Nu even ook mijn bijdrage. Ik wil een GPS niet missen op een fietsvakantie. Zo als op het foto te zien gebruik ik een
GPS 60CSx. Het gaat rond 4-5 dagen (elk 12 uren) mee op een set batterijen (in economode). Waterdicht, dus ook in de regen op het stuur.
Ik geef nu al een jaar of vier cursussen GPS op reis, vooral voor mensen, die met de auto reizen. En wat ik nu dat ik me meer met fietsen bezig houd, tegenkom is dat mensen bij GPS altijd aan een navigatietoestel zoals een TomTom denken. Maar dat is het per se niet. Als je een GPS op je fiets wilt gebruiken als een TomTom in de auto (kaart met peilen erop en/of een stem, die je verteld hoe je moet fietsen), dan kan dat, maar is in mijn ogen minder leuk en minder aantrekkelijk. Je hebt ervoor (autorouterende) fietspadkaarten nodig of je moet zelf routes aanmaken.
Dat kan allemaal maar ik vind het leuker om een track te plannen, zo als hier eerder genoemd. Je tekent op je pc met een geschikt programma je geplande tocht op een kaart/over een kaart. Deze lijn zet je over naar je GPS. Daar verschijnt die weer als lijn, maakt niet uit of je toestel kaarten kan tonen of niet. Nu fiets je deze lijn af of je fietst ergens anders langs maar ziet altijd waar het geplande traject langsloopt.
Het geheugen van moderne GPS-toestelen is groot genoeg om er bijvoorbeeld topgrafische kaarten van Nederland en Duitsland (en gelijkertijd nog veel meer) op te zetten. Die zijn goed te gebruiken voor fietstochten. Dus je hoef eigenlijk op een reis geen kaarten te wisselen. Nouja, tenzij je reis toch duidelijk verder gaat, b.v. rond de wereld. :-)
Het is wel leuk een laptop mee te nemen, om tussendoor b.v. nieuwe tracks aan te maken omdat men ervoor gekozen heeft een totaal andere route te fietsen. Maar een laptop is ook leuk om de foto’s van je kamera op te slaan, de weblog bij te houden, mails te ontvangen en te schrijven... Maar laptop mee op fietsreis is een heel ander verhaal. :-)
Dus afhankelijk van hoe ingewikkeld je wilt beginnen of hoe makkelijk je bent, is een GPS op de fiets een leuke aanvulling of een overbodig, hinderlijk ding. Weten wat het kan, wat je wilt en hoe het werk, helpt echter. :-)
P.S.: De officiële redenen voor de prijsdaling bij Garmin is dat Garmin een nieuwe prijspolitiek hanteert. Lagere prijs = meer toestellen verkopen :-) Denk een eraan hoeveel mensen tegenwoordig aan
geocaching doen... Wat een markt als je de dingen qua prijs voor meer mensen aantrekkelijk maakt.
P.S.: De
nüvi modellen van Garmin zijn allemaal bedoelt voor auto/wegnavigatie. Wat niet verkeerd is, maar soms minder mogelijkheden biedt dan een
‘puur’ GPS. Tracklog zoals genoemd is een absoluut must!
Oh, nüvi’s zijn niet waterdicht en hoe goed ze tegen stof kunnen weet ik niet.