Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven. Ik wil komende zomervakantie een twee/driedaagse tocht maken op mijn racefiets. Ik wil hierbij overnachten in goedkope hotels of jeugdherbergen. Ik moet bij deze tocht zelf mijn bagage vervoeren. Mijn racefiets is echter volledig van carbon en heeft een carbon geïntegreerde zadelpen. Het vervoeren van de bagage wordt hierdoor een probleem, omdat ik liever niet met een rugzak fiets.

Kan ik aan deze fiets (ondanks dat hij van carbon is) een grotere zadeltas en een frametas of stuurtas bevestigen? Of hebben jullie hiervoor nog enkele nuttige tips?

groetjes, Rik
Hoi Rik, welkom op het forum. :) Ik zie nu pas je vraag, hij was een beetje ondergesneeuwd geloof ik.
Zelf denk ik aan twee/drie dagen in jeugdherbergen dat het weinig bagage zal zijn dus dat het zeker moet kunnen. Hoeveel bagage denk je mee te nemen?
Niet al te veel: arm/beenstukken, thermo t shirt, korte wielerbroek, wieler t-shirt, 2 paar wielersokken, wind/regenjack. Dan nog wat gewone kleding voor s avonds en een paar gewone schoenen,, wat toiletspullen, opladers van de telefoon en garmin, kleine multitool, twee binnenbanden en ten slotte nog wat repen en ander eten
Mwah, dan weeg je gewoon een paar kilo meer op je fiets, moet kunnen toch? Of je moet al een superzwaargewicht zijn? Maar ik heb zelf geen carbon, ben ook geen carbonexpert maar nu staat 't topic wel weer bovenaan dus je krijgt vast nog meer reacties. :)
Een zwaargewicht ben ik zeker niet. Ik ben pas 17 jaar, zit volop in de groei en zit dus meer in de categorie lange slungel op dit moment. Ik weeg ongeveer 54 kilo
De meest praktische en goedkoopste oplossing is in lengterichting een zogeheten drybag ofwel waterdichte oprolbare zak vastbinden aan zadelpen en zadelrails.Met riempjes oid.
Kan best wat in voor zo'n rit. Geen specifieke tashouders aan een carbon zadelpen vastmaken, kans op breuk.
Bovenstaande gecombineerd met een zelfde soort drybag aan je stuur en dan kun je al aardig wat meenemen. Is allemaal duur te koop maar ook best eenvoudig zelf te knutselen.
Moet een beetje slingervrij vastzitten.

Voor inspiratie op het gebied van licht met de racefiets op weg zijn zie deze site:

[url]http://ultralightcycling.blogspot.nl[url] (hoe een werkzame link weer te geven is mij nog altijd een raadsel op dit forum)
http://ultralightcycling.blogspot.nl

URL aanzetten en link daarin kopiëren….

Stuurtas en zadeltas werkt prima. Mijn ervaring met een klein rugzakje is ook goed; niet alles daarin maar werkt wel tot een kilo of 2-3.

Frametas kan ook, maar hou wel rekening met lakschade (wat je waarschijnlijk niet wilt bij een mooie carbonfiets;-)

BertV
Een zadeltas in combinatie met een stuurtas lijkt me ideaal. Maar kan dit geen kwaad ivm de carbon zadelpen? Het stuur is wel van aluminium dus een stuurtas lijkt me geen probleem
rtimmers schreef:Een zwaargewicht ben ik zeker niet. Ik ben pas 17 jaar, zit volop in de groei en zit dus meer in de categorie lange slungel op dit moment. Ik weeg ongeveer 54 kilo
Ah dat wordt dus veel eten onderweg! :)
rtimmers schreef:Een zadeltas in combinatie met een stuurtas lijkt me ideaal. Maar kan dit geen kwaad ivm de carbon zadelpen?
Als je bij bikepack zadelbags kijkt, bv de Revelate Viscacha dan staat er: "Carbon seatpost friendly". Zo ook bij de Ortlieb Seatpack: "Also suitable for carbon seatposts". Dus lijkt mij dat dit soort bikepacktassen geen probleem is, daarbij hangt het gewicht van de tas aan de rails van het zadel, de zadelstang houdt alleen de tas op zijn plaats zodat hij niet als een staart gaat kwispelen.
avic schreef: Frametas kan ook, maar hou wel rekening met lakschade (wat je waarschijnlijk niet wilt bij een mooie carbonfiets;-)

Bij mij is idd de framelak op de plekken waar de framebag vastzit, dof geworden. Maar dat was pas na een jaar bijna dagelijks fietsen, de tas zit er altijd op (gaat er alleen bij een wasbeurt af) en daarbij is het een vieze fatbike die zand/ijs verzamelt en dat wil natuurlijk wel schuren tussen tas en lak. Heb op de plekken doorzichtig frame protection geplakt (Heli-tape) en dat zit er na 2 jaar nog steeds netjes op. Eigenlijk zit de halve fiets ermee ingeplakt want hij heeft een nogal zwaar leven, errug goed spul dat Helitape. 8)
De brave racefiets die ook al jaren een frametasje heeft, heeft iig geen last van doffe lak.

Georg schreef: [url]http://ultralightcycling.blogspot.nl (hoe een werkzame link weer te geven i ... het eind staat, vaak staat er [url] (zoals bij jou). :)
Ik ben zelf wel gecharmeerd van de apidura zadeltassen. Weet iemand toevallig of die ook geschikt zijn voor een carbon zadelpen?
je zou ook een goedkope alu pen op je fiets kunnen zetten voor de fietstocht
of is dat vloeken in de kerk een alu pen in een carbonframe :lol:
dat is nu helaas een probleem. Het is een geïntegreerde zadelpen (de zadelpen is onderdeel van het frame) en dus niet te vervangen
Zo'n Apidura zadeltas is geen probleem aan een carbon zadelpen. Carbon is een probleem als je er echt iets stevig aan vast schroeft, zoals met een opzetstuur op een carbon stuur. Zo'n zadeltas gebruikt gewoon klittenband of andere bevestigingsbandjes van een of andere stof. Geen probleem. Als je zelf met je gewicht op het zadel zit te stuiteren, kan er ook wel een zadeltas met 1 of 2 kg bij. Ik zou er alleen wat ducttape onder plakken om slijtage aan de lak te voorkomen.

Ik ben zelf met een vriend (beide op carbon racer met carbon zadelpen) afgelopen oktober nog via hotels naar Wenen gefietst met beide alleen een zadeltas met 1-2 kg (ik met Alpkit tas, maat met Apidura). Hartstikke leuk en geen probleem.

Tip: probeer ook eens of je een dry bag met spanbandjes (van Bever of zo) aan het stuur niet lekkerder vindt fietsen. Mijn ervaring met die zadeltas op zo'n lichte carbon racer is dat je de fiets wat minder lekker heen en weer gooit als je op de pedalen staat. Als je het gewicht aan het stuur knoopt, zit het tussen je handen als je de fiets heen en weer beweegt bij staan op de pedalen. Dan merk je er waarschijnlijk wat minder van. Dat wil ik in ieder geval de volgende keer proberen.
Zo lang je het gewicht laag houdt (<5 kg) voorzie ik eigenlijk geen problemen. Zou wel voor de 9L variant gaan. Is ook voldoende, zolang je geen kampeeruitrusting meebrengt.

Andere, misschien wel wat ongewone, optie is een grote zadeltas, zie: http://builtbyswift.com/shop/carbon-glacier-zeitgeist/

Staat misschien wat gek op een carbon racer, maar daar moet je natuurlijk lak aan hebben. ;)
Ik zit met mijn 90 kilo op een carbon pen. Hoe sterk denk je dat zo'n zadelpen is? :roll:
DennisM schreef: Andere, misschien wel wat ongewone, optie is een grote zadeltas, zie: http://builtbyswift.com/shop/carbon-glacier-zeitgeist/

Staat misschien wat gek op een carbon racer, maar daar moet je natuurlijk lak aan hebben. ;)
Haha, dat is echt heel bar op een carbon racer! :lol:
Rik, als je het echt wilt weten kun je Apidura mss ook een mailtje sturen?
Yopie schreef:
DennisM schreef: Andere, misschien wel wat ongewone, optie is een grote zadeltas, zie: http://builtbyswift.com/shop/carbon-glacier-zeitgeist/

Staat misschien wat gek op een carbon racer, maar daar moet je natuurlijk lak aan hebben. ;)
Haha, dat is echt heel bar op een carbon racer! :lol:
En weegt ook meteen 2-3 keer zoveel als een tas van Apidura of Alpkit oid.
Yopie schreef:
DennisM schreef: Andere, misschien wel wat ongewone, optie is een grote zadeltas, zie: http://builtbyswift.com/shop/carbon-glacier-zeitgeist/

Staat misschien wat gek op een carbon racer, maar daar moet je natuurlijk lak aan hebben. ;)
Haha, dat is echt heel bar op een carbon racer! :lol:
Als er iemand is die zich daar niks van aan trekt en buiten de gebaande paden denkt, ben jij dat wel Yopie. Valt mij toch een beetje tegen. ;)

@gios: in lengterichting is carbon erg sterk. Ik meen zelfs sterker dan staal. Als je een carbon zadelpen gaat gebruiken waarvoor het niet bedoeld is (bijv. door er een zware tas aan te hangen), kan dit problemen geven. Maar nogmaals, ik denk dat - als je het gewicht laag kan houden - het in dit geval wel mee valt.
Ik denk op dit moment aan een zadeltas van apidura met een inhoud van 14L (kan wel nog flink kleiner gemaakt worden) in combinatie met een drybag van zo'n 5 liter aan het stuur. De lichte, maar grote kleding en schoenen dan in de zadeltas en kleinere dingen zoals eten, opladers, reparatieset, binnenbandjes dan in de drybag omdat het gewicht hiervan iets minder uitmaakt i.v.m. aluminium stuur