door
Aniphys » za 22 jul, 2023 21:43
Als de kauw er nog steeds zit is het wellicht een opgezet exemplaar
Vandaag had combineerde ik "the best of both worlds". Een fietstrip van 70km doorheen de Vlaamse Ardennen en langs de Bovenschelde. Tussenstop in Brakelbos voor insectenjacht.
Targets: drie zeldzame reuzeninsecten. Een gigantische houtwesp (Tremex fuscicornis), een daarbij op maat gesneden, dus ook gigantische, parasitaire sluipwesp (Megarhyssa perlata), en de lompe Lederboktor.
Helaas was het vandaag wat fris, bewolkt en winderig. Een dag dat de beestjes zich nauwelijks laten zien.
Maaarrr...
- ... het bos was natuurlijk wel mooi.
- Deze hazelworm liep/gleed me voor de voeten. Geen slang, wel een pootloze hagedis (die hier een poosje geleden al eens gepasseerd is)
- Detail van de ijzige blik.
- En dan toch, net voordat ik terug op mijn fiets wou springen, toch 1 van de 3 targets gevonden. De reuzachtige sluipwesp Megarhyssa. Als je dacht dat de mens het boorplatform heeft uitgevonden, think again. Dit vrouwtje steekt haar zeer lange legboor verticaal in een broedgaatje in de schors (te zien aan de linkermiddenpoot). Dat gaatje is gemaakt door de houtwesp waarop ze parasiteert.
- Minder scherp plaatje, maar hier kan je de booractiviteiten beter zien. Manlief zat 20 cm verderop braaf te wachten.