@Sander: You've got mail.......
Voor mij was afgelopen weekend de eerste ontmoeting met andere leden van de Wereldfietser en moet zeggen dat ik het erg naar mijn zin heb gehad.
Ook de vervolgopdracht van Marco, 'Zomer in Nederland' heeft bij mij al gezorgd voor een paar leuke hersenspinsels... Komen ten uitvoer!
Daarbij vind ik het idee van Marco om hier op het forum actief met de fotocursus bezig te zijn erg leuk. Om dus maar meteen af te trappen:
Tijdens de cursus vertelde Marco dat hij sommige fotobeelden 'erotisch'vindt, zonder dat het nu direct met erotiek in de meest gebruikelijke zin te maken heeft.
Ik snapte meteen wat hij bedoelde en gaf als voorbeeld een foto van een paprika, gemaakt door een fotograaf in de jaren dertig. Op de naam van de fotograaf kon ik even niet komen. Daar kan ik niet zo goed tegen, dus heb ik maar even een boek uit de kast gepakt van... Edward Weston.
Een prachtige fotograaf!
Edward Weston
Paprika 1930
Edward Weston
Schelp 1927
Wat maakt voor mij dat deze foto's 'erotisch' zijn? Je zou kunnen zeggen dat het te maken heeft met de lichamelijkheid waarmee de paprika en de schelp zijn weergegeven. Hoewel het niet duidelijk is of die lichamelijkheid het nu mannelijk of vrouwelijk is. Maar hoe fotografeer je een stuk groente zo dat het lijfelijk wordt?
Ik denk dat het alles met licht te maken heeft. Edward Weston laat het licht zo over de paprika glijden dat de huid zichtbaar wordt en de paprika zich haast onder die huid lijkt te vormen.