Alien, duidelijk! Heb nog een keer de link gelezen (ja ik had het echt gelezen hoor maar toen drong:
"F= Fstuw - Flucht - Frol = Fstuw - 0.5 pSClv2 - mgCrol = 0 waarin m = M + mf + mw de totale massa is, samengesteld uit de massa van de fietser M, de massa van de fiets zonder wielen mf, en de massa van de wielen mw en waarin we even voor de eenvoud veronderstellen dat er geen wind staat." nog niet helemaal tot me door). Ik ben meer van de Aliens, die spreken tenminste begrijpelijke taal.
En het klinkt erg mooi, dat tubeless, zeer verleidelijk voor korte zomerse dagritten. Misschien scoor ik ooit nog een setje extra wielen en maak ik die tubeless. Ben benieuwd hoe het rijdt, of het echt een groot merkbaar verschil is.
Thanks Alien en Stef, fijn dat jullie er zijn!
Minerale olie is in de winter inderdaad Kwalitatief Uitermate Teleurstellend (ja ik heb net iets nieuws in het nederlands geleerd, gelijk in de praktijk brengen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
), doordat de olie kan bevriezen, iets waar je juist als het spekglad is niet op zit te wachten. Thanks Nobbi!
En wbt de fatbike: ben zelf niet voor aluminium frames en carbon vorken. In ieder geval niet voor tochten zoals ik weleens maak, staal is wdb veel geschikter, de fiets krijgt nl soms zo ontzettend op zijn donder en tot nu toe geeft ie geen krimp. Maar geloof dat de meeste fatbikers geen lange tochten met bagage maken, het zijn meestal dagritten of weekendtochtjes met B&B. Op fora wordt er ook alleen maar over bandjes, bewegende onderdelen en mooie frames gekeuveld, met soms een leuke foto met wat modder. Heel soms zie je een bovenbuistasje met de opmerking erbij dat dat mooi bij het frame staat enzo .. Ik heb daar echt helemaal niks mee, ben gelukkiger met een fatbike die veel kilo's kan dragen, die me veilig thuisbrengt als het -40°C is, die niet doormidden breekt als ie stroomafwaarts wordt meegesleurd .. denk daarom dat een stalen fiets (en ook een stalen drager) het beste is. Zonder frutsels, hydraulische remmen, carbon vorken, tubeless banden .. maar wel met zware banden zoals de surly Nate die veel km's aankan. Dat de fiets daardoor 17kg weegt .. tja, onhandig bij duwen en tillen maar verder krijg je er alleen maar dikke kuiten van.
En de Vee Snowshoe .. ze zeggen heel leuk dat ze de enige fatbike spijkerbanden zijn maar dat is toch echt grote onzin. 45Nrth beweert al een paar jaar dat de Dillingers de eerste studded fatbikebandjes op de wereld zijn.
Maar het is een mooi fietsje hoor, misschien klink ik ook een beetje zuur maar dat komt dan door de spierpijn, wat een ellende dat krachtsport .. Heb ik me toch mooi in vergist, ik dacht dat doe ik wel even, nou echt niet. Het leven is hard voor een fatbiker ..