Geplaatst: zo 19 okt, 2008 21:54
Het doorschieten van de versnellingen, en zeker met een vreselijk geluid, hoort niet. Gewoon garantie claimen via je fietsenmaker bij Rohloff. Zonde om mee rond te blijven rijden.
Na een tijdje ben ik heb er op gaan letten in welke versnellingen het gebeurde, nr. 2 en 9 dus. In andere versnellingen ben ik het niet tegengekomen.Marco Meijerink schreef:Het doorschieten van de versnellingen, en zeker met een vreselijk geluid, hoort niet. Gewoon garantie claimen via je fietsenmaker bij Rohloff. Zonde om mee rond te blijven rijden.
De rohloff is een 2 x 7 versnellingsnaaf, dus dat het euvel in deze twee versnellingen optreedt heeft een zekere logica. Ik zou contact met de importeur (Elan 024-3430854) opnemen voor een oplossingMaarten Smit schreef:Na een tijdje ben ik heb er op gaan letten in welke versnellingen het gebeurde, nr. 2 en 9 dus. In andere versnellingen ben ik het niet tegengekomen.Marco Meijerink schreef:Het doorschieten van de versnellingen, en zeker met een vreselijk geluid, hoort niet. Gewoon garantie claimen via je fietsenmaker bij Rohloff. Zonde om mee rond te blijven rijden.
Het doorschieten gebeurt niet direct na het schakelen maar meestal een 10 seconden later. Soms zelfs na een minuut of zo...
tuurlijk leg je vervolgens het probleem bij je dealer neer, maar het helpt om er een panklare oplossing bij te leggenMarco Meijerink schreef:sterker nog: ik zou er geen woord aan vuil maken en het probleem voorleggen bij je fietsenmaker. Ik fiets nu al jaren met Rohloff en heb vele varianten getest in verschillende configuraties tijdens verschillende (wereld)fietsreizen maar dit probleem ken ik niet. Als ik het zou kennen zou ik (nadat ik mijn dwang heb bedwongen om het probleem zelf op te lossen.....want dat is toch wat echte wereldfietsers het liefste doen) dat zonder problemen bij mijn dealer neerleggen. Iets wat gratis opgelost kan worden moet je nooit weggeven.
. Ik heb geen ervaring met fietsenmakers maar ik zou zeggen dat je het niet bij Elan neer legt maar bij het bedrijf waar je het artikel hebt gekocht. Daar heb je zaken mee gedaan, niet met Elan. Maar goed, dat is aan jou om te beslissen. Jou kennende gaat je dat zeker lukken:)!
m-gineering schreef:De rohloff is een 2 x 7 versnellingsnaaf, dus dat het euvel in deze twee versnellingen optreedt heeft een zekere logica. Ik zou contact met de importeur (Elan 024-3430854) opnemen voor een oplossingMaarten Smit schreef: Na een tijdje ben ik heb er op gaan letten in welke versnellingen het gebeurde, nr. 2 en 9 dus. In andere versnellingen ben ik het niet tegengekomen.
iedere versnelling bestaat uit een planetair tandwielstelsel. Je hebt een zonnewiel in het midden, planetenwieltjes die er om heen cirkelen en een inwendig vertand ring wiel er om heen waar ze op afwikkelen. Je zet een tandwiel vast, drijft een groep aan en haalt het vermogen van de overblijvende. Dat vastzetten gebeurt met een koppeling of met freewheelpallen, en die grijpen kennelijk niet goed in. Soms helpt het om de naaf losser te maken door een tijd op spoelolie te fietsen, in andere gevallen moet de naaf naar Kassel.Maarten Smit schreef:m-gineering schreef:De rohloff is een 2 x 7 versnellingsnaaf, dus dat het euvel in deze twee versnellingen optreedt heeft een zekere logica. Ik zou contact met de importeur (Elan 024-3430854) opnemen voor een oplossingMaarten Smit schreef: Na een tijdje ben ik heb er op gaan letten in welke versnellingen het gebeurde, nr. 2 en 9 dus. In andere versnellingen ben ik het niet tegengekomen.
2x7 even uitgeschreven:
1----01/02/03/04/05/06/07
2----08/09/10/11/12/13/14
Zit wel wat logica in die combinatie maar... hoe zit dat dan (tandwiel)technisch?
Maarten
Methode:Frank schreef: Ik heb alleen problemen om het tandwieltje los te krijgen, dat lukt me niet. Misschien dat ik door mijn gewicht en het gewicht van de bagage het tandwieltje zo vasttrap. De monteur van de fietsenwinkel had er ook moeite mee, het zat zo vast dat hij het er niet af kreeg zonder geweld. Het nieuwe tandwieltje zit na 4000 km ook al weer zo vast dat ik het er niet af krijg.
Een bahco, wat is me dat?m-gineering schreef:
lange Bahco
Bahco / Passchroefsleutel / Engelse sleutel / verstelbare moersleuteleenzame schreef:Een bahco, wat is me dat?m-gineering schreef: lange Bahco
Dat deed ik, alleen was het Wham een kapotte kettingzweep.Methode:
zorg dat je de goede kant opdraait (is niet triviaal)
gebruik lange kettingzweep en lange Bahco (geen bankschroef)
buig je over het wiel met de kettingzweep op 3:00 en de Bahco op 9:00 uur
check dat het gereedschap goed zit en haal diep adem. denk pure gedachten etc
Wham, knal in een snelle ruk het tandwiel los.
Nee, je moet beter lezen. Het ging om één type, het goedkoopste.Frank schreef:ik las in een ander discussie op dit forum dat de Sram kettingen van tegenwoordig veel sneller slijten.
Dan is het jammer !Frank schreef:Hallo Leon,
oeps, ik zie het.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen met de PC830, die ketting is het en die moest ik vrij vaak spannen. Het zou jammer zijn als de kwaliteit van Sram kettingen slechter is geworden. Ik gebruik die kettingen al sinds ze nog Sedis heette.
Groetjes,
Frank
Zoals de middelste?m-gineering schreef:Aan de oppervlaktekwaliteit van de rollen kun je al zien of de ketting uit Frankrijk of uit Portugal komt
Ik heb ook nog een Sram PC48 ketting liggen (souvenir uit Groningenm-gineering schreef: Dan is het jammer !
Aan de oppervlaktekwaliteit van de rollen kun je al zien of de ketting uit Frankrijk of uit Portugal komt
Mijn fiets heeft lange tijd (meer dan twee jaar) stil gestaan. Ook ik ontdekte de lekkage door een plasje zwarte olie op de vloer. Echter aan de andere zijde van mijn fiets als waar de ketting loopt. Ben ermee terug geweest naar de importeur (De winkel waar ik de fiets heb gekocht bestaat niet meer). De importeur heeft nieuwe olie ingebracht. Ook vertelde hij dat het niet echt kwaad kon.Wouter schreef:Ik fiets met een Rohloff naaf en mijn vriendin ook.
Vanwege olie lekkage is mijn naaf 1x teruggeweest, die van mijn vriendin al 2x.
Alle keren lekkage aan kettingzijde, de fietsen zijn niet plat vervoerd.
De lekkage ontdek je door een plasje zwarte olie op de vloer ...