Poppink schreef:
vr 10 okt, 2025 01:45
Wat een rust op de weg vergeleken met de Mont Ventoux, niet?
Het is er zeker veel rustiger, maar de klim naar de Signal de Lure is toch niet van hetzelfde kaliber.

Ventoux vanuit Bédoin : 1600 hoogtemeters over 21 km - gemiddeld 7,6% - steilste kilometer 10%
Ventoux vanuit Malaucène : 1575 hoogtemeters over 21 km - gemiddeld 7,5% - steilste kilometer 12%
Signal de Lure vanuit Saint-Etienne-les Orgues : 1060 hoogtemeters over 18 km - gemiddeld 5,8% - steilste kilometer 8%

De Ventoux vanuit Malaucène is veel rustiger dan vanuit Bédoin. Dat komt ongetwijfeld door de Tour de France, die altijd de Bédoin-kant neemt.
Het is moeilijk om als rijdende waarnemer iets over aantallen te zeggen. Ik schat dat ik bij de afdaling naar Bédoin enkele honderden fietsers ben tegengekomen. Zo'n afdaling duurt maar ongeveer 25 minuten. Het geeft een goed idee van hoeveel mensen er aan die kant onderweg waren. Een dag later ben ik vanuit Sault naar de top van de Ventoux gereden en vervolgens afgedaald naar Malaucène. Toen kwam ik maar enkele tientallen fietsers tegen.

Maar ik ben je dankbaar voor de tip. Ik had niet eerder van de Signal de Lure gehoord. Hij staat niet in de Atlas des Cols des Alpes - Volume 2 : Alpes du Sud (uitgave Altigraph, 1990), dat ik als een vrijwel compleet overzicht beschouwde. Het is een mooie klim op een goed wegdek.