Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 22 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
in finland, ik dacht karisgasniemi heb ik een motorzaak bezocht.....en naast motoren verkochten ze ook yamaha's big bear en .......kettingzagen...na reparatie werden die daar in de werkplaats uitgebreid getest....met gesloten ramen en deuren...on der het genot van een peuk en een dik blik bier....na 4 minuten zag je niets meer.... :twisted:

vroleijk deuntje: https://www.youtube.com/watch?v=KioDIVBLjio
hipper: https://www.youtube.com/watch?v=3veeQ_PbpKI

je hebt helemaal geen fatbike nodig.... bij 6:10 is het helemaal leuk..

https://www.youtube.com/watch?v=xQ_IQS3VKjA

ook fat-bikes, maar dan anders...alleen 18 plus. https://www.youtube.com/watch?v=4MScQYnwnPg
Yopie schreef:Maar het is een mooi fietsje hoor, misschien klink ik ook een beetje zuur maar dat komt dan door de spierpijn, wat een ellende dat krachtsport .. Heb ik me toch mooi in vergist, ik dacht dat doe ik wel even, nou echt niet. Het leven is hard voor een fatbiker .. :(
Is een paar sneeuwschoenen en een rugzak waar je die fatbike aan kunt binden geen goed idee voor de tocht die je in gedachten hebt? Kun je en passant mooi nog wat gewicht uitsparen door die fiets thuis te laten. Scheelt morgen een paar schijven aan je halter.

(Echt, zoals je het omschrijft ga je je fiets alleen maar duwen, tillen, dragen, sjorren en trekken en is het een blok aan je been. Weet je zeker dat het een fietstocht wordt?)

:wink:

Carl
Carl schreef: Weet je zeker dat het een fietstocht wordt?
Yep, wordt een fietstocht, of beter gezegd een fatbiketocht. :wink: Eerst circa 100km over de weg, daarna een paar dagen bikeraften (dus met fiets plus bootje), vervolgens door Finland een pad volgen wat volgens vele niet te fietsen is (moet ik nog beter uitzoeken maar vind er weinig info over), daarna weer 100km over gravelwegen, dan de Kungsleden op (circa 500km fietsen waarvan wel wat km's duwen), nog een afbuiging naar het Kebnekaise gebergte (sommige delen niet te fietsen) en misschien dus Sarek in. Maar over dat laatste twijfel ik steeds meer, het kan solo gevaarlijk zijn, vooral als het weer omslaat en in dat berggebied kan dat binnen een half uur gebeuren. Van mooi zonnig tot een sneeuwstorm.
Misschien moet ik volgend jaar een poging wagen, zit nu ook een beetje met de tijd klem. De beste tijd voor het zweedse gebergte is namelijk half augustus; dan is het smeltwater weg, de grond droog, zijn weinig tot geen muggen en de herfstkleuren zijn dan prachtig mooi. Echt heel mooi en alles ruikt sterk en lekker. Half september is er nachtvorst, kans op sneeuw en dan wordt het al minder leuk .. ik heb dus een maand de tijd en dat wordt krap (heb sowieso maar een maand de tijd).
Maar eigenlijk, als ik eerlijk ben, durf ik niet zo goed Sarek in, denk dat ik te weinig ervaring heb .. maar wil dat niet graag toegeven/inzien .. best wel stom ja. :)
Yopie schreef:[…] een afbuiging naar het Kebnekaise gebergte […]
Doe Akka de groeten!
Akka, de koningin van Lappland .. dat zal ik zeker doen! Zal er dan ook een fotootje van posten, maar mocht heel toevallig de enige echte Akka van Kebnekaise overvliegen .. hoe herken ik haar dan? want er zullen wel meer Akka's overvliegen, op de vlucht voor de aankomende barre winter. :wink:

'Akka' betekent in het Samisch trouwens 'oude wijze vrouw', het is nl ook een samische godin die voor het wijze en schone van de wereld staat.
Yopie schreef:[...] mocht heel toevallig de enige echte Akka van Kebnekaise overvliegen .. hoe herken ik haar dan?
aan haar zware, grijze wenkbrauwen, natuurlijk:

Afbeelding
Is dat Nils Holgersson-materie ofzo?
nee, dat is nou het fat-bike mysterie....
Coole filmpjes inderdaad.
Zeg effies een vraagje. Je ziet regelmatig dat er velgen op de Fatbikes zitten met gaten er in. Is gewichtsbesparing de enige reden daarvoor of zijn er meer? En koop je ze zo, of is het eigen geknutsel?

thanks
Maurice
Voor gewichtsvermindering maar vooral om beter de klappen/heftige schokken op te vangen als je offroad rijdt. De bandendruk op de velg schijnt nl gigantisch hoog te zijn, ovale gaten schijnen wdb beter te zijn dan vierkante, waarom weet ik ook niet. :)
ovale gaten hebben geen hoeken, en scheuren dus niet zo snel uit....of zoiets...min of meer. en het ziet er leuk uit....
Travelmaster schreef:Is dat Nils Holgersson-materie ofzo?
Yep, Akka is de wijze leidster van de wilde ganzen waarmee Nils Holgersson naar Lapland vloog. Tuuurlijk bij iedereen bekend, net als Pippie Langkous, ja toch? En Akka is ook een zweeds bergmassief met 11 bergtoppen, een geliefde uitdaging voor bergbeklimmers/gletsjerwandelaars en een heilige berg in de Samische cultuur. Want liggend op haar rug, met 't hoofd naar het zuiden, de dikke borsten omhoog, een grote ronde buik en met d'r benen in het Áhkkájávrre-meer lijkt ze op een reusachtige barende vrouw. Daarom heet ze Akka, naar de samische godin Áhkká en wordt ze ook de Koningin van Lapland genoemd. En daarom heten alle oude wijze omaatjes Akka. Er loopt ook een wandelpad in de buurt, het Padjelantaled, weet alleen nog niet of dat te fietsen is. Goede kans dat ze ook een uitdaging voor fatbikers is .. :)

Heb wat velgen van het internet geplukt, wist niet dat er zoveel verschillende gaten waren, en dit zijn er nog maar een paar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En de Pugs, heb natuurlijk alleen weer geen scherpe foto. Hij heeft ronde gaten waar het velglint nogal bol uitsteekt, geen idee waarom dat zo is, vind het zelf erg mooi, lijkt ie nog vetter:

Afbeelding
ik wil ook zoo;n ding....gen fatbike,,,,,maaar een scandinavian bike.. :-)
Yopie schreef:Yep, Akka is de wijze leidster van de wilde ganzen waarmee Nils Holgersson naar Lapland vloog. Tuuurlijk bij iedereen bekend, net als Pippie Langkous, ja toch? En Akka is ook een zweeds bergmassief met 11 bergtoppen, een geliefde uitdaging voor bergbeklimmers/gletsjerwandelaars en een heilige berg in de Samische cultuur. Want liggend op haar rug, met 't hoofd naar het zuiden, de dikke borsten omhoog, een grote ronde buik en met d'r benen in het Áhkkájávrre-meer lijkt ze op een reusachtige barende vrouw. Daarom heet ze Akka, naar de samische godin Áhkká en wordt ze ook de Koningin van Lapland genoemd. En daarom heten alle oude wijze omaatjes Akka.
Akka was ook de hond van vrienden van mijn ouders. Een zusje van onze hond, Astrid. Heidewachtels (kleine münsterlanders):

Afbeelding

Ik heb eigenlijk geen idee waarom onze van oorsprong Duitse honden Scandinavische namen hadden.
Heb wat velgen van het internet geplukt, wist niet dat er zoveel verschillende gaten waren, en dit zijn er nog maar een paar.
Grappig, dat van de gewichtsbesparing door die velggaten had ik al wel bedacht, maar er geen moment bij stilgestaan dat dat ook weer voor enige vering kan zorgen. Kun je met een stugger of juist flexibeler velglint ook nog de vering variëren!
Alien schreef:Ik heb eigenlijk geen idee waarom onze van oorsprong Duitse honden Scandinavische namen hadden.
Mooie foto Alien. En oer-scandinavische (goden)namen passen goed bij jachthonden, en Duitsland heeft toch iets met de noordse mythologie (okee in een ver grijs verleden maar toch..).
Kun je met een stugger of juist flexibeler velglint ook nog de vering variëren!
Daar had ik nog niet over nagedacht, verklaart tevens waarom het velglint bij de Pugsley zo bol staat: kun je nog meer met de bandendruk spelen. Zal denk ik ook verschil in de winter maken, als alles stijfstrak van de vorst staat want de fiets is toch vooral voor barre winters bedoeld.

Zit net te kijken naar de velgen en precies tegenover het ventiel ontbreekt er een velggat, speelt dat zo nauw dan, ik bedoel ventielgewicht/balans van een wiel? Lijkt mij stug want soms hangen er kilo's modder, sneeuw of ijs aan en daar merk je toch ook niets van ..

En zit te denken om reservespaken mee te nemen, nu vind ik weinig tot helemaal niets over spaakbreuk bij fatbikes maar ben toch een beetje benauwd, ben zo ver van de bewoonde wereld .. Maar op het achterwiel hebben de spaken verschillende lengtes, ze zitten nl allemaal aan één kant van de velg. Hoe meet je dat nu op? Het zijn DT Swiss champion spaken en op hun site bij de spaakcalculator word ik niet echt wijzer. Je kunt bv niet kiezen voor een brede fatbikevelg, lijkt mij niet onbelangrijk toch? En bij de naven kun je kiezen uit een classic of straight pull en ik begrijp niet wat ze daarmee bedoelen. Heb vóór een surly UltraNew en achter een shimano FH-M525 en verder dan dat kom ik niet. :? Hoe bereken je nu de lengte van een fatbikespaak? want even opmeten is er niet echt bij .. iemand een idee?

Voor wat duidelijkheid een plaatje van het achterwiel, met de spaken aan één kant van de velg:

Afbeelding

Soms zit ik te denken om in het voorwiel een singlespeed kransje te zetten (handig in de wildernis, kun je eventueel het voorwiel achter zetten) maar dan moet je wrs ook de spaken naar één kant brengen, want waarom heeft anders de velg aan beide kanten dubbele spaakgaatjes (64 stuks)? Hoe noem je dat trouwens in het nederlands, offset maken? En waarom het achterwiel zo gespaakt is weet ik ook niet zo goed, iets met uitlijnen ofzo?

Hieronder het voorwiel, met het ontbrekende velggat (je moet wel goed kijken). Beetje rare foto maar kan zo snel niks beters vinden ..

Afbeelding
O jee, had het verkeerd gezien. Want waar het ventiel zit kan natuurlijk ook geen velggat zitten, gaat een beetje moeilijk in een 3cm groot gat. Stom dat ik dat niet gelijk zag, heb geloof ik een bril nodig .. Maar dan nog had er recht tegenover toch best wel een gat gekund?

Afbeelding
Het ventiel, hoe logisch dat daar geen velggat zit ..
je hoeft geen spaken mee te nemen...tenminste niet om een slag in de velg te voorkomen...je velg is zo breed dat daar niet snel een slag in komt....daarom zitten de spaken ook aan 1 kant.
o daar had ik nog niet over nagedacht, klinkt wel heel erg logisch ja. :D
ja dat vond ik zelf ook wel logisch klinken ja... 8)
Nobbiomatic, je laatste opmerking snap ik niet: hoezo zitten ze daarom aan één kant?
Nu kom ik vast dom over ..