door
Flix » do 14 jul, 2022 05:48
Mijn idee is dat er nog aardig wat verbeterd kan worden aan de gemiddelde ebike.
De meeste ebikes hebben standen met fancy namen als Eco en Turbo of wat dan ook. Daar moet je het mee doen. Maar het is helemaal niet aan de fabrikant om dit soort instellingen te maken, want het hangt allemaal af van hoe jij je fiets wilt inzetten, passende bij jouw manier van fietsen en jouw situatie.
Veel mooier is als je de fiets kan tunen naar jouw wens, en zelf de mate van ondersteuning per stand kan instellen (bv via een app). Zodat je de keuze hebt hoe je je fiets inzet, en met welke prioriteiten.
Wil je veel zelf doen, dan bv standje één met maar een aantal procenten ondersteuning. Of je gebruikt deze instelling om je accu te sparen omdat je verwacht 150 km te gaan rijden, en je op het laatst, als je het zwaarder hebt, nog stroom heb om de ondersteuning te behouden of zelfs een tandje hoger te zetten.
Of je gebruikt een lage stand, maar op de steile Ardennen helling omhoog, zet je een standje, of twee standjes ondersteuning bij, omdat het ook al 35ºC is en niet niet wilt ontploffen. Maar ook weer niet zoveel dat je accu gelijk met 10% lading is afgenomen, want je moet nog een aantal heuvels.
Zo zijn er veel voorbeelden te geven, waarom die fine-tuning heel fijn is, en je continue een balans kan vinden tussen jouw mogelijkheden en de situatie waarin je je bevind.
Ik heb hier inmiddels ruime ervaring mee met twee eerdere reizen van een maand, en zeker ook op dit moment, op de TransAm, westboud op de grens van Colorado en Wyoming. Ook omdat de extremen hier enorm zijn (afstanden, winden, temperaturen en elevaties), is dit een hele fijne manier van gebruik van de ebike, zonder de nadelen als bv een onzinnige hoeveelheid ondersteuning, en ook de stress van een voortijdig lege accu (en 'm onderweg ergens moet proberen op te laden).
En niemand hoeft zich ongerust te maken dat je dan te weinig calorieën verbrandt.