Zo simpel is het ook niet, maar bedenk dat fotograferen een gevoels iets is. Dus je moet je prettig voelen met en bij de camera.Robertjan schreef:Pff, wordt er niet makkelijker op!
Wat jij graag wil is een objectieve vergelijking van lenzen. Al je hier aangeboden krijgt is subjectief. Ik heb zelfs ook al eens zitten zoeken maar kon geen site vinden, misschien iemand anders? Wat je wilt zijn waarden voor scherpte, lichtafval, vertekening, contrast (vignettering, vervorming en oplossend vermogen). Pas dan heb je echt een vergelijk, maar ja...Robertjan schreef:Op Dutch Photo Zone Wordt de 18-135 lens (waarde: € 300) eerst de grond in geboord, en daarna ongeveer gelijk getrokken met de 18-70 (ook waarde € 300)...
...als jij de voorkeur geeft aan bereik tot 135mm denk ik dat het een prima argument is om de 135mm te kiezen. Zover loopt het waarschijnlijk ook niet uit elkaar.
Evt nog even snuffelen bij een goede bieb tussen de fotobladen?!
Uit camera magazine no104, over de 18-70mm: Weinig hunten, iets speling in de zoomring, tot 5.6 diafragmeren om randen scherp te krijgen, veel lichtafval diafragmeren tot 8.0, van 28 to 50mm weinig vertekening. Lijkt me prima passen bij zo'n lens, geen testverantwoording.
Dat geldt grof gezegd in het algemeen. Een lens is het beste in het midden van zijn bereik qua brandpuntsafstand en diafragmering.Robertjan schreef:Als de 2e lens bij Dixons inderdaad 70-300 was/is, is dat alleen maar voordelig voor mij: ik ga die enkele keerdat ik veel zoom wens waarschijnlijk niet veel verder da 200, en zoomlenzen schijnen in de uitersten minder nauwkeurig te werken. Dat komt de kwaliteit bij het zoomen dus wel ten goede.
Een robuuste relatie met een camera leverancier is heel wat waard weet ik. Meeste mensen kopen wat het goedkoopst is en kijken niet naar het totaalplaatje. Jammer dat je geen 'echte' zaak in de buurt hebt, ook niet in plaatsen waar je even gemakkelijk heen rijdt (woon je toevallig in Twente?)Robertjan schreef:Wat betreft aanschaf verkies ik (bij gebrek aan een speciaalzaak in de stad, de enige die er is, zal wel binnen 5 jaar sluiten als ik zo de leeftijd van de eigenaar schat...) de Dixons met een enthousiaste fotograaf duidelijk boven de Mediamarkt. Je hebt dan in ieder geval een lokaal aanspreekpunt voor het geval er iets met de body mis is.
Daar heb je wel een punt Maar verder dan een 133x hoef je dan niet te gaan, dat is ook het max van dat apparaat (de mijne haalt nog geen 4e ) Als je zo'n kastje hebt kun je waarschijnlijk ook met één kaart toe.Robertjan schreef:Oow ja: een snellere kaart kan wellicht toch prettig zijn met het op een (nog te kopen) Hyperdrive te overzetten van de foto's, als er weinig stopcontacten in de buurt zijn?
Lijkt een mooie lens. Maar met 36mm in KB heb je geen echte groothoek... Daar is ook wel weer een oplossing voor, hangt er van af wat je belangrijker vindt.Robertjan - DPZ schreef:Tamron 24-135mm
Bijna altijd nee. Het enige wat je met een pol filter grofweg extra kan is de spiegeling uit een raam halen, in jouw geval niet erg relevant denk ik. De mooier blauwe lucht e.d. krik je achteraf op door de verzadiging in je foto iets te verhogen indien nodig. Koop je een mooie lens dan kan ik je wel een UV of Skylight ervoor zetten, ter bescherming van de frontlens tegen krassen. Bijvoorbeeld Hoya, die zijn mooi parallel (voor en achterkant glas) en je betaald niet de hoofdprijs.Robertjan - DPZ schreef:Een circulair anti-polarisatiefilter is ook verstandig erbij te kopen?