Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :)

Hoi Bernadette,

Ja, natuurlijk...oordoppen. Zitten altijd in mijn toilettas. Stom dat ik dat niet op het lijstje heb gevonden. Kost niets, weegt niets (minder dan een hamer :lol: ) en zorgt voor erg veel slaapgemak in luidruchtige landen.

We vertrekken vlak na ons trouwen begin juni en zullen starten in Tajikistan. We hebben dit keer maar een paar maanden.

Groet,
Marco

Hoi Whisky,

Heb je al gedacht aan een verloopnippeltje van frans/hollands ventiel naar autoventiel (ik geloof niet dat het al in dit topic is genoemd)?

Wij hebben zo'n ding het afgelopen jaar best gemist (inmiddels een setje gekocht, kost nog geen 3,50). Het blijkt in de praktijk toch best zwaar om je banden met een mini-handpompje op 4/5 bar te krijgen...

Hoewel heel veel lichte spullen met z'n allen toch ook best een boel kunnen wegen (ook zo'n nippeltje weegt bijna niks) is het misschien toch een praktische toevoeging aan je paklijst...

Gudrun

Hoi!
Heb je al gedacht aan een verloopnippeltje van frans/hollands ventiel naar autoventiel
Dat zijn dus die kleine dingtjes die het leven makkelijker maken :D
Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

Wat is een Nederlands ventiel? Dunlop toch? En een Frans ventiel? Sclaveland/Presta? En een autoventiel? Schrader toch?
In ieder geval:
Een Dunlop ventiel is geen Nederlands maar een Schots ventiel :D Meneer Dunlop was een Schotse dierenarts die het geratel van de metalen wielen van zijn zoons driewieler zat was en (na Robert William Thomso) een rubberen binnenband met, jawel, een Dunlop ventiel uitvond (1889 gepatenteerd).
Helaas kon ik de geschiedenis van de ander ventielen niet achterhalen dus wie een meer weet....

Fiets de wereld (straks met verloopnippeltje),
Whisky

Gudrun schreef:
Wij hebben zo'n ding het afgelopen jaar best gemist (inmiddels een setje gekocht, kost nog geen 3,50). Het blijkt in de praktijk toch best zwaar om je banden met een mini-handpompje op 4/5 bar te krijgen...
Gudrun
Das een kwestie van de juiste pomp aanschaffen denk ik?
Een hele goeie is: Topeak Road Morph kost wat, maar dan heb je wat. Het is een voetpompje met slangetje waardoor je maximaal kracht kan zetten, tegen de grond.

En geen gedoe met verloopnippels :D

En dan een Road Morph met drukmeter natuurlijk! :lol:

meten = weten!

whisky schreef:
Heb je al gedacht aan een verloopnippeltje van frans/hollands ventiel naar autoventiel
Dat zijn dus die kleine dingtjes die het leven makkelijker maken :D
Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!
Wat is een Nederlands ventiel? Dunlop toch? En een Frans ventiel? Sclaveland/Presta? En een autoventiel? Schrader toch?
Ja volgens mij wel, hoewel ik ook de neiging heb ze door elkaar te halen.
In ieder geval:
Een Dunlop ventiel is geen Nederlands maar een Schots ventiel :D Meneer Dunlop was een Schotse dierenarts die het geratel van de metalen wielen van zijn zoons driewieler zat was en (na Robert William Thomso) een rubberen binnenband met, jawel, een Dunlop ventiel uitvond (1889 gepatenteerd).
Helaas kon ik de geschiedenis van de ander ventielen niet achterhalen dus wie een meer weet....

Fiets de wereld (straks met verloopnippeltje),
Whisky
Wat ik nog weet....

Over Dunlop weet ik ook nog dat hij voorzitter was van de Engelse vereniging voor Antroposofie.

Maare... je kunt natuurlijk ook een pomp kopen die meerdere ventielen aan kan :wink:

De Vakantiefietser schreef:En dan een Road Morph met drukmeter natuurlijk! :lol:

meten = weten!
Mmmm.. schwalbe levert bij z'n binnenbanden toch zo'n metertje erbij? niet goed genoeg?

waar waar?? heb al redelijk wat schwalbe binnenbanden gekocht maar nog nooit een metertje mogen ontvangen... zal nog eens vragen bij de LBS..

Bas

-sleept wel een eigen manometer mee -

Zijn ze daar mee gestopt dan? Vind het wel een handig dingetje ga er zuinig op zijn, als ze ze niet meer leveren. Je had ze ook voor verschillende ventielen. Mijn fietsenman had een heel raam vol met die dingen.

Inderdaad in 2005 zaten ze nog in de Schwalbe doosjes van bepaalde - franse ventielen -binnenbanden, nu echter niet meer!
Een beetje fietsenmaker heeft nog wel een laatje met van die dingetjes. Je moet er echter wel om vragen. En B@se als jij dan die band koopt is ie al uit dat doosje gehaald, dat jij gekocht hebt. :(
Zijn leuk om enige indicatie te krijgen maar niet meer dan dat.

Marco Meijerink schreef: Ja, natuurlijk...oordoppen. Zitten altijd in mijn toilettas. Stom dat ik dat niet op het lijstje heb gevonden. Kost niets, weegt niets (minder dan een hamer :lol: ) en zorgt voor erg veel slaapgemak in luidruchtige landen.
Herriestoppers; dat zijn zachte oordopjes, 5 paar in een doosje, weegt 5 gram. Ze zijn gewoon met warm water schoon te maken.
Onmisbaar !!

En stond een kussensloop al op je lijst; trui erin of zo en je hebt een kussen alsof je thuis slaapt. Weegt ook niks.

Geen problemen om 's nachts ff de tent uit te gaan (in de koude Beierse winter) om te zeiken? Anders daar ff wat voor meenemen.

Hoi Whiskey,

Je zou nog kunnen overwegen om je scheerspullen thuis te laten. Weet niet wat de prijzen in oost-Europa zijn, maar in Turkije en alle landen die volgen kost dat niks meer om je te laten scheren (en het is erg leuk!)

Het is al eerder gezegd, maar onderweg is eigenlijk alles wel te krijgen. In Bishkek en Kashkar zijn goede outdoorshops die voor weinig goed spul verkopen.

Stoeltje. Wij namen van die Thermarest "stoelhoesjes" mee: 1 keer gebruikt op een camping in Griekenland daarna nooit meer en uiteindelijk vanuit Kirgizie teruggestuurd. In alle landen zitten mensen op de grond en daar wen je erg snel aan.

In de eerte post heb je het ook nog over Tibet; beginnen vanuit Kashkar in september of oktober? Wij verlieten Kashkar begin september en zijn gisteren aangekomen in Kathmandu. Het werd echt al kouder half oktober (overdag ook onder nul), zou niet te laat vertrekken als ik jou was!

Kan je uit eerste hand vertellen: het is een erg mooie reis die je gaat maken!

groetjes Sander

Ik heb veel goede ervaringen gehad met sealsskin (ik hoop dat ik het goed schrijf) handschoenen (speciaal om mee te fietsen). Deze ademen goed, en hebben binnenhandschoenen voor als je stopt, en iets meer tast nodig hebt, of voor als het iets minder koud is.

Ook moet je opletten dat je winterolie gebruikt voor de Rohloff, en wintervet voor alle andere onderdelen. Een vastgevroren ketting is geen lol.

Hoi Otto!

Winterolie ga ik niet gebruiken want ik rij eerst door een redelijke warme woestijn, dan door tibet en dan door of india of zuid oost azie. Ik rij hier in de beierse winter ook met ganz jahres oel en (in ieder geval tot -8C) gaat dat nog prima. Voor de ketting gebruik ik Rohloff olie.

Waar heb je de sealskins gekocht?

Fiets de wereld,
Whisky

Waar ik altijd een stukje van meeneem (èn al eens heb gebruikt) is "loodgieter-montage-band". Een vouwbare metalen strip vol gaten die je op lengte kunt afknippen (of omvouwen). Handig voor evt. drager-problemen etc.
Gewoon even langs de gasfitter of loodgieter en een stukje van 20 cm ofzo vragen...

Qua handschoenen: veel plezier gehad van dunne, heel rekbare en niet dure (onder)handschoenen van Demmenie. Geen links/rechts. Trek je heel snel aan. Dunne onderhandschoen met evt. dikkere winstopper oid. handschoen erover vind ik een aanrader.

Lisette

whisky schreef:Hoi Otto!

Winterolie ga ik niet gebruiken want ik rij eerst door een redelijke warme woestijn, dan door tibet en dan door of india of zuid oost azie. Ik rij hier in de beierse winter ook met ganz jahres oel en (in ieder geval tot -8C) gaat dat nog prima. Voor de ketting gebruik ik Rohloff olie.

Waar heb je de sealskins gekocht?

Fiets de wereld,
Whisky
Ik ben van Belgie, daar heb ik ze gekocht bij plum Gent, maar ik heb ze ook al eens bij andere winkels zien liggen. Ik zoek het je even op. Dat merk verkoopt trouwens de zeer bekende waterdichte sokken. Misschien zijn deze ook wel een aanrader
Afbeelding
dit is het logo

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar met betrekking tot je vraag over waneer vanuit Kashgar te vertrekken. Houdt er rekening mee dat de winter rond eind November inzet. Dit betekend dat het dan s'nacht tot onder de min 20 afkoelt, dus geen oppervlakte water, overdag tot laat in de middag etc.., Dus als de tocht over de Tibetaans hoogvlakte ongeveer twee maanden duurt dan zou ik niet later dan begin September vertrekken

Hoi,

Stijn

Met betrekking tot je paklijst

Ik vraag me af hoe je met de je Son naaf Batterijen gaat opladen? Ik heb lang naar een oplosing hiervoor gezocht maar nooit iets gevonden. wat heb je zelf gebouwd?

Met betrekking to je gereedschaps kit. Ik zou zelf de hele fiets thuis een keer uit elkaar schroeven met het gereedschap dat je wilt mee nemen en dan kijken of alles past etc.. , Wat doe je Bijvoorbeeld als je trap as los komt te zitten, wat mij wel eens overkomen is. Heb je reserve onderdelen voor de Rohlof bij je zoals het kabel schakkel (aan de as, ik weet niet of ik het goed noem) mechaniek (wat om de 10.000km vervangen moet worden). Dit kan namelijk niet met gewoon versnelling 1.0mm kabel gerepareert worden.

Handige tip. voor Magura Blood (de hydrolische olie), kun je ook dunne plantaardige huis tuin en keuken (zonnebloem) olie gebruiken, is me door een medewerker van Magure verteld.

Heb je een Magura Bleeding kit?

Voor de Olie in de voorvork kun je standaard versnellings bak olie 10W/40, gebruiken,

Heb je handleiding voor je vork en de Rohloff bij je? eventueel indigitaal formaat in een email?

Over een ketting slot heb ik in het verleden lang nagedacht. Ik denk dat een 6mm geharde stalen schakel voldoende is, daar ben je alleen in een stad niet veilig mee en daar moet je zo wie zo je fiets niet op straat laten staan. Een 6mm geharde schakel krijg je echt alleen maar door met een hele grote en dure betonschaar of een haakse slijper. Ik heb zelf een axa ketting ingekort met een haakse slijper, die oorsprokkelijk een pin voor in een ring slot had. Axa heeft ze in diverse maten tot wel 140cm lang, waarmee je dan beide wielen aan iets, vast kunt zetten. Ik heb er zelf een Abus hangslotje bij met een +plus sleutelte wat niet makkelijk "gepicked" kan worden. Weegt alles bij elkaar iets minder dan een kilo, ter vergelijking een ring slot weegt 600gr.

Peper spray en Dazer zou ik thuis laten. Je heb meer aan een stok of een steen.

Voor EHBO ontbreekt

Thermometer
Hechting setjes
Anti histamine
Steriele gaasjes
Snel verbandje
Latex handchoentjes
Schaartje

Niet mee nemen:
Diamox (heeft absolute geen zin, als je hoog blijft)
Imodium (beter er uit dan er in, beter Norit)

Als je aan de dunne raakt, (wat ongetwijfeld zal gebeuren), blijf dan veel lauwe zoete thee drinken of lauwe cola zonder prik. Dit geeft energie en vocht. Dit was ooit een tip van mijn huisart, die mij in Iran misschien wel het leven gered heeft.

Deo roller??? you got to be kidding!! ;-)
Washand??
Bord?? alleen maar extra afwas, en je eten koelt nog snel af ook.

Kleren kun je ook heel goed onderweg kopen, vaak nog leuker ook. Maar je kunt natuurlijk altijd van alles weer per banane boot terug naar huis sturen

Ok, laatste, Traveller cheques kun je thuis laten, in Kashgar en Lhasa kun je makkelijk pinnen, neem een Mastercard en een Visa card meestal doet een van de twee het wel. Met pinnen betaal je de officieel wissel koers en geen dure commissie zoals bij Travelcheques. Ik heb altijd over kleine reserves Dollars voor noodgevallen, of om net over de grens snel even een klein bedrag te wisselen, voordat je weer in een grotere plaats bent.

Goeie reis! Hou ons op de hoogte

Stijn