Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe is het met de Pedal & Power?? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoe is het met de Pedal & Power??

De P&P werkt wel, ik heb er een rondje mee gefietst om dat te testen: de autolader van de quest heeft een 12V plug waar wat elektronica inzit om 5V te krijgen en de quest kreeg spanning. Voor mij was het een test om te zien of de naafdynamo het wel aankon. Het 'niet waterdicht' zijn is voor mij te belangrijk om het ding af te schieten (elke fietsvakantie hebben we wel een fikse bui gehad!).

De P&P is wel een lomp ding om te zien en als je een klein beetje handig bent, kun je beter zelf iets maken maar als je hem over wilt nemen mag dat natuurlijk ook.

Eenmaal, andermaal... Verkocht!
Tzt zet ik hier wel wat ervaringen neer met de P&P.

Ik heb de Pedal & Power set inmiddels ontvangen en even getest:

De GPS kan via de USB poort worden aangesloten op de 12V autostekker uitgang van de P&P en het werkt. Als de fiets stilstaat schakelt die automatisch over op de batterij (die moet er dus wel in blijven). De tijd zal leren of ik nu langer met een setje batterijen doe (normaal 2-3 dagen). De oplader van mijn fototoestel kan ook aangesloten worden, kan ik dus ook nog testen hoelang ik moet fietsen voordat ik de accu heb geladen. Wb de waterdichtheid zou ik het ding in bijv een oude binnenband kunnen doen of in een ziplockbag en dan in een tasje aan het frame dus dat lijkt me geen probleem.

Een mobiel zonnepaneel/oplader, waterresistent.
Het totaal gewicht komt op onder de 200 gram.

http://www.holland-xl.com/html/nl_produ ... 7_619.html
http://www.powermonkey-explorer.com/

Je hebt 6 uur zon nodig om de batterij voor 1/3 op te laden.
Een volle batterij geeft genoeg energie om een pda 48 uur tekunnen draaien, (lijkt mij stug).

Volgens mij is een wind aangedreven oplader het meest logische voor een fietser.

Van een wereldfietser met echt verstand van zaken: http://www.mark-ju.net/bike_ride/equipment/charger.htm

NurEinTier schreef:Een mobiel zonnepaneel/oplader, waterresistent.
Het totaal gewicht komt op onder de 200 gram.

http://www.holland-xl.com/html/nl_produ ... 7_619.html
http://www.powermonkey-explorer.com/

Je hebt 6 uur zon nodig om de batterij voor 1/3 op te laden.
Een volle batterij geeft genoeg energie om een pda 48 uur tekunnen draaien, (lijkt mij stug).

Volgens mij is een wind aangedreven oplader het meest logische voor een fietser.
een dynamo of zonnepaneel is dan véél efficienter hoor
het kleinste zonnepaneel van Silva kan trouwens al 2 AA batterijen in 4u opladen
en dan heb ik nog niet gesproken van hun nog steeds goed draagbaar zonnepaneel dat gewoon 12V aflevert zoals in de auto...

een windmolentje lijkt mij alleenmaar bruikbaar als je niet fietst hoor. tijens het fietsen zou dat voor veel weerstand zorgen

ottovds schreef: een windmolentje lijkt mij alleenmaar bruikbaar als je niet fietst hoor. tijens het fietsen zou dat voor veel weerstand zorgen
Heuvelopwaarts is inderdaad alleen een zonnepaneel handig. De meeste energie verspil je echter als je bergafwaarts gaat en stevig in de remmen moet knijpen. Als je dan een lichtgewicht windmolen kon gebruiken als multifunctionele acculader/eierklutser/cappuccinobereider waarmee je tegelijkertijd de slijtage van remblokjes en velgen vertraagt, zou dat geweldig zijn! :)

misschien nog interessant te vermelden: er zit op internet ergens een mailinglist met de naam "Bike Current" die zich precies met dit soort dingen bezig houdt. ben zelf niet echt een elektronicus, maar zeer boeiend om te lezen wat daar allemaal voorbij komt..
Hoi fietsvrienden,
Ik heb hier op http://www.copycatsolar.com/ misschien gevonden wat jullie zoeken. Kunnen jullie eens commentaar op geven op de specs van dit toestel? Wij zouden de V3 bestellen, doch de taxen en de verzendingskosten (Australië) liggen lager als er nog meer geïnteresseerden zijn. Normaal gezien zouden wij graag rond 7 a 10 januari 2008 bestellen. Alles in zou het rond de 100 Euro draaien (met z'n drieën)...zijn we met meer, dan gaat de prijs rap naar beneden dus..

hallo juandc,

als ik dat apparaat goed bekijk kan ik de accu die daar bij hoort niet opladen met een dynamo... of is er een mogelijkheid dat dat wel kan?

jaron
Juandc schreef:Hoi fietsvrienden,
Ik heb hier op http://www.copycatsolar.com/ misschien gevonden wat jullie zoeken. Kunnen jullie eens commentaar op geven op de specs van dit toestel? Wij zouden de V3 bestellen, doch de taxen en de verzendingskosten (Australië) liggen lager als er nog meer geïnteresseerden zijn. Normaal gezien zouden wij graag rond 7 a 10 januari 2008 bestellen. Alles in zou het rond de 100 Euro draaien (met z'n drieën)...zijn we met meer, dan gaat de prijs rap naar beneden dus..
ik zou eerder voor het grootste model van het outdoor merk Silva gaan aangezien deze meer energie via de zon geeft voor het gewicht dat je meesleurt. En omdat je dan zeker bent van een product dat tegen wat bestendigd is... Lijkt mij nog steeds gemakkelijk te monteren aan de fiets, maar is wel iets duurder.

Ik zou ook wel gaan voor een combinatie tussen SON en zonne-energie en wat zelfbouw voor een centrale batterijlader en USB uitgang voor het laden voor de ipod. Maar voor sommige reizen zal de zon alleen waarschijnlijk al genoeg zijn om de SON achterwege te laten. Denk er aan dat dit een luxe-artikel in Europa is, aangezien je overal elektriciteit vind. Maar voor sommige mensen horen foto's en ipod zonder maat gewoon bij een fietsvakantie, en dan moet je maar het extra gewichtje er bij nemen.

Let er ook op dat batterijen (hoe goed ook) na veel gebruik verslijten en van capaciteit verminderen. Als je met herlaadbare AA batterijen kan werken kan je deze gemakkelijker vervangen. Daarom zou ik al niet kiezen voor de V3

Hi,

heb het geluk gehad dat ik voor mijn verjaardag van behoorlijk aantal menschen een wiel met SON in combi met een Ixon IQ + Ride & Charge te krijgen en moet zeggen dat je met deze combi prima werkt voor het opladen van AAA-tjes alsmede voor bv mijn gsm. Zou zeggen dat een naafdynamo met deze combi momenteel de beste optie is.

Bas
Mijn probleem is gewoon dat er niet altijd zonlicht voorhanden is. ik heb het destijds ook geprobeerd met dure zonnecellen, doch deze lieten het afweten als er geen echt felle zon was. Zodoende moet ik echt wel iets hebben die ook oplaadt via de naafdynamo; draaien doet ie toch, dus nu gaat alle energie die ik bij elkaar duw gewoon verloren. Met de V3 van copycatsolar kan ik beide energiebronnen gebruiken... Ik weet alleen niet of het toestel genoeg energie zal leveren om mijn GPS-batterijen (2 X AA) tijdig zal kunnen opladen...
Juandc schreef:Mijn probleem is gewoon dat er niet altijd zonlicht voorhanden is. ik heb het destijds ook geprobeerd met dure zonnecellen, doch deze lieten het afweten als er geen echt felle zon was. Zodoende moet ik echt wel iets hebben die ook oplaadt via de naafdynamo; draaien doet ie toch, dus nu gaat alle energie die ik bij elkaar duw gewoon verloren. Met de V3 van copycatsolar kan ik beide energiebronnen gebruiken... Ik weet alleen niet of het toestel genoeg energie zal leveren om mijn GPS-batterijen (2 X AA) tijdig zal kunnen opladen...
ik denk nog steeds dat he beste is dat je de combinatie Silva - zelfbouw - naafdynamo kan gebruiken. Dit natuurlijk op voorwaarde dat je een beetje handig bent. De reden is dat ik zie dat die V3 niet eens waterdicht is, en met nog eens een interne batterij werkt, wat totaal niet nodig is als je AA's wilt opladen. Ik heb ook al eens een pak zonnecellen bekeken, en die van Silva geeft echt wel het meeste output.

Nog een voordeel is dat die Silva een gewone 12V stopcontact heeft. en via grote ogen ongeveer aan alles te bevestigen is. Nadeel is dat je dan wel het best een lader zelf zou moeten maken die input krijgt van de 2 stroombronnen, of appart, wat wel redelijk moeilijk is, maar dit systeem is al geoverdocumenteerd op enkele Duitse fora.

B@se schreef:
heb het geluk gehad dat ik voor mijn verjaardag van behoorlijk aantal menschen een wiel met SON in combi met een Ixon IQ + Ride & Charge te krijgen en moet zeggen dat je met deze combi prima werkt voor het opladen van AAA-tjes alsmede voor bv mijn gsm. Zou zeggen dat een naafdynamo met deze combi momenteel de beste optie is.

Misschien heb ik iets gemist, want tot nu toe dacht ik dat alleen AA- batterijen met deze combinatie kunnen worden opgeladen.

Welke aanpassingen heb je eventueel nog moeten aanbrengen?

De laatste woorden van het bericht ("momenteel de beste optie") laten me vermoeden dat er ook nog wel een "maar" zal volgen.

Het zou te mooi zijn dat deze kant en klare combinatie zowel AA-tjes, als AAA-tjes en bovendien nog een GSM zonder problemen, zoals bv oververhitting, zou kunnen opladen.
Binnekort is er een goedwerkende fiets oplader te koop via www.fietsoplader.nl

Dit is misschien een uitkomst.

groetjes,

Michiel