Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoudsrituelen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

onderhoudsrituelen

koekeloe schreef:
reichbus schreef:Volgens mij betekent dat een nieuwe ketting, omdat je deze schakel helemaal niet mag uitponsen.
Ik heb zelf een jaar geleden een gewone schakel uitgeponst en dezelfde weer teruggeponst. Dat mag ook niet. Ik hoopte dat Shimano het niet zou merken, maar een paar weken geleden werd ik afgestraft: precies op die plek trapte ik mijn ketting kapot.
Ja dat risico wil ik toch niet lopen, als oplossing:
wat als ik ditzelfde pennetje er gewoon uithaal nu en er een "Missing Link" (9 speed) tussenzet? Dan is de pen vervangen EN kan ik de ketting er voor onderhoud in de toekomst makkelijker afhalen en er weer opzetten.
Goed idee?
Toen ik je eerste reactie op mijn stelling las wist ik al dat jij er toch in zou slagen iets verkeerd te doen... :roll: :lol: :wink:
En dat was precies wat ik bedoelde met "is het risico niet waard".

Marten a.u.b. beter quoten, nu is het alsof ik een *%*&$ ben :cry:
Leon
Voor de volgende keer misschien een Wippermann Connex ketting gebruiken. Dan lukt het zelfs mij.
Wim
koekeloe schreef: wat als ik ditzelfde pennetje er gewoon uithaal nu en er een "Missing Link" (9 speed) tussenzet? Dan is de pen vervangen EN kan ik de ketting er voor onderhoud in de toekomst makkelijker afhalen en er weer opzetten.

Goed idee?
niets op tegen
Bedankt!

En nu weer on-topic:

http://bicycletutor.com/tune-up/

Hier staat een handige video over bike-maintenance
Vanavond wilde ik een nieuwe ketting op mijn fiets monteren. Het gaat om een Shimano HG-73 ketting.

Ik wilde de ketting op maat ponsen en had de schakeltjes netjes afgeteld. Check, doublecheck. Lengte goed. Netjes de ketting op het aambeeld van mijn Parktoolpons gezet. Pennetje uitgedreven totdat hij nog met één punt vast zat. Omdat ik dit pennetje er helemaal uit wilde hebben (ik wilde er een sram sluitschakel inzetten) ben ik verder gegaan met ponsen....totdat de stift van de pons af brak. Ik heb nog geprobeerd het pennetje met een tangetje te verwijderen, maar ik krijg er geen beweging in.

Ik zou heel graag willen weten wat ik fout heb gedaan en hoe ik er voor kan zorgen dat het pennetje toch helemaal uit de ketting gedreven wordt. Als ik te veel kracht op het pennetje zet dan worden de buitenplaten van de ketting helemaal uit elkaar getrokken en dat lijkt mij ook niet goed.
reichbus schreef:Vanavond wilde ik een nieuwe ketting op mijn fiets monteren. Het gaat om een Shimano HG-73 ketting.

Ik wilde de ketting op maat ponsen en had de schakeltjes netjes afgeteld. Check, doublecheck. Lengte goed. Netjes de ketting op het aambeeld van mijn Parktoolpons gezet. Pennetje uitgedreven totdat hij nog met één punt vast zat. Omdat ik dit pennetje er helemaal uit wilde hebben (ik wilde er een sram sluitschakel inzetten)
waarom? de kettingpen zit in het stuk ketting wat je niet gebruikt met een sluitschakel. Als je de pen zo ver als die gaat uitgedreven hebt, en de kettingpons weer losgeschroefd heb kun je de ketting it elkaar nemen door de helften iets to elkaar te buigen


ben ik verder gegaan met ponsen....totdat de stift van de pons af brak.
'Never underestimate the ingenuity of fools' Geen idee hoe je het voor elkaar gekregen hebt, vermoedelijk heb je ongecontroleerd geweld gebruikt en flink aan de ketting getrokken/gebogen oid

Ik heb nog geprobeerd het pennetje met een tangetje te verwijderen, maar ik krijg er geen beweging in.
uittikken met hamer, spijker en moertje als aambeeld?

Ik zou heel graag willen weten wat ik fout heb gedaan en hoe ik er voor kan zorgen dat het pennetje toch helemaal uit de ketting gedreven wordt. Als ik te veel kracht op het pennetje zet dan worden de buitenplaten van de ketting helemaal uit elkaar getrokken en dat lijkt mij ook niet goed.
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Onderweg maak ik mijn fiets elke 1000 km schoon. Ketting en tandbladen en crank eraf en in een afgeknipte plastic fles met een laag benzine. Daarna poetsen met tandenborstel. Benzine schijnt niet goed te zijn maar mijn spul draait toch meestal zo'n 15.000 km zonder problemen.

www.osmosno.wordpress.com