Hallo allen,
ja ik heb nu bijna 2600 km weg op mijn T400. Voornamelijk gebruikt oor woon/werk verkeer, in regen en wind. Heb een deel van de Amstel Gold ermee gereden met daarbij behorende heuveltjes. Zou nog wel een keer naar Tjoekieloekiestan willen maar ben veertiger met kleine kinderen dus ik kan er alleen nog maar voor trainen (en dromen
).
Heb de standaard gelijmde primergo handvaten vervangen door ergonomische handvaten van Ergon met kleine barendjes op (drie vingers). Naast dat deze handvaten sterker zijn en meer steun geven is verder een groot voordeel dat de stand dmv een schroef gewijzigd en vastgezet kan worden indien de stand van het stuur gewijzigd wordt (naast het voordeel van de aanwezige barendjes). Voor mij een echte verbetering.
De chainglider had aanvankelijk aanloopproblemen op de Rohloffnaaf maar door slimme tip van Marco de Wit door wegsnijden van een deel van het binnen achterdeel is dat zo goed als verholpen. Maar nog steeds, bij het herinstalleren van de chainglider is het oppassen geblazen het achterste deel (via klikjes naar links of rechts) te positioneren, anders loop je in mjn visie nog steeds het risico aanloopproblemen te krijgen hetzij door het binnen achterdeel, hetzijn door het buitenste achterdeel. Ideaalbeeld is volgens mij dat er alleen direct contact van het binnenste achterdeel op het liggende randje van het Rohloff tandkransje zou moeten zijn. Gelet op de voordelen van een gesloten systeem ivm onderhoud ketting laat ik hem er zeker op zitten. Maar perfect istie niet.
Na 2500 km is de Rigida Sphinx achtervelg intern gescheurd. Het begon met een licht heel ritmisch tikje voelbaar bij het indrukken van de achterremhendel. Dat tikje ontwikkelde zich steeds sterker. Hoewel het niet met het blote oog te zien, was wel voelbaar dat de rechterflank van de velg een vervorming had. Marco de Wit heeft de velg vervangen door een, ja je raadt het al, een Exal SP 19. Marco, hierbij nog eens bedankt!!!! De hoogte van de flank is hoger dan die van de Sphinx waardoor het minder moeilijk wordt de remblokken van de Magura's te positioneren. Echt een verbetering!!! Waarschijnlijk is de scheuring ontstaan door de brede banden (conti citycontact van 5,5 cm breed/4,5 BAR) en de remkracht van de magura HS33. die Spinxjes kunnen er niet tegen (klaarblijkelijk meerdere gevallen naar voren gekomen).
In ieder geval, hij fietst als een tierelier en heb er nog geen moment spijt van dat ik die VSF T400 Rohloff heb gekocht.
Nog een leuke detail, bij mooi weer spreken andere fietsers mij wel eens aan (ze zien denk ik het eerste die gele Rohloff sticker (wat wordt daar overigens veel over gezeken in dit forum). Een van de vragen was: Dag meneer, mooie fiets maar is dat nou wat voor die prijs? Antwoord: Meneer, deze fiets kost €2.000 (NLG 4.400,--) Wat denkt u? Ja okee maar....., en dan krijg je het gehele idworx en santos verhaal te horen. Nou ja, ik geef vervolgens mij visie dan. Goede kwaliteit is volgens mij niet genoeg naar blijkt, marketing blijkt dan ook keer op keer een vak te zijn.
Goed voor zover mijn ervaringen, tot over 2.500 km