Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
mja..moet ik even over denken..moet nog steeds de tuin in...
Vond nog wat betere plaatjes van de voorvelg, zijn wat rare foto's (overstekend wild enzo) maar is wel zo toepasselijk na de gans, de hond en de eland ..

Afbeelding
Het ontbrekende velggat en de dubbele spaakgaatjes en ..


Afbeelding
.. waar het ventiel zit kan geen velggat zitten.
Had de pad bijna platgereden, heb helaas ook al heel wat diertjes vermoord, gaat heel makkelijk met die vette banden .. tis niet echt een milieu/diervriendelijk fiets.
Is ook niet zo. De spaken in het achterwiel zijn aan één kant gespaakt, zodat het achterwiel minder paraplu-gespaakt hoeft te zijn. Aan de voorkant zitten ze in aparte rijen gaten, zodat de spaken onder minder extreme hoeken de velg ingaan (zoals ook soms in Rohloff-wielen wordt gedaan). Dit om hoge belasting en spaakbreuk op die plek te voorkomen.

Yopie, als al je spaken in één lijn de velg ingaan, maakt de velgbreedte geen bal uit voor de spaakcalculator: de velgbreedte is dan immers geen factor meer. (Zelf bedenken waarom.) Voor een fatbike-vóórwiel, met twee rijen spaakgaten, geldt dat dan weer wél. Oplossing: een betere spaaklengtecalculator vinden, want velgen met "offset" (dat heet tegenwoordig een goeg Nederlands begrip te zijn) spaakgaten zijn helemaal niet meer zo uitzonderlijk.
gebruik je geen spatborden? teveel blub?
Alien schreef:Yopie, als al je spaken in één lijn de velg ingaan, maakt de velgbreedte geen bal uit voor de spaakcalculator: de velgbreedte is dan immers geen factor meer. (Zelf bedenken waarom.)
O jee, wat kan een mens dom zijn, moest je zin zelfs twee keer doorlezen voor ik hem doorhad :D . Thanks voor het openen van m'n ogen!
Zal ook een betere calculator zoeken ..
nobbiomatic schreef:gebruik je geen spatborden? teveel blub?
Nee geen spatborden, tis een fatbike! :wink:
Spatborden zouden (per stuk) meer wegen dan een beetje racefiets.

Wel weer handig in te zetten als bootjes bij het oversteken van rivieren.
kevlar spatborden wegen niet zoveel hoor...maar ok....het is een fatbike....das een afdoende atnwoord...
nobbiomatic schreef:kevlar spatborden wegen niet zoveel hoor...maar ok....het is een fatbike....das een afdoende atnwoord...
Moet eigenlijk m'n antwoord rechtzetten want het slaat meer op mijn situatie, heb er zelf niet eentje nodig, nou ja soms wel maar dan heb ik pech. Spatborden zijn gewoon niet nodig op rotsgrond, droge bospaden, ijspaden, sneeuw etc en bij de fiets optillen lijkt het me alleen maar onhandig in de weg zitten. Net als bij het bikeraften, moet je ze er steeds afhalen, lijkt me niks. En bij spatborden die laag op het wiel hangen verzamelt sneeuw/modder waardooor het wiel vastloopt en bij spatborden die hoog hangen zou nooit een drybag passen (is geen ruimte meer) dus zou het bikepacking ook niet kunnen. Daarbij, ik kom toch wel onder de blubber, no problem:

Afbeelding

Maar er zijn er genoeg die wel spatborden hebben, wel zo fijn bij woonwerkgebruik. En daar fatbikers zéér creatief en kunstzinnig zijn worden ze vaak gemaakt van plastic vaten, bootjes, pijpen etc. Soms ook van hout, mooie kunstwerkjes kunnen dat zijn. Even googlen op DIY-fenders en je krijgt gelijk ideeën:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog iets waarvoor een fatbike binnenbandje geschikt is! leuk bedacht:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn favoriet, mooi gemaakt:
Afbeelding



Maar je kunt ze ook gewoon kopen, is natuurlijk wel minder leuk :) :

Afbeelding

Afbeelding
inderdaad yopie......de surly met trommelremmen is geniaal....kan het niet ontkeennen... :oops:
was weliswaar iets anders aan het zoeken...maar kwam hierop terecht..

ga je ook zo hard yopie?

https://www.youtube.com/watch?v=kJRPjtSiVzI

:? :?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 57af78.jpg


vind spatborden toch nie echt lelijk.. :?
nobbiomatic schreef:inderdaad yopie......de surly met trommelremmen is geniaal....kan het niet ontkeennen... :oops:
Dit is wat hij zelf over de remmen zegt:
Now that I have good mudguards I've been like a pig in mud having fun. Just one snag, the horrible grinding and grating noise from the disk brakes. Solution? drum brakes. The brake is a Sturmey-Archer XL-FD 90mm drum. The hub weighs 1,015 grams - for comparison my Hope hub with a BB7 brake is 565 grams, so it's + 405 grams over normal. [..]
I have raced 24 hours solo in a muddy race with drums and at the end of a race where some people had replaced their pads up to 5 times, my brakes had hardly any wear. For someone as slow as me, having competitors spending up to an hour in the pits was as good as me being fitter and faster. I did have serious arm pump by the end of the race - 70mm drums are ok for most situations, but heavy braking on steep stuff needs a Popeye type squeeze.


Vind de spatbordjes erg mooi, als ik in de stad woonde/fietste zou ik ze mss namaken. Het zijn spatborden van een trial motorfiets, hij heeft ze met een heteluchtpistool in de juiste vorm gebogen. Hier kun je er meer over lezen: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/fat-mu ... 92812.html En hier over de remmen: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/no-mor ... 96681.html
nobbiomatic schreef: http://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736 ... 57af78.jpg

vind spatborden toch nie echt lelijk.. :?
Inderdaad mooie spatborden! Heb de foto even geleend:

Afbeelding
nobbiomatic schreef:ga je ook zo hard yopie?
http://www.youtube.com/watch?v=kJRPjtSiVzI :? :?
Ik heb een paar jaar naast een skipiste gewoond, dat ging inderdaad retehard! en levensgevaarlijk als er ijs ligt, niet aan te raden met de fiets. In de zomer gaan er downhillers met de lift omhoog om daarna over rotsblokken naar beneden te racen, mooi om te zien maar voor mij is het niks. Denk dat een fatbike ook niet echt een goede keus is, misschien wel met vering? Ben er iig een keer behoorlijk gevallen. Was begin lente, de piste was bedekt met een laag ijzige modder en ik gleed plots onderuit, de fiets bleef hangen en ik gleed op mijn rug verder de skihelling af. En kon me nergens aan vastgrijpen, probeerde m'n voeten in de grond te boren, m'n armen wijd als ankers maar ik gleed steeds harder en harder. Heb me op het laatst aan een stuk rots/steen kunnen vastgrijpen, daardoor rukte wel mijn schouder half uit de kom maar ik gleed gelukkig niet verder want de skihelling maakte een mooie bocht langs een afgrond. :shock: Nee voor mij geen skipistes meer, was gelijk genezen.
Nou ja, wel in de winter met een hardgestampte laag sneeuw, het leuke is dat je met de fatbike binnendoor over sneeuwscooterpaden omhoog kan, scheelt een ticket voor de lift. En ja, je bent wel even zoet maar dan krijg je ook wat! 8)
hm...zal ik toch maar een electro bike kopen....senior feeling...
el.fatbikes bestaan ja, maar daar kan je alleen niet mee de wildernis in
nee...bedoel die echte senori dingen....
hm...fatbiek electro..met 75 km/uur...das wel wat... :lol:
Hoi Joppie. Ik heb 4 zijtassen, een stuurtas en de tent op de achterdrager.Jij wilt met 2 kleine drybags en geen bagagedragers, dat gaat toch niet? Hoe doe je het met eten, water en reperaties. Welke reserve onderdelen en greedschap neem je mee. Kleren wassen, zeembroek,sokken moeten elke dag. Douchen gaat niet. Hoe laadt je telefoon, camera, gps. Er zijn daar beren en wolven. Je bent een vrouw alleen, ben je niet bang voor bepaalde mannen?
Ik hoop dat je een goede reis krijgt.Wanneer ga je, kun je ons op de hoogte houden? Ik lees je verhalen graag,ze zitten vol enthosiasme en vrolijkheid. En doorzettingsvemogen, petje af!
Groet.