Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga Signature

Ter verduidelijking : vermoedelijk heeft roadster de verhouding klant-onderaannemer-aannemer voor ogen. Wat hij/zij hierboven schrijft is daar inderdaad van toepassing (grosso modo, ik ga niet vitten over details ;-) ) .
Maar met productgarantie heeft dat niks te maken.
De relatei klant-fabrikant-verdeler is helemaal anders.

Leopard schreef:De winkelier die garantie verschaft??? Blijkbaar ken je er helemaal niets van. Je moet misschien eens garantiebepalingen lezen.
Rustig maar.... Ik vermoed dat er hier een verschil is tussen Nederland en België. Zoek eens in .nl op consumentenrecht en je wordt overstelpt met duidelijke uitleg uit onverdachte bronnen. (dat de consument met de winkelier te maken heeft , en niemand anders)
Dus opgepast als je iets in België koopt dan maar?
Leon

Leon schreef:
Leopard schreef:De winkelier die garantie verschaft??? Blijkbaar ken je er helemaal niets van. Je moet misschien eens garantiebepalingen lezen.
Rustig maar.... Ik vermoed dat er hier een verschil is tussen Nederland en België. Zoek eens in .nl op consumentenrecht en je wordt overstelpt met duidelijke uitleg uit onverdachte bronnen. (dat de consument met de winkelier te maken heeft , en niemand anders)
Dus opgepast als je iets in België koopt dan maar?
Leon
Ik kan je geruststellen : we moeten in België niet méér oppassen dan in NL als we iets kopen 8) .

De klant heeft met de winkelier te maken, ja zeker.
Maar de productgarantie wordt door de fabrikant gegeven, niet door de winkelier.
Zelfs als je winkelier ermee stopt of failliet gaat, blijven de productgarantiebepalingen van kracht. Je moet die dan wel via een andere verdeler/winkelier afdwingbaar maken, want dat is wat verreweg de meeste fabrikanten van consumptiegoederen voorschrijven.

Dergelijke productgarantie is zelfs meestal Europees afdwingbaar.
Als ik een Koga koop in Mechelen, en daarna naar Groningen zou emigreren, kan ik daar bij de lokale dealer terecht voor de garantie op zo'n Koga. Die mag vloeken als Turk, maar dat gaat geen zoden aan de (moer)dijk zetten 8) , hij zal de productgarantie moeten honoreren.

M.a.w. : de manier waarop roadster de relatie klant-winkelier-fabrikant voorstelde met name over het juridische, is inderdaad onjuist.

jansenius schreef:Die mag vloeken als Turk, ..
[jiddisjmodus aan]Un mir zenen ale Terkn, oy, oy, ale Terkn, Zol men dos shoyn gut bamerkn, oy, oy, oy, Yo mir zenen ale fremde, oy, oy, ale fremde, in di meiste andre lender, oy, oy, oy[jiddisjmodus uit]

:idea:

jansenius schreef:De klant heeft met de winkelier te maken, ja zeker.
Maar de productgarantie wordt door de fabrikant gegeven, niet door de winkelier.
...
M.a.w. : de manier waarop roadster de relatie klant-winkelier-fabrikant voorstelde met name over het juridische, is inderdaad onjuist.
Knap, je lijkt hebt een uitweg (ééntje) te hebben gevonden uit mijn stelling. Maar om Roadsters stukje daarmee maar meteen neer te sabelen vind ik niet erg genuanceerd.
Als je met je auto een probleem hebt, ga je dan ook meteen met (bv) Daewoo bellen? De importeur is natuurlijk ook maar een doorgeefluik, dus een cursus Koreaans lijkt me dan wel verstandig :wink:
Leon

Ja maar dat neersabelen moet je niet op mijn conto schrijven hee... :roll: ... ik ben het met je eens dat je niet met een leopardtank over andermans bericht moet walsen, je kan nl. ook op een kalmere manier zeggen dat er foute informatie gegeven wordt.
Roadster begint met te zeggen dat wat Bent schrijft juridisch gezien volstrekt onjuist is, en precies dat is op zich foute informatie.

En wat die Daewoo betreft : de importeur is niet "zomaar een doorgeefluik", en dat heb ik ook nergens gezegd, wel integendeel :
Je moet die dan wel via een andere verdeler/winkelier afdwingbaar maken, want dat is wat verreweg de meeste fabrikanten van consumptiegoederen voorschrijven.
De importeur heeft dus de contractuele verplichting tov de fabrikant om de productgarantie voor de eindgebruikers te vrijwaren. Tov de fabrikant, want anders is hij binnen de kortste keren zijn statuut van importeur kwijt. De importeur is de vertegenwoordiger van Daewoo, en dat is iets anders dan doorgeefluik.

Tijd voor een opsplitsing van het topic???

Wat is de interessantheid van de relatie fabrikant-importeur nu voor de klant?

De klant koop iets van de winkelier. Daarvoor geldt een Europese richtlijn, die ook in de Nederlandse wet vernoemd/geïntegreerd is. Die garantie heb je.

---
Verder zijn er fabrikanten die een garantie uitbreiden. Je moet dan natuurlijk wel kunnen aantonen dat dit voor jouw product geldt!

Bijvoorbeeld door een garantiekaart in te sturen (en een kopie in je eigen administratie te houden), zodat het altijd duidelijk is welke garantie geldt en wanneer het product gekocht is (aankoopbewijs=kassabon/factuur).
Bijvoorbeeld de print van een (online) bekendmaking van een fabrikant van een (speciale) garantie-actie op producten die niet aan hun eisen voldoen. Een goed voorbeeld hiervan is (o.a. laptop-)fabrikant Apple, die voor batterijen soepelere garantiebepalingen hanteert dan in de EU is afgesproken (en dus soepeler dan in de Nederlandse wetgeving staat).

Verder is het aan de relatie winkelier/fabrikant/importeur waar dat je daarmee terecht kunt. Moet je het dan opsturen naar de fabrikant (in een buitenland?), of naar een importeur/distributeur, of mag het bij een winkelier (evt. met een bepaalde status van de importeur/distributeur/fabrikant, zoals bijv. "premium reseller" of "servicepunt")?

---

Of ben ik nu onzin aan het uitkramen? :oops: