Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ik ben geschrokken - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

ik ben geschrokken

Ben al enige jaren op dit forum actief , maar nog geen lid,overweeg dit al een tijdje.Ik was dus wel geschrokken van deze berichten.
Helaas weten we niet de achtergronden van dit besluit,speculaties zijn dan niet te voorkomen. Zijn het de bestuursleden onderling?,Of meningsverschillen over sommige berichten op het forum die wat commercieel zijn? (dat denk ik eigelijk)

De meeste bezoekers van dit forum weten volgens mij precies welke forum leden een commercieel belang hebben, maar als ze dit netjes vermelden, en dat doen ze vrijwel allemaal, is hier niets mis mee, Zeker als ze ook andere nutige bijdrage leveren waar we allemaal wat aan hebben, en in bijna alle gevallen is dit zo.
Ik hoop dat er toch weer mensen opstaan die deze club en zeker dit forum in de lucht weten te houden, de kennis en ervaring die hier huist is uniek
Sterkte allemaal
Blanche schreef: Ik heb onlangs besloten dat ik de negatievelingen onder ons gewoon ga negeren. Fietsen is mijn hobby en passie. Dat wil ik delen met anderen. Mensen die daar afbreuk aan willen doen, zie ik gewoon niet meer staan.

Wie doet er mee?

Blanche 8)
Hier kan ik me helemaal in vinden en het lijkt me de beste strategie.

Eric Schuijt schreef:Ik lees weer heel meningen, maar weinig concrete oplossingen. Ik hoop oprecht dat iedereen die een mening of oplossing heeft, die ook laat horen op de vergadering. Ervaring heeft mij geleerd dat veel forumdeelnemers juist niet naar een vergadering komen. :lol:
Ik ben daar inmiddels cynisch over geworden. Lekker van achter je PC kritiek geven, soms anoniem en soms niet eens lid.
Hoi Eric,

Het is denk ik ietsje ingewikkelder.

Veel forumgebruikers zijn namelijk niet lid van de vereniging en komen daarom ook niet naar de verenigings-vergaderingen.
Ze hebben echter wel kritiek maar die is vaak ongefundeerd omdat ze niet weten wat er in de vereniging speelt want het merendeel van de communicatie tussen de vereniging en het forum loop via het "geruchtencircuit". Forumgebruikers hebben daardoor vaak een verkeerd beeld van de situatie
Daarom heb ik ook aangekaart dat het verstandig zou zijn het forum meer met de vereniging te integreren om de communicatie transparanter te maken en zo iedereen op een lijn te krijgen. Want als de forumleden de spelende problemen niet kennen dan is het ook erg lastig voor ze om te participeren en oplossingen te vinden.

Fiets de wereld,
Whisky

Ik ben het met Blanche en Whisky eens!

Moeten we het forum niet alleen maar toegankelijk voor leden?

Zoals een wijs man ooit zei:
"Tegen ondankbare honden helpt geen dazer" :evil: :evil:

Rutger

Rutger schreef:Moeten we het forum niet alleen maar toegankelijk voor leden?
Nu suggereer je dat het bestuursprobleem voortkomt uit het forum Rutger.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

Misschien is het gezelliger niet-leden te weren, dat weet ik niet. Maar dat stelt wel de vraag wat het nut van de vereniging is. Bij een korfbalvereniging ga je samen korfballen, maar bij een wereldfietsersvereniging ga je (behalve wat uitjes) toch niet echt samen wereldfietsen. Ervaringen uitwisselen is nuttig, net als sociaal contact onder enigszins gelijk gestemden. Voor de rest vervullen we denk ik vooral ook een wervende en voorlichtende functie. Wie op het forum kijkt ziet daar steeds weer heel veel vragen van mensen die voor het eerst of bijna voor het eerst een buitenlandse fietsvakantie willen gaan doen, en er niet helemaal uit komen of dat nu wel of niet idioot is (ze worden door familie en vrienden voor zot verklaard), en hoe ze dat dan in hemelsnaam in de praktijk moeten aanpakken. Die mensen proberen we aan te sporen ("nee je bent niet gek"), en die mensen proberen we zodanig te helpen dat het ook leuk wordt. Daartoe moet het forum wel open blijven voor niet leden. Misschien moeten we wel eens nadenken over de vraag of we die voorlichtende functie niet wat overzichtelijker kunnen doen.

Hoffelijkheid mag je wel verwachten. Ik heb niet zo'n zin in een herhaling van de aanvaring die ik een tijd terug had met een zot die eerst zonder veel succes met een full suspension fiets van 150 euro op vakantie was gegaan en vervolgens grof werd toen Marten en ik hem probeerden uit te leggen dat zijn plan om dan maar met bagage op een klimfiets met wielen met slechts een handvol spaken te gaan evenmin slim was. Maar goed, zo vaak komt dat soort puber gedrag niet voor.

Veel fietsplezier, en heel veel dank voor het aftredende bestuur. We gaan gewoon even uithuilen, en dan weer opnieuw beginnen.
Willem

Rutger schreef:Ik ben het met Blanche en Whisky eens!

Moeten we het forum niet alleen maar toegankelijk voor leden?
Zoals een wijs man ooit zei:
"Tegen ondankbare honden helpt geen dazer" :evil: :evil:
Rutger
Hoi Rutger,

Dazers helpen niet, geef mij maar een steen :P

Zoals Michael zegt weten we niet wat het probleem is dus wordt er veel gespeculeerd. Kwalijk kan men ons dat echter niet nemen want als je geen informatie hebt, dan gebeurd dat nu eenmaal. Dat is dus duidelijk een van de problemen die spelen.

Ik bedoelde natuurlijk niet dat het forum alleen voor leden zou moeten zijn :roll:
Een forum alleen voor leden vind ik geen goede zaak want dat gaat voorbij aan een van de uitgangspunten van internet: vrije uitwisseling van informatie voor iedereen. En we zouden daardoor een groot potentieel aan kennis en nieuwe leden verliezen (ik was eerst ook alleen forumlid) en onze rol als voorlichters verzaken.

Ik pleit er vooral voor dat er meer openheid van zaken gegeven wordt als er problemen binnen de vereniging zijn. Zo kunnen ook de forumsleden oplossingen zoeken en een steentje bijdragen aan deze fantastische vereniging.

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:
Rutger schreef:Ik ben het met Blanche en Whisky eens!

Moeten we het forum niet alleen maar toegankelijk voor leden?
Zoals een wijs man ooit zei:
"Tegen ondankbare honden helpt geen dazer" :evil: :evil:
Rutger
Hoi Rutger,

Dazers helpen niet, geef mij maar een steen :P

Zoals Michael zegt weten we niet wat het probleem is dus wordt er veel gespeculeerd. Kwalijk kan men ons dat echter niet nemen want als je geen informatie hebt, dan gebeurd dat nu eenmaal. Dat is dus duidelijk een van de problemen die spelen.
Dat vind ik toch wat makkelijk gesteld, Je kunt ook zeggen tegen jezelf: "Ik heb geen informatie gekregen, dus ik weet niks" en het daarbij laten. Ga je toch op zoek naar wat de reden of oorzaak kan zijn hou je je dus niet aan de feiten. En de feiten zijn dat je geen informatie hebt, en niks anders. ga je toch door ben je als persoon daar ook zelf voor verantwoordelijk. Met speculeren kun je ook dingen in de wereld zetten die gewoon niet gewenst zijn en het alleen maar moeilijker maken om er weer op een goede manier uit te komen.
De zelfbeheersing om gewoon rustig af te wachten wat er in de vergadering word vertelt, laat je nu schieten, en je brengt het alsof het speculeren niet tot je eigen verantwoordelijkheid behoort, maar een algemeen probleem is.

Willem Jongman schreef:Misschien is het gezelliger niet-leden te weren, dat weet ik niet. Maar dat stelt wel de vraag wat het nut van de vereniging is. Bij een korfbalvereniging ga je samen korfballen, maar bij een wereldfietsersvereniging ga je (behalve wat uitjes) toch niet echt samen wereldfietsen. Ervaringen uitwisselen is nuttig, net als sociaal contact onder enigszins gelijk gestemden. Voor de rest vervullen we denk ik vooral ook een wervende en voorlichtende functie. Wie op het forum kijkt ziet daar steeds weer heel veel vragen van mensen die voor het eerst of bijna voor het eerst een buitenlandse fietsvakantie willen gaan doen, en er niet helemaal uit komen of dat nu wel of niet idioot is (ze worden door familie en vrienden voor zot verklaard), en hoe ze dat dan in hemelsnaam in de praktijk moeten aanpakken. Die mensen proberen we aan te sporen ("nee je bent niet gek"), en die mensen proberen we zodanig te helpen dat het ook leuk wordt. Daartoe moet het forum wel open blijven voor niet leden. Misschien moeten we wel eens nadenken over de vraag of we die voorlichtende functie niet wat overzichtelijker kunnen doen.

Veel fietsplezier, en heel veel dank voor het aftredende bestuur. We gaan gewoon even uithuilen, en dan weer opnieuw beginnen.
Willem
:idea: H e l e m a a l m e e e e n s !!
Hier heb je de kern van wat de vereniging is te pakken. Helaas wordt dit door heel veel mensen nogal eens vergeten met als gevolg dat bijzaken hoofdzaken gaan worden. Naar mijn idee heeft het huidige bestuur wat dit betreft te weinig de vinger aan de pols gehouden en ik heb zo het vermoeden dat men het zelf ook niet zo duidelijk voor ogen had. Het duidelijk communiceren van deze kernwaarde en het enthousiasmeren van de leden is naar mijn mening een eerste taak van het bestuur. En verder: Ook wat mij betreft meer openheid: Een bestuurslid hoort naar mijn idee middenin de verenging te staan en proactief aanwezig te zijn. Ergens ver weg vanuit de ivoren toren aan de touwtjes trekken (lees: enkel de formele weg bewandelen) veroorzaakt onrust, bovenal op een forum. De bewuste brief vond ik erg vaag en niet erg best opgesteld. Tekenend voor hoe het bestuur zich de afgelopen tijd heeft gepresenteerd. (Sorry mensen mijn dank voor jullie inzet is ondanks dat heel groot!! 8) )
Minder bestuursleden zou wat mij betreft ook wenselijk zijn (ben het met Eric eens) er zijn daarnaast genoeg mensen voor de uitvoering van activiteiten en voorlichting.
Ik ben ooit precies op de manier zoals Willem het omschrijft, over de drempel geholpen. Ik stap daardoor vol overtuiging binnenkort weer op de fiets en als ik terug kom hoop ik dat die fantastische club nog steeds bestaat zodat ik op mijn beurt anderen ook weer over die drempel kan helpen.
Zeer waarschijnlijk zal ik daarom niet in Utrecht aanwezig kunnen zijn.

Haike schreef: Dat vind ik toch wat makkelijk gesteld, Je kunt ook zeggen tegen jezelf: "Ik heb geen informatie gekregen, dus ik weet niks" en het daarbij laten. Ga je toch op zoek naar wat de reden of oorzaak kan zijn hou je je dus niet aan de feiten. En de feiten zijn dat je geen informatie hebt, en niks anders
Hoi Haike,

Als wij als leden en forumgebruikers een constructieve bijdrage willen leveren aan onze vereniging moeten we weten welke problemen er spelen. Openheid van zaken is daarom erg belangrijk en niet pas op de vergadering want anders hebben we niet genoeg tijd om gedegen oplossingen uit te denken. Ik ben het daarom met Harry eens dat dat ondanks het mooie werk van het bestuur de communicatie wat dat betreft in gebreke blijft.

Misschien ligt het aan mij (was op reis) maar ik wist dus echt NIKS van problemen in het bestuur totdat de brief ineens op de mat viel en nog steeds weet ik NIKS. Ook het vertrek van een modorator kwam als donderslag bij heldere hemel. Waarom wordt er van te voren niet over gesproken? Als problemen vroeg gesignaleerd en besproken worden zijn ze stukken eenvoudiger op te lossen. Ik kom in ieder geval naar Utrecht want ik weet zeker dat we er wel uit komen met z'n allen en dat we vervolgens nog lang van onze vereniging kunnen genieten :)

Fiets de wereld (in de sneeuw),
Whisky

Beste mensen,

Heel bemoedigend, de betrokkenheid die spreekt uit bovenstaande discussie.

Sommige zaken lenen zich niet om in enkele regels in een brief uit te leggen. En evenmin om in een bericht op het forum te plaatsen. Sommige zaken moeten in een direct contact van mens tot mens worden besproken.

Ik twijfel er geen moment aan dat uiteindelijk iedereen hetzelfde wil: een bruisende vereniging vol enthousiaste fietsers. En als iedereen dat wil, dan lukt dat toch. De Wereldfietser blijft gewoon bestaan en over een maand krijgen jullie allemaal het nieuwe nummer van het tijdschrift in de brievenbus.

Noch de statuten noch het Huishoudelijke Reglement voorzien in de huidige situatie. En dan geldt artikel 1.3 van het HR: dan beslist de ledenvergadering.

Ben je lid van de vereniging, kom dan op 6 april naar Utrecht en denk en beslis mee. En ben je verhinderd, laat je dan door iemand vertegenwoordigen.

Artikel 17.4 van de statuten:
"Leden kunnen zich ter vegadering doen vertegenwoordigen, doch slechts door een schriftelijke gevolmachtigd ander lid der vereniging. Een lid kan kan ten hoogste drie andere leden vertegenwoordigen."

Ga je hier op dit forum nou te buiten aan speculeren over het waarom van de huidige situatie, denk liever na over waarom de vereniging De Wereldfietser je aanspreekt, hoe het nog beter kan en hoe dat dan zou moeten. Dan kom je beslagen ten ijs op 6 april en gaan we er rustig over praten.

Theo
(een van de oprichters van de vereniging)

whisky schreef:
Haike schreef: Dat vind ik toch wat makkelijk gesteld, Je kunt ook zeggen tegen jezelf: "Ik heb geen informatie gekregen, dus ik weet niks" en het daarbij laten. Ga je toch op zoek naar wat de reden of oorzaak kan zijn hou je je dus niet aan de feiten. En de feiten zijn dat je geen informatie hebt, en niks anders
Hoi Haike,

Als wij als leden en forumgebruikers een constructieve bijdrage willen leveren aan onze vereniging moeten we weten welke problemen er spelen. Openheid van zaken is daarom erg belangrijk en niet pas op de vergadering want anders hebben we niet genoeg tijd om gedegen oplossingen uit te denken. Ik ben het daarom met Harry eens dat dat ondanks het mooie werk van het bestuur de communicatie wat dat betreft in gebreke blijft.

Misschien ligt het aan mij (was op reis) maar ik wist dus echt NIKS van problemen in het bestuur totdat de brief ineens op de mat viel en nog steeds weet ik NIKS. Ook het vertrek van een modorator kwam als donderslag bij heldere hemel. Waarom wordt er van te voren niet over gesproken? Als problemen vroeg gesignaleerd en besproken worden zijn ze stukken eenvoudiger op te lossen.
Ik heb het er ook niet over dat er maar niet gecommuniceerd moet worden, wel de wijze waarop. Integendeel ik ben een groot voorstander van communiceren.

Maar om speculatie te voorkomen; daar ben je als mens wel zelf verantwoordelijk. Als je denkt dat het van belang is dat je informatie vooraf verkrijgt om goed ter berde op de vergadering te kunnen verschijnen zorg dan dat je die krijgt. Ik vind dat een goed argument van je. Maar dan dien je dus het waarnemend bestuur te benaderen, dan krijg je die informatie misschien wel of niet. Het bestuur heeft misschien ook nog uitstekende redenen die mij niet bekend zijn, om te zeggen dat ze vooraf geen informatie naar buiten willen brengen; dat weten we dus allemaal niet. Maar dan neem je wel je eigen verantwoording, voorkom je speculatie, en heb je wel je informatie, en blijven de dingen in het rechte spoor.

Theo Jorna schreef:Sommige zaken lenen zich niet om in enkele regels in een brief uit te leggen. En evenmin om in een bericht op het forum te plaatsen. Sommige zaken moeten in een direct contact van mens tot mens worden besproken.
Daar ben ik het mee eens. Ik wordt al moe van de gedachte aan de discussie die hier zou volgen.
Als ik bestuurlid was zou ik het forum dan ook volledig scheiden van de vereninging.
Groet,
Leon

6 april, waar in Utrecht. Zoals gesteld ben ik net lid geworden en heb de brief niet mogen ontvangen. :?

gr

Sander

Ik kan zoals ik al eerder zei niet bij de vergadering aanwezig zijn maar ben nu wel in staat geweest om alvast leesbaar voor iedereen mijn mening te geven. Ook ik wordt zeer regelmatig heel moe bij het lezen van sommige discussies. Maar om dan maar het hele forum van de vereniging los te koppelen? Nee dat gaat me te ver. Weg klikken is heel simpel wanneer iets je niet bevalt.

Dit probleem is een voor mij bekent probleem, want overal waar mensen zijn ontstaan vroeg of laat problemen/meningsverschillen. Dit hoort nu eenmaal bij de menselijke natuur/aard. De vraag die ik altijd belangrijk vind is: Hoe lossen we dit probleem op.
Vaak speelt ook het ego een rol mee: de een wilt niet onder doen voor de andere, geen water bij de wijn doen. Ik kan alleen maar hopen dat het volgende bestuur eerst grondig gaat analyseren wat er nu werkelijk is misgegaan, om deze problemen in de toekomst te voorkomen.

Nog een belangrijke vraag: de mensen die niet naar de vergadering in Utrecht kunnen komen, krijgen die na afloop wel een bericht over wat er zich nu werkelijk heeft afgespeeld, want anders ben ik bang dat dit nog lang in de lucht blijft hangen.

Mario

Het is al weer 3 jaar geleden dat ik me beschikbaar heb gesteld als voorzitter voor deze club.
Ik had mijn taak als redactielid van een locale fietsclub opgezegd en zag met genoegen uit naar mijn taak als voorzitter van de WF. Helaas heb ik toen voortijdig moeten afhaken vanwege de problemen die op me af kwamen (reorganisatie en werkeloosheid), beide ouders in verpleeghuis en in datzelfde jaar overleden enz. Inmiddels draai ik in dezelfde fietsclub al weer ruim een jaar mee als voorzitter van de Toercommissie om alles rondom de tochten in goede banen te leiden. Het is soms een verdomd lastige klus om het iedereen naar de zin te maken en er gaat veel tijd en energie in zitten.
In de aanloopfase naar een eventueel voorzitterschap destijds heb ik even van dichtbij mogen meemaken wat het betekent om in het bestuur van de WF te stappen. Het was voor mij een teleurstelling me te moeten terugtrekken, maar achteraf bezien ben er niet ongelukkig mee.
Geografisch zou het een zware wissel trekken op mijn functioneren. Wat voor communicatiemiddelen je ook bedenkt het blijft een schier onmogelijke taak goed te functioneren als de communicatie niet goed verloopt. De afstand tussen de bestuursleden onderling komt mij daarbij voor als een storende factor.
Ik wil dan ook een ieder die ook maar enigszins de ambitie heeft in het bestuur te stappen aanraden er goed over na te denken.
De WF heeft nu dacht ik zo ongeveer 2000 leden over heel NL verspreid. Mijn indruk is dat een bestuur niet in staat is dat in haar eentje centraal te mannen. Misschien een idee om te decentraliseren en in den lande regio’s opzetten. Destijds in 2004 schreef ik Marco Meyerink het volgende en dat gaat volgens mij nog steeds op.


Hallo Marco, Hoogkarspel, 4 november 2004

In het introductiegesprek begin Oktober heb je al medegedeeld dat het bestuur mij zal vragen mijn visie te geven op De Wereldfietser en haar toekomst.
De vraag lag dus wel in het verschiet en heeft me middels via een mail van Freek bereikt. Toen dacht ik oh jeh waar ben ik aan begonnen, maar naar mate ik me er meer in ging verdiepen destemeer ging het voor mij leven.
Om me voor te bereiden heb ik o.a. de laatste jaargangen van het tijdschrift doorgenomen alsmede de bestuursvergaderingen en wat me zoal is toegezonden. Ook kon ik nog voor een beperkte tijd aanwezig zijn op de j.l. gehouden bijeenkomst in de Kargadoor te Utrecht.
Ik ben redelijk blanco als het gaat om de historie-inside en nog meer als het gaat om een intense beleving binnen De Wereldfietser. Ik heb niet zo dicht bij De Wereldfietser gestaan en die slag moet worden ingehaald. Met de huidige informatie kom ik een heel eind maar daarmee ben ik er nog niet. Ik heb inmiddels een aardig beeld van De Wereldfietser en haar toekomst. Toch is het van belang me nog beter te oriënteren alvorens een visie te openbaren. Ik geef wel een voorzet maar is naar mijn smaak nog al klinisch.
Mijn visie moet meer gaan leven.
De Wereldfietser beschikt inmiddels, zo ontdek ik, over veel creativiteit, talent en kennis en er zit meer dan voldoende potentie in. Ik proef veel enthousiasme onder actieve leden en velen zijn hen al voorgegaan. Al deze leden zeer begaan en bereid bergen werk te verzetten om de club draaiende te houden. Bij elkaar opgeteld biedt dat echt perspectief voor de toekomst. Al deze enthousiaste leden verdienen het om naar te luisteren.
Wat hebben zij te vertellen en hoe kijken zij aan tegen De Wereldfietser en de toekomst.
Ik wil er de tijd voor nemen om De Wereldfietser en haar leden goed te leren kennen en a.h.w. kruipen in de huid om aan de weet te komen wat er zoal leeft. Ik kan een mooie toekomstvisie hebben maar dat moet passen in de hoofden. De Wereldfietser is zo ver als ze is gekomen en dat beschouw ik als een vertrekpunt naar de toekomst. Vele vragen zijn al gesteld en stellingen geponeerd.
Ook vragen met twijfels over en het nut en de noodzaak over het voortbestaan. Iets wat ik zeer gezond vind: jezelf afvragen of het er toe doet.
De vereniging heeft naar haar leden toe een verantwoordelijkheid en een inspanningsverplichting en die mag je niet uit de weg gaan. Zoals altijd zijn er net zoveel meningen als mensen. Maar als ik er van uit ga dat De Wereldfietser
wil blijven voortbestaan én wil blijven groeien én haar kwaliteit wil opwaarderen én
haar leden dicht bij haar activiteiten wil betrekken, dan staat er heel wat te gebeuren.
We zijn gauw klaar als De Wereldfietser het nog eens 10 jaar wil aankijken of als zij er in berust dat het gezellig genoeg is. Daarmee doe je geen recht aan het lidmaatschap. Als kandidaat voorzitter is het geen optie zitting te nemen in een duffe suffe organisatie. U kunt er van op aan dat ik ga voor een dynamische club waar wat te beleven valt.
Het moet spannend zijn, inhoudelijk boeiend en interessant.
Leden moeten het gevoel hebben dat ze uiteindelijk individueel met een dosis zelfvertrouwen op pad kunnen gaan en zich gesteund weten door de kennis, informatie en ervaring opgedaan als lid van De Wereldfietser.
De Wereldfietser moet tot tevredenheid van haar leden werken aan haar performance.
Daar kan ik op dit moment geen betrouwbaar waardeoordeel over geven.
Ik weet dat elke club en elke vereniging te kampen heeft met slechts een beperkt aantal actievelingen waarvan het merendeel veelal komt uit de kern bestaande uit het bestuur, omringende commissies en bestuurleden.
De Wereldfietser moet presteren en resultaat gericht te werk gaan en dat is met 2200 leden niet vrijblijvend. Dat gezegd hebbende denk ik dan: wat presteren, hoezo resultaat.
De Wereldfietser moet investeren in plannen en middelen.
Leden moeten bereid zijn dat financieel mogelijk te maken.
Ook moet er hard gewerkt worden in de vrije uurtjes.
Jaar in jaar uit moeten er bergen werk worden verzet om de zaak draaiende te houden.
Daar wil je iets mee bereiken en dat is meer dan alleen een gevulde database met leden of karrenvrachten vol forumonderwerpen en –berichten.
Wat je wilt weten is: waar doen we het allemaal voor.
Om dat aan de weet te komen is het belangrijk om met de leden te communiceren. Alleen dat kom je er achter welke koers de juist is.
Om dat te verwezenlijken moet De Wereldfietser het land in, naar haar leden toe.

Mijn motto:
Op naar de toekomst want fietsen is gewoon fantastisch.
Fietsen levert een positieve bijdrage aan ons WELZIJN
Fietsen is genieten van rust en ruimte en geeft een gevoel van WELBEHAGEN.
Fietsen levert een gevoel van harmonie, energie, rijkdom en WELBEVINDEN

Hierna alvast een brainstorm Jan Schoutsen

DE WERELDFIETSER IS UIT DE KLUITEN GEWASSEN
MAAR IS ZE OOK VOLWASSEN ?
Zo gaat de grap: zet twee mensen bij elkaar en je hebt een vereniging, met een derde statuten, een vierde een inschrijving bij de KvK en met de vijfde ruzie. Gelukkig liep het anders met De Wereldfietser die nu 10 jaar en plm. 2200 leden verder is en misschien wel het dubbele als hiervan de helft een partner heeft en de helft daarvan 2 kinderen. Dat is de effectwaarde van een tijdschrift.
Toch is er tezelfdertijd een discussie op gang gekomen over de vraag of leden leden zijn of abonnees. Laat ik er van uit gaan dat er in ieder geval sprake is van een geïnteresseerde lezerskring. Een kring van mensen met interesse voor alles wat met fietsen te maken heeft en wel voornamelijk fietstochten en fietsvakanties in den vreemde.
Zelf ben ik gedurende mijn lidmaatschap niet echt betrokken geraakt bij het wel en wee van de vereniging. Ik volgde de vereniging op afstand.
Door de werving van bestuursleden vroeg ik me af hoe dat komt en groeide het beseft dat de vereniging wellicht meer cement kan gebruiken om de leden te verenigen.
DE FIETSER KRIJGT VEEL AANDACHT.
Allereerst van alle overheden op lokaal, regionaal, landelijk, Europees en mondiaal niveau van de Fietsraad, Fietsersbond, Fietsplatvorm, Bypad tot de Europian Cycle Federation. Fietsen wordt voor vervoer en recreatie enorm gestimuleerd waarbij gezondheid, veiligheid in het verkeer en milieu veel aandacht krijgt. Allemaal ontwikkelingen om te omarmen. Er wordt door fietsorganisaties al veel gedaan om het fietsen te stimuleren en de politiek te beïnvloeden. Wij moeten niet proberen dat nog eens over te doen maar ons er juist bij aansluiten.
Daarnaast is er een grote run op de fietsrecreant en er is een groot reisaanbod. Bovendien is de consument met internet makkelijker te bereiken dan ooit. Een fietstocht kun je overal krijgen van een dagtocht tot een meerdaagse tocht in binnen- en buitenland.
DE REISINDUSTRIE:
Reizen per fiets is zeer spannend en enerverend en heeft een grote aantrekkingskracht op een groot publiek. De insteek van fabrikanten, reisboeken en reisorganisaties is zaken doen en dan kan, ondanks alle normen in de reisindustrie, de objectiviteit in het gedrang komen. De promotie straalt romantiek en avontuur uit maar de werkelijkheid kan soms heel anders uitpakken. Zo wordt De Wereldfietser van alle kanten op haar wenken bediend.
NON-PROFIT en OBJECTIEF:
De Wereldfietser is als non-profit organisatie, naast de reisindustrie, een objectieve partij voor de eigengereide fietstoerist. De Wereldfietser kijkt door de bril van de echte fietstoerist en leert hem /haar de informatie over alles wat met fietsreizen te maken heeft op waarde te schatten. Dat is belangrijk, want aan een fietsreis begin je alleen met een dosis zelfvertrouwen zodat de fietsreis een echt avontuur wordt.
De Wereldfietser staat dicht bij de fietstoerist en is daar mee zeer begaan. Een fietstoerist komt voor heel veel keuzes te staan voor hij/zij daadwerkelijk op pad kan gaan. Dat vereist een gedegen voorbereiding. De oriënterende fase duurt daarom veel langer dan een vliegreis naar een strand met witte palmen. De voorbereiding tot een fietsreis vereist de nodige inspanning en kan gauw oplopen van een paar weken tot een paar maanden of zelfs een jaar. Daar staat enorm veel voorpret tegenover. De Wereldfietser behoort alles in huis te hebben wat een fietstoerist nodig heeft om er een feest van te maken.
De Wereldfietser behoort in staat te zijn de fietstoerist bij te staan bij het maken van de juiste keuze.
SPIEGEL VOORHOUDEN :
Jezelf een spiegel voorhouden en kritisch afvragen:
Is de communicatie o.a. via een tijdschrift, internet voldoende ?
Zijn de verhalen lezenswaardig en voorzien van voldoende (praktische) informatie ?
Is de landeninformatie praktisch van aard, leesbaar en makkelijk te vinden
Wat zegt het dat er in 2200 brievenbussen elk kwartaal een tijdschrift op de mat valt ?
Wat zegt het dat er plm. 7000 bezoekers op de website terecht komen ?
Wat zegt het dat er plm. 1000 ingeschreven staan op het forum
WAAR STAAT DE WERELDFIETSER
Als er slechts een handje vol deelneemt aan activiteiten.
Als een tevredenheidsonderzoek een uitslag geeft komende van slechts 100 reacties.
Als velen het lidmaatschap beëindigen en of leden wegens wanbetaling worden geroyeerd.
Maakt dat misschien duidelijk waar de vereniging staat ?
De vereniging heeft nog iets kneuterigs, gezellig met elkaar aan de keukentafel of op de camping. Maar hoe ver kom je daarmee en biedt dat ook nog perspectief voor toekomst ?
DE STELLING:
Durf de stelling aan b.v.:
De Wereldfietser wordt links en rechts ingehaald
alle aandacht voor de fietser brengt De Wereldfietser in de verdrukking
Internet als onuitputtelijke informatiebron maakt De Wereldfietser overbodig
de doelstelling van De Wereldfietser is te smal
Wat is nog het nut van een stand op een beurs.
de activiteiten leggen geen gewicht in de schaal
het tijdschrift bevat informatie die overal te vinden is.
Bereiken wij met internet wel ons doel.
Gemiddeld heeft nog niet de helft internet en zo vraag ik me af bereiken we wel alle leden met internet en de internte Nieuwsbrief. Dat is niet zo vanzelfsprekend.
TOEKOMST ZEKER STELLEN:
De Wereldfietser wil met perspectief naar de toekomst haar voortbestaan zeker stellen.
Hoe bereik je dat ?
Om te beginnen zou ik zeggen:
behoud het goede, zoals het kneuterige aan de keukentafel of gezellig met elkaar op de camping, maar
2. ga op zoek naar vernieuwing, opwaardering, verbetering en kwaliteit.
HET TOEKOMSTPERSPECTIEF:
Met een gevulde database fietstoeristen krijgt de vereniging ongekende mogelijkheden en kansen geboden om leden te werven en de kwaliteit te verbeteren. De Wereldfietser beschikt inmiddels, zo ontdek ik, over veel creativiteit, talent en kennis en er zit potentie in.
Tevens proef ik veel enthousiasme onder actieve leden.
Anno 2004 ziet de wereld er heel anders uit dan 1994 en daar zal De Wereldfietser voor het behoud van haar bestaansrecht op moeten inspelen. De vereniging is nu stabiel. Veelal is dat het juiste moment om door te stoten naar een hoger plan maar ook om de vereniging meer kleur en meer glas te geven.
DE DOELSTELLING:
Thans informatie uitwisselen voorlichting geven contacten tot stand brengen tussen fietsers in binnen- en buitenland
ondersteunen van activiteiten van fietsreizigers Ik pleit er voor de doelstelling meer inhoud te geven in de diepte en de breedte waarmee De Wereldfietser meer tot haar recht komt.
Bijvoorbeeld: informatie uitwisselen is niet een doel op zich maar juist een middel om naar die ultieme fietsbeleving toe te leven.
HET IMAGO:
Over het begrip Wereldfietser mag geen onduidelijkheid bestaan.
Wie is die Wereldfietser en wat voor beeld heeft men van de WERELDFIETSER.
Zijn het waaghalzen die wild kamperen, niet terugdeinzen voor extreme weersomstandigheden, struikrovers, bandieten en zich onbekommerd in het avontuur storten in onherbergzame en onbevolkte gebieden.
Of zijn het recreanten die gewoon graag een tochtje maken op de Drentse hei.
Hoe duidelijker het beeld hoe beter De Wereldfietser in staat is om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, maar ook om te voorkomen dat De Wereldfietser leden aantrekt die er niet in thuis horen. Informatie uitwisselen is immers alleen zinnig onder gelijkgestemde leden.
DE DOELGROEP:
De Wereldfietser moet zich focussen op een doelgroep waarbij alles draait om de fietstoerist. Fietsreizen vereist een gedegen voorbereiding, zeker voor degene die er voor kiest het anders te doen. Anders fietsreizen werpt bij velen een barrière op.
De Wereldfietser moet zich daarom bezig houden met hetgeen waar zij goed in is en zich richten op een specifieke doelgroep fietstoeristen. Dat zijn toeristen die boven de recreant willen uitstijgen en meestal hun eigen plan trekken. Hij / zij is selfsupporting, wil graag zoveel mogelijk zelf regelen, zelf uitzoeken, zelf ondervinden en zelf ontdekken.
Door zich daar op te richten weet De Wereldfietser zich te onderscheiden en krijgen de leden van De Wereldfietser ook wat zij er van verwachten.
DE MISSIE
Het bevorderen van, het stimuleren en inspireren tot reizen op de fiets voor jong en oud ter bevordering van ons welzijn, welbevinden en welbehagen.
Fietstoeristen bijstaan landen en volkeren te ontdekken en inzetten voor al hetgeen de fietstoerist ten goede komt.
DE TOEKOMSTVISIE:
Een toekomst waarin:
De Wereldfietser een belangrijke hulp-/ en informatiebron voor de fietsreizigers is.
De Wereldfietser een avontuurlijk (mondiaal)fietsnetwerk heeft gebouwd
Iedereen zich bewust is van de kracht en magie van het reizen op de fiets.
Barrières om op de fiets te reizen zijn opgeruimd.
Het gros van de leden een actieve bijdrage levert aan de vereniging.
WAARDEN OM DOEL TE BEREIKEN:
begaan zijn met fietsreizen
het plezier van fietsreizen onderkennen
de onderlinge samenwerking van het bestuur, commissies, leden, vrijwilligers en een ieder die zijn/haar steentje bijdraagt respecteren
de inzet, creativiteit en het talent van de organisatie respecteren
fietsorganisaties omarmen die direct of indirect een bijdrage leveren
fietsreizen beschouwen als een manier om het milieu en cultureel bewustzijn te bevorderen.
er voor zorgen dat de financiën correct worden beheert en bijdragen op een verantwoorde manier worden geïnvesteerd.
De Wereldfietser moet een doel nastreven.
(Welzijn, Welbehagen en Welbevinden)
Wat wordt er van De Wereldfietser verlangt om dit te bereiken ?
Het is van wezenlijk belang dat De Wereldfietser duidelijk communiceert naar haar leden en potentiële leden als het gaat om haar doelgroep, doelstelling, missie, visie en waarden.
Pas als je weet dat je leden bewust voor De Wereldfietser hebben gekozen, werkelijk behoren tot de doelgroep en het overige onderschrijven dan kun je er ook iets mee.
Het enthousiasme voor fietsreizen overbrengen en daartoe aanmoedigen en inspireren. Voor velen heeft fietsreizen een omwenteling teweeg gebracht in het reisdenken. Velen zeggen dan ook: als het fietsvirus heeft toegeslagen laat het je nooit meer los.
voordelen van fietsreizen uitdragen alsmede vooroordelen en barrières wegnemen. Tegenwoordig is de mens meer gericht op de eigen leef- en belevingswereld en willen het gevoel hebben dat ze iets beleven en dat er iets te beleven valt.
Een fietsreis is een fantastische beleving en wie kan dat beter met passie en ervaring uitdragen dan De Wereldfietser .
huidige en toekomstige generaties in staat te stellen met de fiets te reizen.
De auto is onze grootste vijand op de weg en niet minder voor het milieu.
De fietstoerist helpt direct en indirect mee aan de reductie van het fileleed en meer.
samen met actieve fietstoeristen nieuw publiek aantrekken.
De recreatiefietser die op zoekt gaat bij VVV, reisbureau , touroperator, boekhandel of website voor mooie tochtjes en informatie is een potentieel lid.
Daar moet De Wereldfietser zich voor inspannen.
diensten aanbieden waar de fietstoerist naar op zoek is.
Veel leden hebben tochten gemaakt die zij graag willen delen. Hun soms eenmalig opgedane ervaring is van onschatbare waarde en verdient te worden doorgegeven.
Soms kan dat leiden tot een duurzaam programma voor en door fietstoeristen zonder dat de voorpret verloren gaat.
leden bijstaan om hun droom werkelijkheid te laten worden.
een belangrijke hulpbron zijn voor de fietstoerist die altijd en overal opvraagbaar is.
bereid zijn te investeren in attractieve en innovatieve middelen.
De komende jaren zal b.v. het gebruik van de GPS sterk toenemen.
Daar zou De Wereldfietser op kunnen inspelen.
contact onderhouden met andere verenigingen waar ook ter wereld en van hen leren .
Profiteren van de kennis en ervaring van anderen
Niet proberen nog eens het wiel uit te vinden
De Wereldfietser in het land uit te zetten over diverse regioafdelingen en krachten bundelen.
De vereniging heeft, om haar doelstelling te halen, een inspanningsverplichting om de leden deelgenoot te laten zijn. Dat lukt pas echt als leden er op redelijke afstand gemakkelijk bij betrokken kunnen zijn.
(aspirant)leden, van groentje tot doorgewinterde expert, instructies, workshops, trektochten, onderzoekstochten, evenementen en trainingen aanbieden.
onze leden op reis volgen en zonodig op afstand bijstaan.
Leden enthousiastmeren en betrekken in activiteiten van De Wereldfietser
Regelmatig onder de leden de stemming peilen en hun tevredenheid.
Regelmatig onder de leden enquêteren voor nieuwe ideeën en deelname aan activiteiten.

Als je er nog zin in hebt meldt je dan.

Dat het bestuur alleen mondeling uitleg wil geven hebben we inderdaad te respecteren, maar kan iemand de statuten en het huishoudelijk reglement op de webpagina over de vereniging zetten? Dat helpt ook een stuk bij het voorbereiden van zo'n vergadering. In slechte tijden heb je die dingen nu eenmaal nodig, om daarmee te bevorderen dat er weer goede komen.

janenliseth: dat is wel een heel erg lang verhaal... :?

Speculeren heeft mi weinig nut, een ieder die wat wil melden moet gewoon naar de vergadering gaan.

Kort maar krachtig...

liz schreef:Dat het bestuur alleen mondeling uitleg wil geven hebben we inderdaad te respecteren, maar kan iemand de statuten en het huishoudelijk reglement op de webpagina over de vereniging zetten? Dat helpt ook een stuk bij het voorbereiden van zo'n vergadering. In slechte tijden heb je die dingen nu eenmaal nodig, om daarmee te bevorderen dat er weer goede komen.
De statuten en huishoudelijk reglement zijn als pdf beschikbaar voor de leden.
Ik ben zo vrij om ze daarom niet op de website te plaatsen. Dat is een beslissing die ik formeel niet in m'n eentje mag nemen.

Je kunt ze aanvragen door een mailtje te sturen naar tijdschrift@wereldfietser.nl.

Ik check dan even of je op de verzendlijst voor het tijdschrift staat en zo ja, krijg je ze per omgaande toegestuurd.

Theo