Met betrekking tot je paklijst
Ik vraag me af hoe je met de je Son naaf Batterijen gaat opladen? Ik heb lang naar een oplosing hiervoor gezocht maar nooit iets gevonden. wat heb je zelf gebouwd?
Met betrekking to je gereedschaps kit. Ik zou zelf de hele fiets thuis een keer uit elkaar schroeven met het gereedschap dat je wilt mee nemen en dan kijken of alles past etc.. , Wat doe je Bijvoorbeeld als je trap as los komt te zitten, wat mij wel eens overkomen is. Heb je reserve onderdelen voor de Rohlof bij je zoals het kabel schakkel (aan de as, ik weet niet of ik het goed noem) mechaniek (wat om de 10.000km vervangen moet worden). Dit kan namelijk niet met gewoon versnelling 1.0mm kabel gerepareert worden.
Handige tip. voor Magura Blood (de hydrolische olie), kun je ook dunne plantaardige huis tuin en keuken (zonnebloem) olie gebruiken, is me door een medewerker van Magure verteld.
Heb je een Magura Bleeding kit?
Voor de Olie in de voorvork kun je standaard versnellings bak olie 10W/40, gebruiken,
Heb je handleiding voor je vork en de Rohloff bij je? eventueel indigitaal formaat in een email?
Over een ketting slot heb ik in het verleden lang nagedacht. Ik denk dat een 6mm geharde stalen schakel voldoende is, daar ben je alleen in een stad niet veilig mee en daar moet je zo wie zo je fiets niet op straat laten staan. Een 6mm geharde schakel krijg je echt alleen maar door met een hele grote en dure betonschaar of een haakse slijper. Ik heb zelf een axa ketting ingekort met een haakse slijper, die oorsprokkelijk een pin voor in een ring slot had. Axa heeft ze in diverse maten tot wel 140cm lang, waarmee je dan beide wielen aan iets, vast kunt zetten. Ik heb er zelf een Abus hangslotje bij met een +plus sleutelte wat niet makkelijk "gepicked" kan worden. Weegt alles bij elkaar iets minder dan een kilo, ter vergelijking een ring slot weegt 600gr.
Peper spray en Dazer zou ik thuis laten. Je heb meer aan een stok of een steen.
Voor EHBO ontbreekt
Thermometer
Hechting setjes
Anti histamine
Steriele gaasjes
Snel verbandje
Latex handchoentjes
Schaartje
Niet mee nemen:
Diamox (heeft absolute geen zin, als je hoog blijft)
Imodium (beter er uit dan er in, beter Norit)
Als je aan de dunne raakt, (wat ongetwijfeld zal gebeuren), blijf dan veel lauwe zoete thee drinken of lauwe cola zonder prik. Dit geeft energie en vocht. Dit was ooit een tip van mijn huisart, die mij in Iran misschien wel het leven gered heeft.
Deo roller??? you got to be kidding!!
Washand??
Bord?? alleen maar extra afwas, en je eten koelt nog snel af ook.
Kleren kun je ook heel goed onderweg kopen, vaak nog leuker ook. Maar je kunt natuurlijk altijd van alles weer per banane boot terug naar huis sturen
Ok, laatste, Traveller cheques kun je thuis laten, in Kashgar en Lhasa kun je makkelijk pinnen, neem een Mastercard en een Visa card meestal doet een van de twee het wel. Met pinnen betaal je de officieel wissel koers en geen dure commissie zoals bij Travelcheques. Ik heb altijd over kleine reserves Dollars voor noodgevallen, of om net over de grens snel even een klein bedrag te wisselen, voordat je weer in een grotere plaats bent.
Goeie reis! Hou ons op de hoogte
Stijn