Ha! Ik dacht al, wanneer gaat die discussie beginnen.
Grandonneur schreef: ↑zo 24 jan, 2021 22:48
(Of: ik doe het zelf al een poosje fout, en moet voortaan per 50.000km 5 derries voor een luttele €55/stuk en voor €525 aan smeermiddelen stukslaan.)
Misschien doe jij het juist wel goed! Maar... ken je de marketingterm "N=1" ?
Wat voor fiets heb je? In welke omstandigheden rijd je overwegend? Welk versnellingssysteem heb je? Hoeveel weeg je? Wat is je rijstijl? Wel eens een tak in je derailleur gehad? Allemaal zaken die van invloed zijn en voor niemand gelijk zijn...
In mijn tekst zeg ik daar het volgende over: "Bij een derailleursysteem zijn de weersomstandigheden, de ondergrond en de rijstijl enorm van invloed op de levensduur van het geheel. Je kunt je voorstellen dat een winter-modder-mountainbiker met een pittige rijstijl het systeem veel zwaarder belast dan een rustig rijdende mooi-weer-toerfietser. Dat kan gemakkelijk een factor drie of vier schelen."
Toen ik vroeger als tiener op de racefiets tussen de 22.000 en 25.000 kilometer per jaar reed, deed ik dat met slechts 1 derailleur, twee cassettes en twee kettingen per jaar. Toen ik echter overstapte op de mountainbike ging al het geld van mijn bijbaantjes veel te snel naar de fietsenmaker! Ik reed het sneller op dan dat ik het kon verdienen en toen ben ik maar bij de fietsenmaker gaan werken.
Het is onmogelijk om een strikt sluitende vergelijking te maken, omdat er veel te veel variabelen in het spel zijn. Zoals gezegd, het is slechts een rekenvoorbeeld. Ik ben uitgegaan van de duizenden onderhoudsbeurten die een aantal fietsenwinkels per jaar uitvoeren aan fietsen van uiteenlopende kwaliteit. (N=eenpaarduizend ennogwat) De voorbeeldprijzen zijn adviesprijzen van Shimano SLX. Rekenvoorbeelden met XT, XTR en de Sram tegenhangers erin meegenomen zijn nog minder rooskleurig.
Wees welkom om de cijfers te bekritiseren en misschien kan je dan ook nog even kritisch naar je eigen verbruik en kosten kijken en dat aan me doorspelen. Het zou natuurlijk mooi voor je zijn als dat bij jou lager uitvalt dan in mijn rekenvoorbeeld, maar daar staan helaas zeer veel slechte praktijkresultaten tegenover.