Alien schreef:Ik heb eigenlijk geen idee waarom onze van oorsprong Duitse honden Scandinavische namen hadden.
Mooie foto Alien. En oer-scandinavische (goden)namen passen goed bij jachthonden, en Duitsland heeft toch iets met de noordse mythologie (okee in een ver grijs verleden maar toch..).
Kun je met een stugger of juist flexibeler velglint ook nog de vering variëren!
Daar had ik nog niet over nagedacht, verklaart tevens waarom het velglint bij de Pugsley zo bol staat: kun je
nog meer met de bandendruk spelen. Zal denk ik ook verschil in de winter maken, als alles stijfstrak van de vorst staat want de fiets is toch vooral voor barre winters bedoeld.
Zit net te kijken naar de velgen en precies tegenover het ventiel ontbreekt er een velggat, speelt dat zo nauw dan, ik bedoel ventielgewicht/balans van een wiel? Lijkt mij stug want soms hangen er kilo's modder, sneeuw of ijs aan en daar merk je toch ook niets van ..
En zit te denken om reservespaken mee te nemen, nu vind ik weinig tot helemaal niets over spaakbreuk bij fatbikes maar ben toch een beetje benauwd, ben zo ver van de bewoonde wereld .. Maar op het achterwiel hebben de spaken verschillende lengtes, ze zitten nl allemaal aan één kant van de velg. Hoe meet je dat nu op? Het zijn DT Swiss champion spaken en op hun site bij de spaakcalculator word ik niet echt wijzer. Je kunt bv niet kiezen voor een brede fatbikevelg, lijkt mij niet onbelangrijk toch? En bij de naven kun je kiezen uit een classic of straight pull en ik begrijp niet wat ze daarmee bedoelen. Heb vóór een surly UltraNew en achter een shimano FH-M525 en verder dan dat kom ik niet.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Hoe bereken je nu de lengte van een fatbikespaak? want even opmeten is er niet echt bij .. iemand een idee?
Voor wat duidelijkheid een plaatje van het achterwiel, met de spaken aan één kant van de velg:
Soms zit ik te denken om in het voorwiel een singlespeed kransje te zetten (handig in de wildernis, kun je eventueel het voorwiel achter zetten) maar dan moet je wrs ook de spaken naar één kant brengen, want waarom heeft anders de velg aan beide kanten dubbele spaakgaatjes (64 stuks)? Hoe noem je dat trouwens in het nederlands, offset maken? En waarom het achterwiel zo gespaakt is weet ik ook niet zo goed, iets met uitlijnen ofzo?
Hieronder het voorwiel, met het ontbrekende velggat (je moet wel goed kijken). Beetje rare foto maar kan zo snel niks beters vinden ..