[quote="catemaron"][quote="Pottser"]Ik denk dat rond de 11/12 kilo wel het minimale is. Overigens is de hoeveelheid bagage verminderen uiteindelijk vaak voordeliger om het totale gewicht te verminderen dan te blijven investeren in duurdere onderdelen. [/quote]
Een veel gebezigd argument met best een kern van waarheid. Nu weet ik niet hoe het andere vergaat. Zelf fiets ik ongeveer 10.000 km in de buurt van mijn woonplaats (dagtochtjes woon-werkverkeer etc). De tocht die van de zomer gepland staat zal ca 1.200 km zijn. Kortom mijn fiets wordt vaker buiten de vakantie gebruikt en zonder bagage.[/quote]
Dit is dan een goed argument om niet teveel mee te nemen. Als je de fiets vooral zonder bagage gebruikt wil je niet een super stijf frame hebben. Een lichte snelle randonneur van 12-14 kg is dan ideaal. Op zo'n wat flexibel frame moet je echter niet teveel bagage hangen, anders wordt het wat te wiebelig (en gaan er dingen kapot). Een fiets die echt lekker rijdt met veel bagage (25-30 kg), maar ook soepel zoeft als je helemaal zonder bagage rijdt is niet echt mogelijk. Ook daarom heeft een maatframe voordelen: de stijfheid kan precies aangepast worden aan je eigen gewicht, en aan de hoeveelheid bagage die je meeneemt. Als het verschil tussen met en zonder bagage niet zo groot is is het makkelijker het ideale compromis te bereiken. De meeste confectiefietsen zijn tegenwoordig uit voorzorg nodeloos stijf.
Wim
Wim
Een veel gebezigd argument met best een kern van waarheid. Nu weet ik niet hoe het andere vergaat. Zelf fiets ik ongeveer 10.000 km in de buurt van mijn woonplaats (dagtochtjes woon-werkverkeer etc). De tocht die van de zomer gepland staat zal ca 1.200 km zijn. Kortom mijn fiets wordt vaker buiten de vakantie gebruikt en zonder bagage.[/quote]
Dit is dan een goed argument om niet teveel mee te nemen. Als je de fiets vooral zonder bagage gebruikt wil je niet een super stijf frame hebben. Een lichte snelle randonneur van 12-14 kg is dan ideaal. Op zo'n wat flexibel frame moet je echter niet teveel bagage hangen, anders wordt het wat te wiebelig (en gaan er dingen kapot). Een fiets die echt lekker rijdt met veel bagage (25-30 kg), maar ook soepel zoeft als je helemaal zonder bagage rijdt is niet echt mogelijk. Ook daarom heeft een maatframe voordelen: de stijfheid kan precies aangepast worden aan je eigen gewicht, en aan de hoeveelheid bagage die je meeneemt. Als het verschil tussen met en zonder bagage niet zo groot is is het makkelijker het ideale compromis te bereiken. De meeste confectiefietsen zijn tegenwoordig uit voorzorg nodeloos stijf.
Wim
Wim