Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goeie fietspomp noodzakelijk? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

goeie fietspomp noodzakelijk?

DriesBa schreef:Nog even ter informatie: de gekochte fietspomp is een Sigma Delta Jet met een druk van 12 bar. Er zit een voetsteun en een handhat aan. De druk wordt waarschijnlijk gegenereerd door de telescopische uischuifgedeelte van de pomp. Het is een compacte pomp= 3/4 lengte van een Topeak en nog goed in m'n tas op te bergen.
Pompen koop je het best bij een winkel. De reden daarvoor is dat het met minipompjes niet altijd mogelijk is om een band op te pompen (!) en dat grote pompen, eh, idem eigenlijk.
Ik heb eens bij de fietsenmaker gestaan met veertig euro en van alle mooie (thuis-)pompen die hij had lukte het er maar bij één om een band met dunlopventiel ook echt op te pompen :roll:
Leon

Ik heb een metalen fietspompje met houten handvat en opklapbare voetje in een soort U-vorm. Welke merk weet ik niet, want ik verf fietspompen altijd graag geel. Hij hangt achter de riemen van de Karrimor-zijtas met de slang buitenom zodat hij niet eruit kan vallen. Ik heb Franse ventielen, hiertoe ligt een koperen tussennippel in mijn portemonnee. Kijk maar op www.mijnalbum.nl/Album=QXVTE6FY klik erop voor een vergroting; de pomp zit rechtsonder.

Ik heb ook nog een goede pomp voor onderweg nodig.

Ik twijfel tussen de Road Morph G en de Turbo Morph G. Andere types of merken vallen af, omdat die meestal geen drukmeter hebben en ik dat toch onmisbaar vind.
De Turbo is 60 gram zwaarder dan de Road (280 om 220 gram), maar heeft volgens mij een veel duidelijkere drukmeter. Die van de Road ziet er nogal klein en onduidelijk uit. Bovendien is de plek van de drukmeter wat minder handig denk ik.
Toch hebben de meesten hier volgens mij een Road. Alleen voor 60 gram? Of heeft de Road nog meer voordelen ten op zichten van de Turbo?

JesseL schreef:Ik heb ook nog een goede pomp voor onderweg nodig.

Ik twijfel tussen de Road Morph G en de Turbo Morph G. Andere types of merken vallen af, omdat die meestal geen drukmeter hebben en ik dat toch onmisbaar vind.
Een losse drukmeter weegt niet veel en maakt je keuzemogelijkheid veel groter.

Is een drukmeter pure noodzaak?

Tja, wat is noodzaak... Op glad asfalt heb ik mijn banden graag op de maximaal toegestane druk. Dat kost bij gelijke snelheid de minste inspanning, of levert bij gelijke inspanning meer snelheid. Bovendien verkleint het de kans op lekrijden. Bij zo'n bandenspanning kan ik niet meer tussen vingers en duim voelen of ik goed zit. Bij ruwere paden vind ik het juist fijn om met een wat lagere bandenspanning te fietsen.

Om met bandenspanning te kunnen variëren vind ik een drukmeter wel erg handig. Deze losse drukmeter bevalt me prima en is erg licht.

Die drukmeter op de Turbo zit daar natuurlijk helemaal verkeerd. daar kan je op gaan staan wachten dat dat afbreekt enz. Er zijn mensen die hun pomp mee willen nemen in hun fietstas inplaats van aan het frame. Als die drukmeter daar zit is dat uitermate onhandig dus die pomp zou ik alleen al om die reden niet kopen.

De road Morph pomp met drukmeter in de slang, heeft dat probleem niet, en aan dat aflezen wen je wel. Overigens kun je die pomp met drukmeter op de slang alleen krijgen bij Eric Schuit want het was zijn idee om een drukmeter op die pomp te hebben.

willem.megens schreef:Is een drukmeter pure noodzaak?
Nee hoor! :lol: met goed voelen en in je band knijpen kom je een heel eind, krijg je nog goed gespierde vingers van ook! :wink:

Nou mijn Schwalbe Marathon Plus ATB banden waarschuwen mij dat je dat dus juist niet meer met je vingers kan voelen, aangezien die banden zo stug zijn dat zelfs al lijken ze keihard, de druk toch te laag kan zijn.
Dus een drukmeter lijkt mij wel handig. Nadeel van die morphs is weer dat wisselen van ventiel iets omslachtig is.
Maar weer een los ding erbij in de vorm van een losse meter lijkt me ook niet geweldig. Bovendien moet je dan steeds een stukje pompen, weer kijken of de druk goed is en weer verder pompen.

Bij Eric Schuit lijk je niet echt online te kunnen bestellen, dus dat is niet zo handig.

Hoezo is het wisselen van ventiel omslachtig? Je gaat toch niet met 10 verschillend ventieltjes op pad :D

Nou mijn normale fiets en die van mijn vrouw hebben een frans ventiel en de bakfiets en de nieuwe kinderkar hebben autoventielen.

goeie fietspomp noodzakelijk?
Ik vind het niet zo belangrijk ondanks dat onze fietsen zijn voorzien van de Road Morph. In 4 jaar nog geen lekke band gehad met de Schwalbe Marathon XR.

Toch mis ik van anderen het antwoord > verloopnippel(s) om van alle ventielen het autoventiel te maken en bij een benzinepomp langs te gaan om zodoende de banden op druk te brengen. Die drukmeters zijn niet altijd even nauwkeurig maar op 5 á 6 bar kan/mag er best iets verschil in zitten.

Ik heb de verloopnippels altijd bij me.

Afbeelding

2 stuks is voldoende: de conversie van fransventiel naar hollandsventiel en daarop het deel van hollands- naar schrader-autoventiel.

Okay midden in de Ardennen zal de eerste aanzet met de handpomp moeten maar bij het eerste de beste plaatsje heb je meestal wel een benzinepomp. Een enkele keer gaan die luchtautomaten/compressoren niet hoger dan 3 bar...............dan ff pech op naar de volgende.
Lui ??? Ik noem het praktisch :wink:

Oja voor € 2,95 heb je zo'n setje bij de fietsspecialist.

Volgens mij gaan de meeste benzine stations maar tot 3.5 bar Dus dat schiet niet op :cry:

Haike schreef:Volgens mij gaan de meeste benzine stations maar tot 3.5 bar Dus dat schiet niet op :cry:
je moet de vrachtwagenpomp hebben, die zijn niet zo kinderachtig

Ik heb een goeie fietspomp (waar dit draadje over gaat) met drukmeter ook nog, en franse ventielen dus mij zal je niet zien bij een benzinestation :D

Wat moet je met misschien een vrachtwagenpomp bij het waarschijnlijk tot acht uur open zijnde tankstation dat in de gids van twee jaar geleden vermeld staat als je op 10 kilometer afstand met een lege band staat?
Leon

Haike schreef:Volgens mij gaan de meeste benzine stations maar tot 3.5 bar Dus dat schiet niet op :cry:
Valt reuze mee. Enkelen gaan niet zo hoog, maar voorlopig zet ik bij één der grote merken nog steeds mij racefiets op 8 bar. Zelfs in de ons omringende landen 8). Gelukkig mogen wij fietsers niet op de autosnelweg komen want daar betaal je al op veel plaatsen € 0,50 voor het gebruik van de luchtmachine........................m.a.w. zelfs lucht is niet meer overal gratis :lol:
Schlauch schreef:Als je die rechtse ventieladapter op een autoventiel plaatst loopt de band leeg
Klopt die heb dus ook niet nodig bij een benzinepomp :wink:
Leon schreef:Wat moet je met misschien een vrachtwagenpomp bij het waarschijnlijk tot acht uur open zijnde tankstation dat in de gids van twee jaar geleden vermeld staat als je op 10 kilometer afstand met een lege band staat?
Niet goed begrepen. Lekke band voorzie je niet, dus zul eerst ff moeten pompen, maar ik had het over ' op druk brengen. Ja en anders gewoon doorpompen....toch :wink:

Overigens er is nix op tegen om met een handpomp je banden op druk te zetten alleen ik vind dit praktischer zonder veel inspanning 8)

Bob&Marguérite schreef:Gelukkig mogen wij fietsers niet op de autosnelweg komen want daar betaal je al op veel plaatsen € 0,50 voor het gebruik van de luchtmachine........................m.a.w. zelfs lucht is niet meer overal gratis :lol:
Hun lucht nog wel, hun elektriciteit minder :wink:

Zonder pomp ga ik de stad niet uit (net zo min als zonder reservebinnenband en lichters). Zojuist had ik nog weer een lekke band (bij zo'n sjieke Panaracer Pasela). Als pomp gebruik ik de klassieke Zefal HPX. Wij hebben op de vakantiefietsen wel autoventielen, vanwege de degelijkheid, en omdat ik mijn neus niet ophaal voor lucht bij de benzinepomp. Het is waar, een enkele keer kom je niet veel verder dan 3 bar (meer heeft een personenauto niet nodig), maar vrijwel altijd zit er ruim meer in. Het is dan altijd weer lachen als monteurs ontdekken hoeveel druk er in een fietsband gaat. Als druk metertje heb ik zo'n heel kleintje van Schwalbe, dat je er vroeger gratis bij kreeg.
Wim