Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaap comfort - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

slaap comfort

KarlMarX schreef:Hoe zijn de Exped matjes als je deze elke dag opnieuw moet oppompen (als je dus steeds maar één nacht ergens verblijft en weer verder trek)?
Dat is prima te doen. Je legt hem uit met de ventielen open, wanneer je hem op gaat pompen draai je 1 ventiel dicht. In de tussentijd is het matje al automatisch iets opgeblazen. Dan sluit je de slang van de opbergzak aan het openstaande ventiel en je rolt een keer of 6 de lucht uit de opbergzak. Dat is geluidsloos, en qua werk valt het heel erg mee.

Ik heb mijn Exped nu 1 (korte) vakantie gebruikt, maar ik ben er erg tevreden over. Het ligt een stuk lekkerder en isoleert veel beter dan mijn dunne Thermarest-matje.

Ik heb net 21 dagen gecampeerd, op 10 verschillende campings gestaan en dus ook 10 keer mijn exped mogen aflaten en weer oppompen.
Bij het inpakken rolde ik de exped wel niet telkens helemaal in dat opbergzakje hoor ! Ook niet in 3 plooien maar in 2, en op het einde de ventielen sluiten.
Als je dan 's avonds de ventielen weer opent en de exped openrolt, wordt automatisch al lucht naar binnen gezogen (net als met de thermarest trouwens).
Geluid : soms geeft het een vreemd doch subtiel scheetgeluid :lol: maar dat geeft alleen indirect overlast 8) (onblusbare lach van mijn jongste telkens).
Werk : 1 matje is de moeite niet, maar als je er elke avond 4 moet doen, tja, daar zal je toch wel een kwartiertje mee zoet zijn.

Bedankt voor de antwoorden.
Hoe neem je het mee op de fiets als je het niet helemaal in het opbergzakje doet?

En hoe neem je sowieso matjes en slaapzakken het beste mee op de fiets? Met waterdichte hoezen achter op binden met spinnen? En zo ja passen dan en een slaapzak en een exped matjes achterop?

Ik ga voor ruimte: mijn matje wordt wel leeggemaakt (eerst oprollen met beide ventielen open, ventielen sluiten, in drieën vouwen, oprollen en op laatst de laatst de laatste lucht eruit. Als ik langzaam type duurt dit ongeveer even lang als bovenstaande handelingen ... (wij kampeerden 29 nachten met 24 verplaatsingen). Matje en slaapzak zitten in een tas bij elkaar, lekker droog (en worden als het weer het toelaat wel gelucht ...)

Ik heb de Therm-a-Rest ProLite 4 Large, na anderhalf jaar kwamen er bobbeltjes die uiteindelijk één grote Bobbel vormden en er was niet meer op te slapen, heb zonder problemen een nieuw matje gekregen, mijn vrouw heeft het zelfde matje en ook dit heeft nu in het midden een enorme bobbel die 2 weken van m'n fietsvakatie in Frankrijk aardig heeft verpest, ben er nog niet mee terug geweest maar twijfel nu wel aan de kwaliteit Thermarest! :(

Peter.

KarlMarX schreef:Bedankt voor de antwoorden.
Hoe neem je het mee op de fiets als je het niet helemaal in het opbergzakje doet?
En hoe neem je sowieso matjes en slaapzakken het beste mee op de fiets? Met waterdichte hoezen achter op binden met spinnen? En zo ja passen dan en een slaapzak en een exped matjes achterop?
Als je een Exped matje van normaal formaat wel in het hoesje doet, passen er wel een stuk of tien in een achtertas, zo klein is dat dan. Dus het kan gewoon tussen allerlei andere zaken in de achtertas. De slaapzak gaat tegenwoordig in een kanozak bovenop, maar eerder ging hij onderin een achtertas. (slaapzak van in totaal 1500 g, dons (let op de komma), goed comprimeerbaar)
Groet,
Leon

We willen de 7DLX. Ik ben 190 lang, dus de normale leek me toch iets te klein. Mijn vrouw past wel op de normale, maar aangezien we waarschijnlijk de slaapzakken aan elkaar ritsten leken ons twee dezelfde praktischer en bovendien is de normale wel erg smal.

De 7 DLX is 30x15, dus dan passen er niet een heleboel in een tas lijkt me, maar dat moet wel net kunnen wellicht. De slaapzak moet dan maar bovenop in een kanozak.

Ik ben ook 1.90 maar ik lig vanaf mijn schouders pas op het matje, En gebruik een trui of iets dergelijks als kussen, werkt prima.

In dat geval kan je de normale maat kopen, scheelt geld, en ruimte, en gewicht, in je tas.

Daar had ik nog niet aan gedacht...
Maar heel fijn lijkt me dat ook niet. Het matje is ook voor de isolatie. Bovendien slaap ik op mijn buik zonder kussen...
En is de DLX ook breder wat me toch wel erg prettig lijkt. Met twee personen in één bed van 1 meter breed (2x de normaal) is niet echt heel prettig.
Ja misschien als je 18 bent en net verkering heb. :wink:

Zitten er bij de Exped matjes waterdichte of waterafstotende hoesjes? (zou je wel verwachten voor zo'n prijs)
Of moet je daar echt nog een kanozak bij kopen? (als je ze los op de bagagedrager mee wilt nemen)

De hoesjes zijn waterdicht en de matjes slapen heerlijk.

Trouwens, de matjes zijn zelf ook waterdicht natuurlijk 8) ... en als ze al wat nat worden : ze drogen bijzonder snel.

Ik heb nu twee matjes binnen en het ziet er goed uit.

Alleen vraag ik mij toch nog wel af of de standaard hoezen nou geschikt zijn om het zonder verdere bescherming achterop te binden. Na een inmense stortbui of een dag vol regen zou je toch wel denken dat ze doorweekt raken en dan vraag ik me toch af hoe lekker dat slaapt...

Maar goed, liever geen extra (zware) zak er omheen hoor!

een plastic zak?

In de handleiding staat dat het waterdicht is en als stuffzak gebruikt kan worden. Alleen dat het niet onderdompelbaar is, maar dat zijn zelfs Ortlieb tassen niet volgens de Ortlieb site.

Andere vraag. Ik heb nu de 7 regular binnen (eigenlijk voor mijn dochter, maar die kan wellicht toch op een foam matje) en de lengte valt me toch wel mee. Dus wellicht kan ik er wel op. Scheelt weer gewicht.

Alleen de breedte valt tegen. Mijn armen passen er niet op langs mijn lichaam als ik op mijn buik of rug lig. Sowieso zie ik niet hoe het zou passen als je twee matten strak tegen elkaar leg en dan twee aan één geritste of alleen een boven slaapzak erop. Als ik alleen lig kunnen mijn armen nog op de grond ernaast (lijkt me wel een isolatiebreuk --> koude armen?) Maar met twee matten naast elkaar heb je echt geen ruimte voor je armen en lig je wel extreem stijf tegen elkaar, dus ik denk nog steeds aan een DLX, maar dat is toch weer zwaarder...

Hoe doen jullie het?

JesseL schreef:... zou je toch wel denken ...
Wat let je om het te proberen. Stap er mee onder de douche. 5 minuten later ben je van de knagende onzekerheid af :D
Leon

JesseL schreef:In de handleiding staat dat het waterdicht is en als stuffzak gebruikt kan worden. Alleen dat het niet onderdompelbaar is, maar dat zijn zelfs Ortlieb tassen niet volgens de Ortlieb site.

Andere vraag. Ik heb nu de 7 regular binnen (eigenlijk voor mijn dochter, maar die kan wellicht toch op een foam matje) en de lengte valt me toch wel mee. Dus wellicht kan ik er wel op. Scheelt weer gewicht.

Alleen de breedte valt tegen. Mijn armen passen er niet op langs mijn lichaam als ik op mijn buik of rug lig. Sowieso zie ik niet hoe het zou passen als je twee matten strak tegen elkaar leg en dan twee aan één geritste of alleen een boven slaapzak erop. Als ik alleen lig kunnen mijn armen nog op de grond ernaast (lijkt me wel een isolatiebreuk --> koude armen?) Maar met twee matten naast elkaar heb je echt geen ruimte voor je armen en lig je wel extreem stijf tegen elkaar, dus ik denk nog steeds aan een DLX, maar dat is toch weer zwaarder...

Hoe doen jullie het?
Ik lig heel veel op m'n zij, dan kunnen mijn armen makkelijk op m'n matje. Maar een donzen slaapzak houdt zoveel warmte vast dat ik niet denk dat je armen koud gaan worden.

JesseL schreef:{knip}Alleen de breedte valt tegen. Mijn armen passen er niet op langs mijn lichaam als ik op mijn buik of rug lig. {knip}
Hoe doen jullie het?
Ik leg de uitstekende arm op een fleecetrui of een ander kledingstuk dat naast het matje
Groet,
Leon

Sorry hoor, maar ik slaap al 20 jaar op een NOMAD matje, nooit ergens last van of mee gehad, en het weegt niks. Hoofd op fleece trui, dat weer op de schoenen, ja dat stinkt en so what!, uitstekende arm gezellig over de fietstas waarin alleen maar de zachte dingen, en zo kan ik wel doorgaan. Ja, ik sliep vroeger (55 jaar geleden) bij de Padvinderij op stro, ging ook heel goed. Zou het soms aan mij liggen en de wat "verwatte" jeugd van tegenwoordig? Maf ze, mensen!

Ik heb de laatste tocht een z-lite gebruikt. Dat is zo een mousse ding (2cm dik eierkarton). Het is wat groter om mee te nemen maar weegt slechts 440gram. Het slaapt minder lekker maar ik was het beu om op te blazen en af te laten van die matjes. In de koudere periodes zal ik mijn trail comfort mat terug meenemen, 5cm dik maar weegt 1.1kg, is wel compacter dan de z-lite.