Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Negatieve ervaringen met Rohloff - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Negatieve ervaringen met Rohloff

Het doorschieten van de versnellingen, en zeker met een vreselijk geluid, hoort niet. Gewoon garantie claimen via je fietsenmaker bij Rohloff. Zonde om mee rond te blijven rijden.

Marco Meijerink schreef:Het doorschieten van de versnellingen, en zeker met een vreselijk geluid, hoort niet. Gewoon garantie claimen via je fietsenmaker bij Rohloff. Zonde om mee rond te blijven rijden.
Na een tijdje ben ik heb er op gaan letten in welke versnellingen het gebeurde, nr. 2 en 9 dus. In andere versnellingen ben ik het niet tegengekomen.

Het doorschieten gebeurt niet direct na het schakelen maar meestal een 10 seconden later. Soms zelfs na een minuut of zo...

Maarten Smit schreef:
Marco Meijerink schreef:Het doorschieten van de versnellingen, en zeker met een vreselijk geluid, hoort niet. Gewoon garantie claimen via je fietsenmaker bij Rohloff. Zonde om mee rond te blijven rijden.
Na een tijdje ben ik heb er op gaan letten in welke versnellingen het gebeurde, nr. 2 en 9 dus. In andere versnellingen ben ik het niet tegengekomen.

Het doorschieten gebeurt niet direct na het schakelen maar meestal een 10 seconden later. Soms zelfs na een minuut of zo...
De rohloff is een 2 x 7 versnellingsnaaf, dus dat het euvel in deze twee versnellingen optreedt heeft een zekere logica. Ik zou contact met de importeur (Elan 024-3430854) opnemen voor een oplossing

sterker nog: ik zou er geen woord aan vuil maken en het probleem voorleggen bij je fietsenmaker. Ik fiets nu al jaren met Rohloff en heb vele varianten getest in verschillende configuraties tijdens verschillende (wereld)fietsreizen maar dit probleem ken ik niet. Als ik het zou kennen zou ik (nadat ik mijn dwang heb bedwongen om het probleem zelf op te lossen.....want dat is toch wat echte wereldfietsers het liefste doen :lol: ) dat zonder problemen bij mijn dealer neerleggen. Iets wat gratis opgelost kan worden moet je nooit weggeven. :lol:. Ik heb geen ervaring met fietsenmakers maar ik zou zeggen dat je het niet bij Elan neer legt maar bij het bedrijf waar je het artikel hebt gekocht. Daar heb je zaken mee gedaan, niet met Elan. Maar goed, dat is aan jou om te beslissen. Jou kennende gaat je dat zeker lukken:)!

Marco Meijerink schreef:sterker nog: ik zou er geen woord aan vuil maken en het probleem voorleggen bij je fietsenmaker. Ik fiets nu al jaren met Rohloff en heb vele varianten getest in verschillende configuraties tijdens verschillende (wereld)fietsreizen maar dit probleem ken ik niet. Als ik het zou kennen zou ik (nadat ik mijn dwang heb bedwongen om het probleem zelf op te lossen.....want dat is toch wat echte wereldfietsers het liefste doen :lol: ) dat zonder problemen bij mijn dealer neerleggen. Iets wat gratis opgelost kan worden moet je nooit weggeven. :lol:. Ik heb geen ervaring met fietsenmakers maar ik zou zeggen dat je het niet bij Elan neer legt maar bij het bedrijf waar je het artikel hebt gekocht. Daar heb je zaken mee gedaan, niet met Elan. Maar goed, dat is aan jou om te beslissen. Jou kennende gaat je dat zeker lukken:)!
tuurlijk leg je vervolgens het probleem bij je dealer neer, maar het helpt om er een panklare oplossing bij te leggen ;)

m-gineering schreef:
Maarten Smit schreef: Na een tijdje ben ik heb er op gaan letten in welke versnellingen het gebeurde, nr. 2 en 9 dus. In andere versnellingen ben ik het niet tegengekomen.
De rohloff is een 2 x 7 versnellingsnaaf, dus dat het euvel in deze twee versnellingen optreedt heeft een zekere logica. Ik zou contact met de importeur (Elan 024-3430854) opnemen voor een oplossing

2x7 even uitgeschreven:

1----01/02/03/04/05/06/07
2----08/09/10/11/12/13/14

Zit wel wat logica in die combinatie maar... hoe zit dat dan (tandwiel)technisch?


Maarten

Maarten Smit schreef:
m-gineering schreef:
Maarten Smit schreef: Na een tijdje ben ik heb er op gaan letten in welke versnellingen het gebeurde, nr. 2 en 9 dus. In andere versnellingen ben ik het niet tegengekomen.
De rohloff is een 2 x 7 versnellingsnaaf, dus dat het euvel in deze twee versnellingen optreedt heeft een zekere logica. Ik zou contact met de importeur (Elan 024-3430854) opnemen voor een oplossing

2x7 even uitgeschreven:

1----01/02/03/04/05/06/07
2----08/09/10/11/12/13/14

Zit wel wat logica in die combinatie maar... hoe zit dat dan (tandwiel)technisch?


Maarten
iedere versnelling bestaat uit een planetair tandwielstelsel. Je hebt een zonnewiel in het midden, planetenwieltjes die er om heen cirkelen en een inwendig vertand ring wiel er om heen waar ze op afwikkelen. Je zet een tandwiel vast, drijft een groep aan en haalt het vermogen van de overblijvende. Dat vastzetten gebeurt met een koppeling of met freewheelpallen, en die grijpen kennelijk niet goed in. Soms helpt het om de naaf losser te maken door een tijd op spoelolie te fietsen, in andere gevallen moet de naaf naar Kassel.

Afgelopen week Elan, de importeur van Rohloff gebeld. Uitleg gegeven over mijn problemen met de 2de en 9de versnelling. Hans meldde direct dat er dan wat mis was met de interne afstelling van de naaf. En dat de naaf daarvoor terug moest naar de fabriek.

Dus lever ik mijn achterwiel binnelort in bij de fietswinkel en die stuurt hem op naar Rohloff.

Wordt vervolgd...

.

Volgens mij hadden er hier twee mensen problemen met 2de/9de versnelling. Rijst bij mij de vraag: Welke serie?""
Ik verwacht namelijk een Rohloff-fiets :roll:
Ik zal wel een tijd door kunnen rijden als het me overkomt, maar het is statistisch wel interessant ;)

Met de naaf zelf geen problemen tot nu toe, het schakelt goed en soepel.

Moest alleen de ketting vrij veel spannen, maar ik las in een ander discussie op dit forum dat de Sram kettingen van tegenwoordig veel sneller slijten. Bij vernieuwing neem ik een ander merk.

Ik heb alleen problemen om het tandwieltje los te krijgen, dat lukt me niet. Misschien dat ik door mijn gewicht en het gewicht van de bagage het tandwieltje zo vasttrap. De monteur van de fietsenwinkel had er ook moeite mee, het zat zo vast dat hij het er niet af kreeg zonder geweld. Het nieuwe tandwieltje zit na 4000 km ook al weer zo vast dat ik het er niet af krijg.

Groetjes,
Frank

Frank schreef: Ik heb alleen problemen om het tandwieltje los te krijgen, dat lukt me niet. Misschien dat ik door mijn gewicht en het gewicht van de bagage het tandwieltje zo vasttrap. De monteur van de fietsenwinkel had er ook moeite mee, het zat zo vast dat hij het er niet af kreeg zonder geweld. Het nieuwe tandwieltje zit na 4000 km ook al weer zo vast dat ik het er niet af krijg.
Methode:

zorg dat je de goede kant opdraait (is niet triviaal ;) )

gebruik lange kettingzweep en lange Bahco (geen bankschroef)

buig je over het wiel met de kettingzweep op 3:00 en de Bahco op 9:00 uur

check dat het gereedschap goed zit en haal diep adem. denk pure gedachten etc

Wham, knal in een snelle ruk het tandwiel los.

m-gineering schreef:
lange Bahco
Een bahco, wat is me dat?

eenzame schreef:
m-gineering schreef: lange Bahco
Een bahco, wat is me dat?
Bahco / Passchroefsleutel / Engelse sleutel / verstelbare moersleutel

Methode:

zorg dat je de goede kant opdraait (is niet triviaal ;) )

gebruik lange kettingzweep en lange Bahco (geen bankschroef)

buig je over het wiel met de kettingzweep op 3:00 en de Bahco op 9:00 uur

check dat het gereedschap goed zit en haal diep adem. denk pure gedachten etc

Wham, knal in een snelle ruk het tandwiel los.
Dat deed ik, alleen was het Wham een kapotte kettingzweep.

Groetjes,
Frank

Frank schreef:ik las in een ander discussie op dit forum dat de Sram kettingen van tegenwoordig veel sneller slijten.
Nee, je moet beter lezen. Het ging om één type, het goedkoopste.
Leon

Hallo Leon,

oeps, ik zie het.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen met de PC830, die ketting is het en die moest ik vrij vaak spannen. Het zou jammer zijn als de kwaliteit van Sram kettingen slechter is geworden. Ik gebruik die kettingen al sinds ze nog Sedis heette.

Groetjes,
Frank

Frank schreef:Hallo Leon,

oeps, ik zie het.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen met de PC830, die ketting is het en die moest ik vrij vaak spannen. Het zou jammer zijn als de kwaliteit van Sram kettingen slechter is geworden. Ik gebruik die kettingen al sinds ze nog Sedis heette.

Groetjes,
Frank
Dan is het jammer !

Aan de oppervlaktekwaliteit van de rollen kun je al zien of de ketting uit Frankrijk of uit Portugal komt

m-gineering schreef:Aan de oppervlaktekwaliteit van de rollen kun je al zien of de ketting uit Frankrijk of uit Portugal komt
Zoals de middelste?
Van boven naar beneden: PC830, PC38 enook PC38. Allemaal ongebruikt. Het zijn de stukjes die ik van de kettingen afgehaald heb om ze op lengte te maken. Bij de bovenste: met een kransje 34 houdt je niet veel over ...
Afbeelding

m-gineering schreef: Dan is het jammer !

Aan de oppervlaktekwaliteit van de rollen kun je al zien of de ketting uit Frankrijk of uit Portugal komt
Ik heb ook nog een Sram PC48 ketting liggen (souvenir uit Groningen :wink: ), eens kijken hoe die bevalt.

Groetjes,
Frank
Wouter schreef:Ik fiets met een Rohloff naaf en mijn vriendin ook.
Vanwege olie lekkage is mijn naaf 1x teruggeweest, die van mijn vriendin al 2x.
Alle keren lekkage aan kettingzijde, de fietsen zijn niet plat vervoerd.

De lekkage ontdek je door een plasje zwarte olie op de vloer ...
Mijn fiets heeft lange tijd (meer dan twee jaar) stil gestaan. Ook ik ontdekte de lekkage door een plasje zwarte olie op de vloer. Echter aan de andere zijde van mijn fiets als waar de ketting loopt. Ben ermee terug geweest naar de importeur (De winkel waar ik de fiets heb gekocht bestaat niet meer). De importeur heeft nieuwe olie ingebracht. Ook vertelde hij dat het niet echt kwaad kon.

Een oorzaak als gevolg van scheefstand (standaard) of plat houden van je wielen (transport of band wisselen) geloof ik niet in.

Binnen het half jaar had ik weer olie op de vloer. Net als hiervoor.
Een beetje dubbel. Enerzijds omdat mij is verteld dat het niet veel kwaad kon, anderzijds omdat ik me er geen raad mee weet, heb ik hierop geen actie meer ondernomen.

Recentelijk, in gesprek met vrienden, kwam dit euvel weer ter spraken en werd mij gewezen op dit onderwerk hier op 't forum.

Intussen lijkt het me dat dit toch een serieus probleem lijkt te worden. Immers word er niet voor niets olie in de naaf gedaan. En bij een gesloten systeem moet dat ook netjes binnen blijven - lijkt mij.