Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fahrradmanufaktur T400 Rohloff - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fahrradmanufaktur T400 Rohloff

Ik heb onlangs een VSF T400 Rohloff gekocht en moet zeggen het rijd heerlijk en die naaf gewoon fantastisch dat schakel gemak en in stilstand.

De prijs is denk ik gewoon normaal voor dit product, waarom denk ik dit ??een van mijn vorige werkgevers was een gespecialiseerd bedrijf voor tand wielen denk aan vliegtuigen enzo en weet wat er allemaal gedaan moet worden voor zo`n wietje klaar is en dan de arbeids kosten..

Denk alleen maar even aan al dat onderhouds werk als je zoals ik het hele jaar door fiets op bos paden enzo modder en andere zooi, moet je zien hoe mijn Stevens randoneur er uit ziet dat behoeft wat schoonmaak en onderhouds werk
Ik heb er geen spijt van ook de kosten niet alleen moet ik me verdiepen in die kabeltjes die de achternaaf heeft maar dat zal ook wel lukken.
Veel fiets pezier.
Martin
Ik fiets aan woonwerkverkeer het jaar rond, ca. 7000km/jaar op een rohloff-equipped fiets. Schoonmaken doe ik hoegenaamd niet, hardfietsen (zonder wind rond de 30) wel. Soms ga ik er mee op fietsvakantie, zonder aanpassingen.
Een PC48 ketting à 7,95 gaat onder deze omstandigheden ±2500km mee (rohloffcaliber gemeten):
±20 euro/jaar.
Tandkransje achter (23,-?): ben aan de 2e bezig na 20000km, maar dat komt vooral doordat ik de eerste ketting er veel te lang op had zitten:
15 euro/jaar.
Olie eens per jaar:
10 euro/jaar.
Totale kosten rohloff per jaar bij intensief gebruik en minimaal onderhoud:
55 euro/jaar.

Johan

dag mensen, ik wil zeker niet beweren dat een rohloff te duur is hoor; het is een klein bedrijf, de kosten die moeten gemaakt worden om zoiets nog maar draaiende te houden, zonder dat er een speedhub van de band rolt zijn al vrij indrukwekkend. en dan nog eens het produceren zelf;

ik fiets niet zoveel in de winter, tenzij woon werk verkeer, maar niet recreatief; en tja, ik rij meestal met de sturmey, dus kan weinig zeggen over intens gebruik met derailleur; dat het onderhoud hoger zal zijn, dat zal wel. maar eens per week 10 minuten kuisen zou al veel kunnen doen.

dank je johanb, voor een overzichtje; tis natuurlijk een droom dat je met een fiets alles kunt verwezelijken. daarom heb ik ook die Rohloff gekocht voor de man. (het is niet dat ik moet overtuigd worden hoor, ik ben dol op naafversnellingen). de kosten vallen idd goed mee. je zal waarschijnlijk wel weten dat een rohloff tandkransje symmetrisch is en kan omgekeerd worden.

mocht er nu eens iemand op het idee komen om een mooie universele kettingkas te maken, je zou gewoon geen onderhoud meer hebben en je zou veeel minder materiaal verslijten. (niet dat dat mij zo dwars zit, maar elke keer als je in een plas rijdt, denk ik: oeps daar gaat weer de smering);

groetjes mensen

Hallo allen,

ja ik heb nu bijna 2600 km weg op mijn T400. Voornamelijk gebruikt oor woon/werk verkeer, in regen en wind. Heb een deel van de Amstel Gold ermee gereden met daarbij behorende heuveltjes. Zou nog wel een keer naar Tjoekieloekiestan willen maar ben veertiger met kleine kinderen dus ik kan er alleen nog maar voor trainen (en dromen :( ).

Heb de standaard gelijmde primergo handvaten vervangen door ergonomische handvaten van Ergon met kleine barendjes op (drie vingers). Naast dat deze handvaten sterker zijn en meer steun geven is verder een groot voordeel dat de stand dmv een schroef gewijzigd en vastgezet kan worden indien de stand van het stuur gewijzigd wordt (naast het voordeel van de aanwezige barendjes). Voor mij een echte verbetering.

De chainglider had aanvankelijk aanloopproblemen op de Rohloffnaaf maar door slimme tip van Marco de Wit door wegsnijden van een deel van het binnen achterdeel is dat zo goed als verholpen. Maar nog steeds, bij het herinstalleren van de chainglider is het oppassen geblazen het achterste deel (via klikjes naar links of rechts) te positioneren, anders loop je in mjn visie nog steeds het risico aanloopproblemen te krijgen hetzij door het binnen achterdeel, hetzijn door het buitenste achterdeel. Ideaalbeeld is volgens mij dat er alleen direct contact van het binnenste achterdeel op het liggende randje van het Rohloff tandkransje zou moeten zijn. Gelet op de voordelen van een gesloten systeem ivm onderhoud ketting laat ik hem er zeker op zitten. Maar perfect istie niet.

Na 2500 km is de Rigida Sphinx achtervelg intern gescheurd. Het begon met een licht heel ritmisch tikje voelbaar bij het indrukken van de achterremhendel. Dat tikje ontwikkelde zich steeds sterker. Hoewel het niet met het blote oog te zien, was wel voelbaar dat de rechterflank van de velg een vervorming had. Marco de Wit heeft de velg vervangen door een, ja je raadt het al, een Exal SP 19. Marco, hierbij nog eens bedankt!!!! De hoogte van de flank is hoger dan die van de Sphinx waardoor het minder moeilijk wordt de remblokken van de Magura's te positioneren. Echt een verbetering!!! Waarschijnlijk is de scheuring ontstaan door de brede banden (conti citycontact van 5,5 cm breed/4,5 BAR) en de remkracht van de magura HS33. die Spinxjes kunnen er niet tegen (klaarblijkelijk meerdere gevallen naar voren gekomen).

In ieder geval, hij fietst als een tierelier en heb er nog geen moment spijt van dat ik die VSF T400 Rohloff heb gekocht.

Nog een leuke detail, bij mooi weer spreken andere fietsers mij wel eens aan (ze zien denk ik het eerste die gele Rohloff sticker (wat wordt daar overigens veel over gezeken in dit forum). Een van de vragen was: Dag meneer, mooie fiets maar is dat nou wat voor die prijs? Antwoord: Meneer, deze fiets kost €2.000 (NLG 4.400,--) Wat denkt u? Ja okee maar....., en dan krijg je het gehele idworx en santos verhaal te horen. Nou ja, ik geef vervolgens mij visie dan. Goede kwaliteit is volgens mij niet genoeg naar blijkt, marketing blijkt dan ook keer op keer een vak te zijn.

Goed voor zover mijn ervaringen, tot over 2.500 km

Walter B. schreef: ja ik heb nu bijna 2600 km weg op mijn T400.

Na 2500 km is de Rigida Sphinx achtervelg intern gescheurd. Waarschijnlijk is de scheuring ontstaan door de brede banden (conti citycontact van 5,5 cm breed/4,5 BAR) en de remkracht van de magura HS33. die Spinxjes kunnen er niet tegen (klaarblijkelijk meerdere gevallen naar voren gekomen).
Hoi Walter,

Op een nogal heftige en snelle downhill van Tibet naar Nepal is mijn ouder Rigida Explorer velg ingedeukt door een grote rots die onder de dikke blubber verstopt zat. Ik heb nu dus van VSF een nieuwe velg gekregen maar het is dus een Sphinx en ik rem ook met HS33 maar rij op marathon XR's. Zou ik die velg voor mijn volgende reis beter kunnen vervangen? Heb jij een linkje naar wat ervaringsberichten met de Sphinx?

Fiets de wereld,
Whisky

Hi Whiskey,

ik moet je teleurstellen, ik heb geen link. Heb ook je lezingkje gemist onlangs in Overschie, kwam er te laat achter. Als je nog eens bij Marco de Wit/Bike4travel langs gaat kan je het aan Marco vragen (of in dit forum). Wellicht dat hij je meer kan vertellen. Naar zijn zeggen zijn er al andere gevallen die met hetzelfde probleem hebben gekampt dat ik had. Overigens het VSF T400 model met de Shimano 8 speed naaf worden geleverd met Rigida Big Bull (zijn volgens mij (zware en zeer brede) BMX velgen) velgen, ik denk omdat dat daar de Big Apples van Schwalbe van 6 cm op zitten. Ik weet niet of die Rigida's ook eerdergenoemd euvel (niet) vertonen. Staat overigens ook een sticker op de Rigida Grizzly velgen op de Idworx Easy Rohler. Een waarschuwing van banden niet breder dan dat en niet harder oppompen dan x.x Bar. Vwb die SP 19 velgen, die zitten alweer een tijdje op mijn oude Koga en die doen het verschrikkelijk goed (Mein Schwiegervater heeft nog geen klachten en vlegn staan nog kaarsrecht!).

gr Walter