Leon schreef:Bedenk dat de meeste troep aan de buitenkant zit, waar het voor kettingslijtage geen kwaad kan.
Leon
Heel goed, daar raak je de kern van deze materie leon.
Product manager van SRAM zegt:
"Cleaning of chains. The reason why we do not suggest leaving chains in a solvent tank is because it takes out all the lube between the pin and the inner plates. If we could make sure that people would then use a liquefied grease, then let it cool, we might suggest that people clean chains in a solvent tank. This is how we do it at our factory. We recommend that the user use cleaners that only attack the outer surfaces of the chain to take away the dirt and grime then re-lube. I personally have only used a rag to clean my chains for years and stay away from solvent tanks and jet washers. It's cheaper to replace a 10-15 dollar chain than it is to replace a Ti cog set and an XTR chainring set! "
Dat waren dus Sram(= o.a. good old Sedis) en Rohloff. Verbaas je niet als over een maand iemand hier zegt dat zonnebrandolie uiteindelijk het beste werkt, na ketting-reiniging door 2 x over de ketting te plassen, + 3 weesgegroetjes, er daarna siliconen er over . Dat deed zn opa ook en die is 96 geworden.
Verder wel een aardig stukje voor ketting-maniakken:
http://www.ctc.org.uk/resources/About_t ... achain.txt