Ik ben verbijsterd over het voornemen het forum van de Wereldfietser niet langer open te stellen voor niet leden.
Bij het opzetten van het forum in 2002 hebben we uitermate bewust de keuze gemaakt het forum voor iedereen open te stellen. Ik ben nog steeds uitermate trots op de ontwikkeling die het forum sindsdien heeft doorgemaakt. Na twee rustige jaren met slechts enkele tientallen berichten begon het aantal berichten in 2004 enorm toe te nemen en inmiddels hoef je maar fietsen in een willekeurig land in Google in te tikken en je kunt op onze site uit. Meer dan 70.000 posts met informatie over fietsreizen, een geweldige prestatie.
Graag wijs ik op het totaal sluimerende bestaan dat de landeninformatie leed totdat we deze in 2004 overhevelden naar het forum. Slechts enkele tientallen hits per maand voor de pagina's achter het wachtwoord. Voor mij is de kern van internet dat het een open domein is waar mensen door samen te werken een schat aan informatie kunnen creeren. Om de kosten hoeven we het niet te laten, het onderhoud van de website kost nog geen 50 cent per lid per jaar. We hebben al jaren een forse financiele reserve waar geen duidelijke bestemming voor is, dus voor het geld hoeven we het echt niet te doen.
De doelstelling van vereniging de Wereldfietser is (ik citeer uit het originele afschrift van de statuten dat ik nog altijd in bezit heb):
Artikel 2:
De vereniging heeft ten doel:
- het verzamelen en uitwisselen van informatie die van belang is voor fietsreizigers
- het verzorgen van voorlichting over fietsreizen
- het totstandbrengen van contacten
- het behartigen van belangen van fietsreizigers
alles in de ruimste zin des woord.
Het forum is wat mij betreft verreweg het meest effectieve middel hiervoor gebleken. De activiteiten hebben slechts een beperkt bereik, het tijdschrift is prachtig maar zorgt niet voor interactie tussen leden. In onze doelstelling ontbreekt elke verwijzing naar dat het doel uitsluitend de leden zou betreffen.
Ik heb het nooit als een probleem dat het forum in ruime mate door niet leden gebruikt wordt, sterker nog het forum wordt in belangrijke mate gemaakt door enkele hyperactieve gebruikers waarvan een deel geen lid is. Het lijkt me een hele grote vergissing niet-leden voortaan uit te sluiten van het forum, niet alleen omdat we daarmee de doelstelling van onze vereniging niet meer in dezelfde mate zullen kunnen realiseren, maar vooral omdat we de kern van het succes van de vereniging op het spel zetten.
Dennis de Vries
Voorzitter vereniging de Wereldfietser 2002 - 2004
Penningmeester vereniging de Wereldfietser 1998 - 2002