peter de rijk schreef: ↑di 28 feb, 2023 09:52
Je kunt in de Jaarbeurs geen beurs organiseren voor paupertoerisme, daarvoor zijn de standtarieven veel te hoog.
Er zijn weinig plekken die ik zo deprimerend vind als de Jaarbeurs; zeker het daglichtloze deel waar ik enkele keren urenlang aan een tafeltje heb gezeten. Het contact met andere fietsers maakte het nog dragelijk, maar alle andere plekken waar de laatste jaren F&W- of WF-beurzen zijn gehouden (RAI, De Fietser in Ede, ROC in Bussum) waren fijner. Het unique selling point van de Jaarbeurs is, dat er erg veel mensen in kunnen en veel zalen voor lezingen zijn. Dat is leuk voor een groot commercieel evenement als de Vakantiebeurs, waar ik zelf niet dood gevonden zou willen worden
.
De F&W-beurs doet me nu teveel denken aan het Op Pad Beursfestival, dat in de jaren 90 jaarlijks in Den Haag plaatsvond. Dat stond toen bekend als iets waar je als buitensporter geweest moest zijn. Omdat ik graag kennis wilde maken met de redactie van Op Pad (waar ik 20 jaar lang fietsreportages voor geschreven heb), ben ik daar destijds een paar keer heengegaan. Als ik dan weer buiten stond, was ik moe en overprikkeld.
In de jaren 80 werd de Fietsvakantiebeurs in de Jaap Edenhal in Amsterdam gehouden. Dat was nog echt een houtje-touwtje happening voor jonge paupers zoals ik, die elk dubbeltje driemaal omkeerden voordat het uitgegeven werd. Het kunststof bandenlichtersetje dat ik daar heb aangeschaft, gebruik ik nog steeds.
Frank van Rijn gaf ook daar al lezingen. Zelf heb ik er ook een of twee keer een dialezing, zoals dat toen heette, gegeven. Het budget van die eerste beurzen moet bescheiden zijn geweest, maar toch kreeg ik een nette vergoeding voor een presentatie (iets van 100 gulden plus reiskosten). Tegenwoordig gaat de geldstroom ergens anders heen.