door
Wilco » di 26 aug, 2008 02:12
Leon schreef:Wilco schreef:Wat er positief is aan het waarschuwen voor dit soort "bad neighbourhoods" is mij overigens onduidelijk. Dit soort incidenten zijn echt niet beperkt tot "bad neighbourhoods". Hooguit is het risico daar hoger dan wanneer je elders vrij kampeert.
Het risico om door een vliegtuig getroffen te worden is ook hooguit groter als je op de startbaan loopt, maar het kan je overal gebeuren (heus), dus waarom mag je dan niet op de startbaan lopen?
Leon
:) Je kunt de stelling dat het primair een kwestie is van statitiek natuurlijk in het belachelijke proberen te trekken, maar daar veranderd dit simpele gegeven echt niet van. Misschien is het handiger de feiten te onderkennen en proberen het gebeurde in het juiste perspectief te plaatsen.
Het is een simpel feit dat je inderdaad overal door een vliegtuig getroffen kunt worden. Zoals jij stelt is op de startbaan het risico het grootst. Waar de wetgever de grens trekt waar je wel en niet mag komen is volstrekt arbitrair en gebaseerd op zowel statistische als practische overwegingen. Net als dat het volstrekt arbitrair is dat op de snelweg een maximum sneheid geld van 120 km/h terwijl het een simpel feit is dat als je die maximumsnelheid op 20km/h legt er minder verkeers doden en gewonden vallen op de snelwegen. De maximum snelheid op de snelwegen verlagen naar 20 km/h bespaart heel veel meer menselijk leed dan het verbieden van kamperen in 'achterbuurten'. De maximum snelheid op de snelweg is echter geen 20km/h omdat 'wij' vinden dat de practische voordelen van een hogere maximum snelheid opwegen tegen het menselijke leed dat die hogere maximum snelheid veroorzaakt.
Ik, en ik denk velen met mij, doe ook wel eens dingen die misschien niet zo heel erg verstandig zijn. Ik neem ook wel eens bewust een gecalculeerd risico. In het overgrote deel van de gevallen loopt dat goed af. Nog afgezien van het feit dat het onmogelijk is alle risico's te mijden staat er tegenover die risico's vaak ook een toegevoegde waarde. Als het risico extreem uit de hand loopt, zoals dat nu is gebeurt, is de prijs uiteraard veel te hoog voor welke toegevoegde waarde dan ook. Het is echter goed om te beseffen dat het gebeurde overal kan gebeuren en dat het gebeurde, ook voor die "bad neighbourhoods", een zeer zeldzaam incident is.
Het probleem dat ik heb met het waarschuwen tegen "bad neighbourhoods" is dat deze reactie wat selectief op mij over kwam. Zoals gezegd, zoiets kan overal gebeuren, hooguit dat de risico's net wat anders liggen. Je kunt natuurlijk ook ver weg van de grote plaatsen en achterbuurten gaan kamperen en zo het risico om gewelddadig overvallen te worden verminderen. Het risico dat je dan gemolesteerd wordt omdat je op een voor de locals heilige plek kampeert is dan wel weer groter. Ik kan me nog een paar van dergelijke verhalen herinneren. Ik vind het wat gemakkelijk om nu, achteraf, een oordeel uit te spreken over die mensen op grond van info die zij mogelijk niet hadden en zonder de overwegingen van die mensen om te doen wat ze gedaan hebben te kennen.
mvg
Wilco