Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstassen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fietstassen

Ik kijk een keer per jaar de Orlieb (classic) tassen na door van binnen naar buiten naar het licht te kijken. Je ziet dan elk gaatje. Kleine gaatjes kun je ook goed plakken met een drupje seamgrip.
Wim
Hallo,
Ik heb vorig jaar een 4weekse fietsvakantie in Nederland genoten met alleen 2 achtertassen en daar nog een tas bovenop. (We waren met z'n tweeën, genoeg ruimte)

Maar bij een afdaling met 30 km/uur ging mijn fiets behoorlijk zwabberen. Doodeng!
Nu lees ik hier dat de voorfietstassen de fiets stabieler maken.
Maar ze vangen ook wind! (Ondervonden tijdens proefrit)
Hebben jullie daar geen last van?
AgnesVelde schreef:
di 13 feb, 2018 22:06

Hebben jullie daar geen last van?
Nee. Hooguit arriveer je een kwartiertje later op de camping. Lekker belangrijk.
AgnesVelde schreef:
di 13 feb, 2018 22:06
Maar bij een afdaling met 30 km/uur ging mijn fiets behoorlijk zwabberen. Doodeng!
Nu lees ik hier dat de voorfietstassen de fiets stabieler maken.
Maar ze vangen ook wind! (Ondervonden tijdens proefrit)
Hebben jullie daar geen last van?
Als je fiets met voortassen wel stabiel rijdt en zonder niet dan is het probleem van de wind minder belangrijk. Maar het is er wel natuurlijk en als je samen met iemand anders rijdt die je het kwartiertje later niet gunt dan zul je het merken.

Als je de spullen hebt is het de ideale bezigheid voor een zaterdagochtend, maar er van uitgaan dat de fiets stabieler wordt met voortassen en daarom investeren in een voordrager en tassen is een kanskaart die ik niet zou trekken. Ik heb al heel wat discussies over shimmiën gelezen, en zelf ook wiebelfietsen gehad, en als er een ding duidelijk is, is het dat de voorspelbaarheid ervan dicht bij de nullijn licht.

Misschien waneer je een foto plaatst van de belanden fiets dat er dan nuttige tips komen, die je daarna uiteraard zou moeten proberen ruim voordat je op reis gaat.
Als je extra tassen meeneemt ga je ook meer spullen meenemen. Je gewicht neemt dus snel toe (drager+tassen+inhoud) en dat zal je merken bij een helling of een verkeerslicht. Of dat erg is moet je zelf beoordelen. Voortassen aan je voorwiel vangen relatief veel wind en beïnvloeden je stuurgedrag bij zijwind.
Een stuurtas maakt je stuurgedrag ook al trager, maar het beste is om te onderzoeken waar de wiebel vandaan komt en je 'bespaarde' kosten daarvoor gebruiken.