Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoorwegen in Groot-Britannië - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Spoorwegen in Groot-Britannië

EPB schreef:
zo 29 dec, 2024 13:31
Van Liverpool Street naar Harwich gaan een paar directe treinen per dag. De fiets kan gratis mee, er zijn 6 fietsplaatsen per trein en die fietsplaatsen kan je niet reserveren. In de spits mag de fiets niet mee in de trein. Ik heb geen idee hoe populair deze route is, maar weinig treinen met weinig fietsplaatsen die niet te reserveren zijn vind ik geen geruststellend vooruitzicht.
Een andere optie is om met één overstap naar Harwich te gaan. Daar zijn veel meer mogelijkheden. Ook zijn de fietsplaatsen dan wel te reserveren, en als ik het goed begrijp mag je dan ook in de spits je fiets mee nemen (mits gereserveerd). Nadeel is wel dat je je dus vooraf op een specifieke trein vastlegt, en dus zeker moet weten dat je op tijd bij Liverpool Street bent. Een ander nadeel is dat de overstap (in Manningtree) meestal maar 5 tot 10 minuten duurt. Nou lijkt dat een klein stationnetje te zijn, dus misschien is die overstap op hetzelfde perron, maar in het algemeen vind ik dat veel te kort voor een overstap met bepakte fietsen. Ik zie geen enkele manier om de overstaptijd aan te passen bij de reisplanners. Heeft iemand hier ervaring mee?
De rechtstreekse treinen van Londen naar Harwich sluiten - voor zover ik mij herinner - aan op de veerboten, dus als je die trein mist of als er geen plek is voor je fiets, mis je gelijk de boot. Overstappen in Manningtree is geen probleem. Tegenwoordig zijn hier zelfs liften. Toen een van deze liften het vorig jaar niet deed, had een oplettende conducteur al gezien dat ik met mijn bepakte fiets de trap af was gegaan en wachtte hij even tot ik bij het treintje naar Harwich was gearriveerd. Mocht je dat treintje toch missen, dan komt de volgende een uur later. Daarvoor hoef je dan geen nieuw ticket te kopen. Treingebonden tickets gelden voor het traject Londen-Manningtree, maar niet voor het laatste stukje naar Harwich.
Neem in Londen ruim de tijd (2 à 3 uur) om van het ene naar het andere station te fietsen. Dan kan het een leuke ervaring zijn.
Meer info over het Britse treinenssysteem heb ik op de website van 'Fietsen rond Het Kanaal' gezet:
Dank jullie wel voor jullie reacties.

Die overstap op Manningtree ziet er overzichtelijk uit. Mochten we de aansluiting toch missen dan vind ik een uur wachten niet zo’n probleem. Ons idee is op dit moment om te overnachten op de camping net buiten Harwich en de volgende ochtend de boot te nemen, dus we hebben geen tijdsdruk bij de treinreis.

De info op de website van Fietsen rond het Kanaal heb ik gelezen. Het is een duidelijk stappenplan. Maar als ik het goed begrijp kan je bij Redspottendhanky alleen met credit card betalen. We hebben wel een credit card maar doen daar eigenlijk nooit wat mee, de laatste keer dat we daar mee wilden betalen (een treinticket in Zwitserland) lukte het niet. Dat lag vast aan ons en valt waarschijnlijk wel op te lossen, maar is dan nog weer een extra ding om uit te zoeken.
Ook lijkt het ophalen van de tickets bij een automaat me nodeloos ingewikkeld. Zelf thuis een e-ticket uitprinten voordat je op pad gaat vind ik veel eenvoudiger.

Omdat Greater Anglia wel de mogelijkheid biedt om zelf e-tickets uit te printen heb ik die website nog wat beter bekeken. Het lijkt er op dat je daar ook het deel van Penzance naar Londen kan boeken, ook al is dat een andere vervoerder.
Als je Penzance - Harwich als één reis wilt boeken krijg je geen opties waarbij je een fietsplek kan reserveren, waarschijnlijk omdat daar dan een stuk metro in Londen bij zit. Als je de reis opdeelt in twee delen (Penzance – Londen en Londen – Harwich) kan dat wel. Dat is waarschijnlijk sowieso het beste omdat je dan ook een ruimere overstap in Londen kan inplannen.
Ook lijkt het er op dat zij PayPal als betaalmethode accepteren, al zie ik dat nergens expliciet vermeld.
Nog even een aanvulling:

Om te kijken hoe het werkt heb ik een paar stappen doorlopen van het boekingsproces bij Greater Anglia.
E-tickets blijken niet te kunnen als je ook een fietsplaats reserveert, dus we zullen de tickets toch moeten ophalen bij een ticketmachine als we daar zijn.

Over die optie staat er dan:
"Self-service ticket machine 
Collect your ticket and bike space ticket at the station window or from a self-service ticket machine using your collection reference and any debit or credit card."

Is any debit card echt iedere? Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Er staat niet eens bij dat de kaart op naam van degene moet staan die de boeking gedaan heeft terwijl mij dat wel logisch lijkt. En valt een Nederlandse bankpas daar ook onder?
Heeft iemand hier ervaring mee? Anders stuur ik maar even een vraag naar de klantenservice denk ik.

Uiteindelijk kom ik trouwens wel bij de optie "Pay with PayPal" dus dat is wel mooi.
EPB schreef:
di 31 dec, 2024 16:26
Is any debit card echt iedere? Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Er staat niet eens bij dat de kaart op naam van degene moet staan die de boeking gedaan heeft terwijl mij dat wel logisch lijkt. En valt een Nederlandse bankpas daar ook onder?
Ik vermoed dat het de ontvanger van het geld worst zal wezen wie het kaartje betaald heeft.
Wat wel van belang is, als het een kaartje op naam moet zijn en geen algemeen kaartje, is dat de juiste naam op het kaartje vermeld staat.