Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 22 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

564 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
vr 18 aug, 2023 10:10
Jouw groene sprinkhaan is een groene sabelsprinkhaan, want die heeft een gele streep over de rug, de mijne niet.
Dag Martin,

Ik vrees dat ik je geen gelijk kan geven.
1. De geelbruine rugstreep is geen determinatiekenmerk van de soort (maar dit kenmerk verschilt wel sterk tussen mannetjes en vrouwtjes van de struiksprinkhaan)
2. Er is hier wat verwarring met betrekking tot de Nederlands naamgeving. Je spreekt over 'groene struiksprinkhaan' en 'groene sabelsprinkhaan'. Eigenlijk bestaan die soorten niet. Het is de 'struiksprinkhaan' (Leptophyes punctatissima > de Latijnse naam zegt al iets over de sproeterigheid) en de 'grote groene sabelsprinkhaan' (Tettigonia viridissima). Die 'grote' moet erbij, want er bestaat ook een zeer zeldzame 'kleine groene sabelsprinkhaan'. Zowel de struiksprinkhaan als de grote groene sabelsprinkhaan behoren tot de familie van de sabelsprinkhanen. Een mooi overzichtje van de Nederlandse soorten vind je hier.
Dus, ik blijf erbij: mijn fotos tonen de struiksprinkhaan. ;-)

En nu terug wat fietsen... :-)
In m'n post van 22 juli schreef ik dat ik op zoek was naar een trio reuzeninsecten dat graag verblijft in oude beukenbossen en als zeldzaam staat geboekstaafd. Ik vond toen enkel de parasitaire boortoren Megarhyssa perlata.

Ondertussen is mijn trio volledig. Bij een volgende fietstocht naar het Brakelbos vond ik ook de lederboktor (zowel mannetje als vrouwtje) en in een beukenbos op amper een kilometer van huis vond ik vorige week de grote houtwesp Tremex fuscicornis (acht vrouwtjes!).

Samenvatting in een collage...
20230826_122507.jpg
Een paartje lederboktorren. Mannetje links, met belachelijk dikke voelsprieten. Vrouwtje rechts.
20230826_123135.jpg
Tremex fuscicornis. Een grote houtwesp. Lijkt in de verte een beetje op een Europese hoornaar (2,5 cm), maar is nog een pak groter (3-4 cm). Even mijn vingers erbij gehouden als maatstreepje. Op de linkerfoto kan je de fijne zwarte legboor zien tussen het middelste en achterste potenpaar. Alles wordt zorgvuldig in de stam van afstervende beuken gelegd. Waarna de larven kunnen geparasiteerd worden door de reus hieronder...
20230826_122840.jpg
Hier is-ie weer: Megrhyssa perlata, de Tremex parasiet. Ook hier gebruikte ik mijn vingers als maatstreepje. Ik hield wat afstand om de voelsprieten niet te raken - ik wou haar parasiterende bezigheden niet verstoren. Rechts een foto met tele en breedhoek. Ook eentje 90 graden gedraaid om Carl in de war te brengen :-)
20230826_123913.jpg
Nog een extraatje uit het beukenbos bij mijn deur. Boktorren! I love them. Links de vrij algemene Leptura quadrifasciata (het enige niet-zeldzame insect dat ik vandaag post). In het midden en rechts het mannetje en vrouwtje van Leptura aurulenta die als zeer zeldzaam worden beschouwd. Ondertussen heb ik door dat er in het bos waar ik regelmatig kom een stevige populatie zit. Die dag zag ik 5 mannetjes en 3 vrouwtjes. Maar ze blijven toch mooi vind ik.
Boktorren zijn zeer schadelijk, ze vreten gangen door het hout. Als monumentenliefhebber heb ik een en ander meegemaakt. Op een dag in 1995 was ik aan het klussen in de molen van Den Andel. Daarbij liet ik per ongeluk een klein mokerhamer vallen en die sloeg door de donsbalk heen. Dit is een zware balk, die de koningspil met het spoorwiel draagt. Totaal aangevreten.... heel wonderlijk dat de spil niet naar beneden was gedonderd. De balk met een paar bouwstempels gestut. In allerijl de molenmaker verwittigd en die bracht een nieuwe donsbalk in. De oude balk heb ik vanaf de stelling naar beneden gegooid en die spatte in stukken uit elkaar.
Oude donsbalk-1995.jpg


En het dak van de Ned. Herv. kerk van m'n geboorteplaats Blaricum was vroeger ook door boktor aangetast. Hier een foto uit 1954 tijdens het "vergassen" van de dakconstructie.
Uitgassen boktor zolder 1954.jpg
Klopt Martin,
Vooral de huisboktor is gevreesd en kan veel schade aanrichten aan houten constructies.
Tja, dat beestje ruimt wellicht al miljoenen jaren hout op in het bos... tot wanneer de naakte Afrikaanse aap zich hier kwam vestigen en nesten begon te maken in hout. Leuk voor de kever. Niet voor ons.
20230827_125632.jpg
Dit is nou een donsbalk. Daarbovenop rust de zware koningspil met het spoorwiel, diameter 2,40 meter in mijn molen te Kolham. Wel flink groter dan in Den Andel. Stel je voor als zo'n donsbalk het zou begeven....
Nog wat nazomerse beelden.
20230902_141507.jpg
De breedbandgroefbij. Heeft niks met wifi of internet te maken.
20230902_142013.jpg
Nachtvlinder met een mooie naam: de lieveling.
20230903_171642.jpg
Twee donsvoetjes in de avondzon.
20230906_162213.jpg
De Bob Marley onder de boomstronken. Een slijmzwamsoort die er uitziet als een bundel dreadlocks.
Nog wat plaatjes van gisteren. Hoe ze heten ben ik vergeten. Ik neem aan dat iemand me dat wel kan vertellen.
IMG_3966.jpeg
IMG_3978_klein.jpg
IMG_3976_klein.jpg
Frank schreef:
vr 08 sep, 2023 10:18
Ik neem aan dat iemand me dat wel kan vertellen.
Obsidentify zegt: 1. (waarschijnlijk) harslakzwam, 2&3. grote parasolzwam.
Foto 1 wordt ook wel de tonderzwam genoemd.
Aniphys schreef:
vr 08 sep, 2023 10:43
Frank schreef:
vr 08 sep, 2023 10:18
Ik neem aan dat iemand me dat wel kan vertellen.
Obsidentify zegt: 1. (waarschijnlijk) harslakzwam,
Ik zou op het eerste gezicht eerder denken aan platte tonderzwam https://waarneming.nl/species/15918/ , maar het determineren van zwammen is notoir lastig, zeker als je geen zicht hebt op dingen als sporendragers en vindplaats.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
ma 11 sep, 2023 20:01
het determineren van zwammen is notoir lastig,
Klopt als een bus. Ik denk dat obsidentify harslakzwam voorspelde op basis van de cinnaber-achtige glans van het onderste exemplaar, maar het zou zo maar kunnen dat het toch een platte tonderzwam is. Ik zou er ook mijn hand niet voor in het vuur steken.
By the way... vandaag heb ik mijn eerste absintmonnik gezien (een zeldzame nachtvlinder), als rups weliswaar. Dankzij een waarneming van gisteren van iemand anders, wist ik precies waar ik moest zoeken (en op welke plantensoort: bijvoet).
Toch heeft het 10 minuten geduurd vooraleer ik het perfect gecamoufleerde beest vond.
20230911_184453.jpg
20230911_184409.jpg
0013496D-706F-48D9-8328-9788CDB7DEE8.jpeg
SPRINGBALSEMIEN.
Oftewel springzaad, daar is onze tuin vol mee. Bij het aanraken van de zaaddoosjes knallen die uit elkaar. Trekt wel veel insecten aan.
Martin E. van Doornik schreef:
di 12 sep, 2023 10:07
Trekt wel veel insecten aan.
Goed idee. Insecten zijn zeldzaam aan het worden.
Leon schreef:
di 12 sep, 2023 15:26
Martin E. van Doornik schreef:
di 12 sep, 2023 10:07
Trekt wel veel insecten aan.
Goed idee. Insecten zijn zeldzaam aan het worden.
Maar misschien beter alternatieve insectenmagneten zoeken, want reuzenbalsemien is een invasieve exoot. Sporkehout, eglantier, meidoorn, kamperfoelie... en als het toch bloemrijk en exotisch moet zijn, misschien nog beter Buddleja of Cephalanthus.
Aniphys schreef:
di 12 sep, 2023 16:38
... is een invasieve exoot
Oeps, sorry. Dat had ik natuurlijk kunnen opzoeken, maar ik had het niet verwacht. Ik ben ook best een leek wat dat betreft en vind het moeilijk, ook al heb ik nu zo'n 15 jaar een tuin met (ooit geteld) zo'n 130 soorten planten. Ik persoonlijk zou het handig vinden als er bij het tuincentrum op de kaartjes gewoon bij stond: "dit is een inheemse plant" of "dit is een invasieve exoot, Leon deze wil je dus niet" of "deze plant is tot stand gekomen door middel van een hoop bestrijdingsmiddelen en technologie, neem liever het oude ras dat hiernaast staat".
Leon schreef:
di 12 sep, 2023 16:48
... kaartjes gewoon bij stond: "dit is een inheemse plant"
Goed idee: een eco-score in het tuincentrum :-)
Als het een troost mag zijn: ik denk dat je de agressiefste invasieven zoals reuzenbalsemien en Japanse duizendknoop toch niet meer zal vinden in het tuincentrum.
20230913_114247.jpg
Springbalsemien in onze tuin. Vele vierkante meters. En wel twee meter hoog. Je hoort de hommels en andere insecten om je hoofd zoemen....
Aniphys schreef:
di 12 sep, 2023 16:38
Maar misschien beter alternatieve insectenmagneten zoeken, want reuzenbalsemien is een invasieve exoot. Sporkehout, eglantier, meidoorn, kamperfoelie... en als het toch bloemrijk en exotisch moet zijn, misschien nog beter Buddleja of Cephalanthus.
Aquilegia, symphytum, geum, malva, centaurea, eupatorium (!), … :wink: