Huh?
In principe is koolzuur sowieso ongezond, en dus energieverslindend voor je lichaam om te verwerken.
Ongezond = energieverslindend? Dat mag je eens nader uitleggen.
Trouwens als je een drankje met prik drinkt wordt het koolzuur geheel moeiteloos door het maagzuur verwijdert, er komt geen energie aan te pas:
CO3 + 2 H+ → CO2 + H2O. Koolstofdioxide en water. De koolstofdioxide verlaat het lichaam via de slokdarm, oftewel een boer.
Kom ik aan mijn tweede en derde huh.
(koolzuur neemt zuurstof uit je spieren weg, die je voor het fietsen hard nodig hebt).
Koolzuur wordt normaal na gebruik afgevoerd. Maar bij het drinken van prik komt koolzuur naast zuurstof in je bloedbaan terecht.
Ik neem aan dat we het hier over CO2 (koolstofdioxide) hebben en niet H2CO3 (koolzuur). De kans dat er koolzuur in het bloed komt via de maag is heel erg klein.
Co2 kan de plaats innemen van O2 in de rode bloedlichaampjes. Spieren hebben O2 nodig om te werken, als er te weinig O2 in het bloed zit krijgen de spieren te weinig energie en stoppen met werken. Ook kan er zich melkzuur vormen wat weer spierpijn kan veroorzaken. Dit heeft echter niets met de CO2 te maken, alleen met een tekort aan O2.
De grootste oorzaak van spierpijn en zuurstofgebrek is het feit dat je niet hard genoeg ademt en je bloed niet hard genoeg stroomt. Als je je inspant, ga je op een gegeven moment hijgen. Dat is een reflex die wordt veroorzaakt door het zakken van de O2 concentratie in het bloed. Ook zal je hart harder gaan kloppen om het bloed sneller te laten stromen.
Kortom ik kan me ten eerste niet voorstellen dat er CO2 in het bloed komt via de maag. CO2 zal in gasvorm zijn in de maag en dan moet het ook nog eens de maagwand passeren wat voor gas erg moeilijk is volgens mij.
Ten tweede als er al CO2 in het bloed via de maagwand komt dan zie ik niet hoe dit spieren kan beschadigen. Hooguit zal de O2 concentratie in het bloed minder worden en je daardoor wat meer gaan ademen. Maar dan hebben we het nog niet gehad over de hoeveelheid CO2 die in frisdrank zit, deze is ontzettend klein vergeleken met de CO2 die wordt gevormd door de verbranding in de spieren zelf.
Hoewel ik graag cola drink, zal ik dat toch niet tijdens het fietsen doen. Door het borrelen van m'n maag en het boeren wordt ik altijd een beetje misselijk. Helemaal als m'n maag in beweging is op de fiets.
Maurice