door
123456 » vr 20 okt, 2017 11:30
Afgelopen zomer in Peru bleken de tips 3 (dreigen met steen en/of stok), 4 (afstappen en achter fiets staan) en 7 (gooien met steen) effectief.
Nog een paar dingen die wij hebben geleerd over fietsen & honden in Peru en de Himalaya:
# Het is aan te raden om een stok of pvc-buis bij je te hebben. Ermee zwaaien doet vaak wonderen. ('Met een fietspomp zwaaien' lees ik wel eens maar dat vind ik een slecht advies; als die kapot gaat ben je ver van huis).
# Let in de buurt van huizen altijd op. Het is niet zo dat honden altijd willen bijten, maar ze (en juist vaak die kleine kroketten met geldingsdrang) rennen soms wel vanachter de bosjes vlak voor je fiets de weg op, en als je dan schrikt kan dat tot nare ongelukken leiden. Ook nu als ik in Nederland fiets ben ik nog steeds alert, maar de honden doen gelukkig niks. (Veel gevaarlijker in NL zijn oude mannen op de fiets die je niet horen of zien.)
# Meestal is er niet zoveel aan de hand als er 1 hond is. Zijn er meerdere honden, dan is er vaak 1 met geldingsdrang, en die gaat dan blaffen en moeilijk doen.
# Het wordt link als er een hele roedel honden is. Dat hebben we gelukkig niet in Peru meegemaakt, maar ik heb er wel op dit forum over gelezen (Griekenland bijvoorbeeld). Ook in de Himalaya overnachtten we een keer 2 km van nomadententen, en hun schaapshonden waren echt superirritant door in het donker naar onze tent toe te komen, continu naast de tent te blaffen en met hun snoet onder het tentdoek door te komen. (Dom van ons dat we nog -droge- etenswaren in de voortent hadden, want die honden ruiken echt alles.) Het was al donker, dus dan valt er weinig te gooien. Ik was bang, en te schijterig om ze weg te jagen. Ik heb oordopjes ingedaan en ben gaan slapen. Uiteindelijk is er niets gebeurd.
# Blaffende honden zijn niet zo erg. Het wordt linker als ze van die bloeddoorlopen ogen hebben. Dan lijken ze echt ontoerekenings- en niet voor rede vatbaar. Gooi dan gerust met een steen naar dat alfamannetje. (Tenzij het zo'n Dobbermann of Rotweiler is - maar dan ben je al in stukken gescheurd.)
Groetjes,
Willem
P.S.
Deze hond bleef aan de kant staan:
Er zijn ook lieve honden:
Kijk, zo zijn ze braaf: