Omdat ik het wiel weer bruikbaar had gemaakt kon ik wat rustiger e.e.a. uitzoeken. Dat het wat trager ging door gebrekkige informatie bij fabrikanten/leveranciers en ik nog geen knopen had doorgehakt heeft uiteindelijk een voordeel gehad. De gemeente die ik aansprakelijk had gesteld voor de schade door het slechte wegdek heeft laten weten de kosten te zullen vergoeden. Ze willen vooraf een opgave van de kosten voor reparatie door een lokale fietsenmaker en die kunnen goedkeuren waarna reparatie door die fietsenmaker wordt uitgevoerd.
Ik zal daarover even mailen met de fietsenmaker maar had eerst even gebeld of ze dit wilden doen. Een nieuw wiel is bij hun natuurlijk goedkoper dan repareren door herbouwen. In dat gesprek werd al even snel gekeken wat hij kon leveren en werd een optie genoemd. Daarbij werd een model naaf genoemd dat toen ik die na het gesprek opzocht een schijfremnaaf bleek te zijn.
Ik kan natuurlijk gewoon een wiel met een reguliere velgremnaaf nemen maar vroeg me daardoor af of er eigenlijk een reden is om een schijfremnaaf niet op een fiets met velgrem te gebruiken omdat zo'n naaf wel de eventuele toekomstige mogelijkheid zou kunnen bieden voor een 'upgrade' naar schijfrem. Los van de vraag of zo'n conversie op een Koga Miyata Forest een beetje uitvoerbaar is en of de benodigde remklauw een plekje op het frame kan vinden en of dat frame er überhaupt geschikt voor zou zijn. Daar heb ik me nog niet in verdiept.
Ik realiseerde me hierdoor alleen dat door dit nieuwe wiel op dit moment die optie bestaat om eventueel een schijfremnaaf te gebruiken ook al zou die voorlopig, en misschien wel permanent, met een velgrem worden gebruikt.
Enige inzichten hierover?
Ik zal daarover even mailen met de fietsenmaker maar had eerst even gebeld of ze dit wilden doen. Een nieuw wiel is bij hun natuurlijk goedkoper dan repareren door herbouwen. In dat gesprek werd al even snel gekeken wat hij kon leveren en werd een optie genoemd. Daarbij werd een model naaf genoemd dat toen ik die na het gesprek opzocht een schijfremnaaf bleek te zijn.
Ik kan natuurlijk gewoon een wiel met een reguliere velgremnaaf nemen maar vroeg me daardoor af of er eigenlijk een reden is om een schijfremnaaf niet op een fiets met velgrem te gebruiken omdat zo'n naaf wel de eventuele toekomstige mogelijkheid zou kunnen bieden voor een 'upgrade' naar schijfrem. Los van de vraag of zo'n conversie op een Koga Miyata Forest een beetje uitvoerbaar is en of de benodigde remklauw een plekje op het frame kan vinden en of dat frame er überhaupt geschikt voor zou zijn. Daar heb ik me nog niet in verdiept.
Ik realiseerde me hierdoor alleen dat door dit nieuwe wiel op dit moment die optie bestaat om eventueel een schijfremnaaf te gebruiken ook al zou die voorlopig, en misschien wel permanent, met een velgrem worden gebruikt.
Enige inzichten hierover?