ze bekijken je alsof je over keukenapparaten bezig bent. :?
Klopt, toch zie ik in de grote steden met een opkomende fietscultuur (o.a. Antwerpen) de laatste jaren toch een verbeteringen optreden op dat gebied.

Renaat
De Jan Janssen Access is ook onder de 1500 euro.
DeFietsreiziger schreef:De Jan Janssen Access is ook onder de 1500 euro.
Waarom deze?
Leon
Leon schreef:
DeFietsreiziger schreef:De Jan Janssen Access is ook onder de 1500 euro.
Waarom deze?
Leon
Om een alternatief te geven. En zo te zien is de fiets lekker licht.
DeFietsreiziger schreef:
Leon schreef:
DeFietsreiziger schreef:De Jan Janssen Access is ook onder de 1500 euro.
Waarom deze?
Leon
Om een alternatief te geven. En zo te zien is de fiets lekker licht.
Met alle respect, maar dat meen je toch niet serieus? Een reisfiets moet aan meer criteria voldoen dan aan lichtheid. Bovendien maakt JJ echt wel fietsen die eerder in aanmerking zouden kunnen komen, ook qua prijs, al is het onder de WF-weekendgangers geen populair merk.
Leon
Oh ja, lees nu dat hij een pakgewicht heeft van de 25-30 kg. Dan is een tractor idd een betere keuze. :shock:
AB schreef: zolang je nog niet naar mogelijke bandbreedte hebt gekeken is merk1 vs merk2, al vs staal nog helemaal geen issue. Denk ook na over 26"of 28". Daarna frame uitkiezen met accent op lengte bovenbuis en lengte achtervork. Succes met de zoektocht, neem er de tijd voor.
Ik opteer zoiezo voor 26" banden. Qua breedte ben ik er nog niet uit, ergens tussen de 40 en de 50 mm lijkt me wel wat...
Gaiphia schreef:
AB schreef: zolang je nog niet naar mogelijke bandbreedte hebt gekeken is merk1 vs merk2, al vs staal nog helemaal geen issue. Denk ook na over 26"of 28". Daarna frame uitkiezen met accent op lengte bovenbuis en lengte achtervork. Succes met de zoektocht, neem er de tijd voor.
Ik opteer zoiezo voor 26" banden. Qua breedte ben ik er nog niet uit, ergens tussen de 40 en de 50 mm lijkt me wel wat...
Voor je beslist over 26" of 28" banden, maak een proefrit. Ik heb gisteren gereden op een Santos Travelmaster 26" met Schwalbe banden (type weet ik niet, maar met behoorlijk profiel), en dat viel zwaar tegen. Ben geen beginnende fietser, heb al heel wat kilometers weggetrapt, zowel op de weg als MTB in de Ardennen, maar dit was gruwelijk zwaar trappen. Toen ik daarna weer op mijn gewone stadsfiets stapte, Batavus Apache 27 met 28" wielen, was het verschil zo groot dat ik de Santos 26" heb afgezworen. Heel jammer, want hij was afgeprijsd van 3100 naar 2400, met alle onderdelen die ik graag wil hebben, Rohloff naaf, chris king balhoofd etc. Volgende week maar een proefrit maken op een 28" Santos, daar hebben ze ook nog een stel van staan, ook met riemaandrijving. Doe jezelf dus een lol en trap eens 10-15 kilometer en beslis dan.