Wouter schreef:Ik fiets met een Rohloff naaf en mijn vriendin ook.
Vanwege olie lekkage is mijn naaf 1x teruggeweest, die van mijn vriendin al 2x.
Alle keren lekkage aan kettingzijde, de fietsen zijn niet plat vervoerd.
De lekkage ontdek je door een plasje zwarte olie op de vloer ...
Mijn fiets heeft lange tijd (meer dan twee jaar) stil gestaan. Ook ik ontdekte de lekkage door een plasje zwarte olie op de vloer. Echter aan de andere zijde van mijn fiets als waar de ketting loopt. Ben ermee terug geweest naar de importeur (De winkel waar ik de fiets heb gekocht bestaat niet meer). De importeur heeft nieuwe olie ingebracht. Ook vertelde hij dat het niet echt kwaad kon.
Een oorzaak als gevolg van scheefstand (standaard) of plat houden van je wielen (transport of band wisselen) geloof ik niet in.
Binnen het half jaar had ik weer olie op de vloer. Net als hiervoor.
Een beetje dubbel. Enerzijds omdat mij is verteld dat het niet veel kwaad kon, anderzijds omdat ik me er geen raad mee weet, heb ik hierop geen actie meer ondernomen.
Recentelijk, in gesprek met vrienden, kwam dit euvel weer ter spraken en werd mij gewezen op dit onderwerk hier op 't forum.
Intussen lijkt het me dat dit toch een serieus probleem lijkt te worden. Immers word er niet voor niets olie in de naaf gedaan. En bij een gesloten systeem moet dat ook netjes binnen blijven - lijkt mij.