Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen, hoe doen jullie dat? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wildkamperen, hoe doen jullie dat?

De raarste plek waar ik het wild gedaan heb? Rond middernacht stapte ik uit de trein bij de (toen) Joegoslavisch - Griekse grens. Moe en volgegoten met slibovic rolde ik ergens mijn slaapzak uit. Op een kerkhof, bleek de volgende dag. Tjonge, wat had die bakker in Gevgelija lekkere burek (bladerdeeg).

Overigens heb ik menig keer in een huis in aanbouw geslapen.

De raarste kampeerplek?

In kroatie zette ik mijn tentje ten oosten van Zadar op wat mij een rustig plekje leek. Toen ik mijn tent had opgezet en genoot van een overheerlijke pasta met kaassaus, bleek ik vlak bij de start- en landingsbaan van een militairvliegveld te staan en die jongens stoppen niet op vrijdagmiddag om 5 uur. Na een wat onrustige avond vertrok ik weer bij stralende zon. Een klein stukje verder zag ik een monument van een gesneuvelde kroatische soldaat en aan de andere kant van de weg een bordje met een doodshoofd en de tekst `MINES`. Daarna iets voorzichtiger geworden met het in de grond hengsten van haringen.

flip van dyke.
www.stukkiefietsen.com

goede tip (vooral in landen waar wild kamperen niet mag van oom agent, en je straks in het staatshotel slaapt.) is om als je gaat wild kamperen, eerst te koken. Ga gewoon op zo een bankje in het park zitten, kook je maal en fiets weer het dorp uit. Na een of twee uur ergens rustig je tent opzetten. Zo hoef je geen vuur in het bos te maken en kan je gewoon bij de schemering je tent opzetten.

De vreemste wildkampeeractie van vorige zomer was toen ik aan de rand van een dorp (Krasne, 50 km ten zuid oosten van Ternopil in Oekraïne) mijn tent achter een verlaten jeugdhonk-gemeenschapshuis had gezet. Tijdens het koken kwam er een boerin haar koe (aan een touw) van het lekkere gras achter het gebouw laten eten.
En ik in mijn beste Russisch vertellen dat ik op de fiets uit Nederland kwam en met mijn kleine tentje één nacht zou blijven staan, en of dat mocht.....Geen enkel probleem, maar in het algemeen zoek ik een mooie plek om te gaan staan, en ga op 1 a 2 kilometer daarvanaf koken. Dan tegen de schemering naar die plek toe gaan en alleen je tent opzetten, zonder licht of te veel geluid.
Even kijken of je niet gezien wordt en 's ochtends tegen het gloren weer weg.

Tentje opzetten bij zonsondergang, zodat je het minste risico hebt om ontdekt te worden. Ik vraag me wel eens af waarom de meeste bezoekers in de nacht komen en niet overdag als je tent opstaat. Wie verklaart dit fenomeen? ;-)

Een tijdje voor zonsondergang uitkijken naar geschikte plaatsen, niet te dicht bij dorpjes etc. In de winter gaat zonsondergang snel, ik heb mijn tentspullen op een vaste plaats liggen en doe het opbouw gedeelte zo routinematig mogelijk, dan staat de tent snel op.

Beter niet koken nadat de tent staat, in het donker vereist meestal weer licht (en dat kan -afhankelijk waar je zit- weer op een flinke afstand gezien worden). Lowpower LED lampjes zijn hier handig, maar koken in het donker is niet prettig. Het is natuurlijk wel spannend om wilde dieren aan te trekken die snachts om je tent heen lopen snuffelen ;-)

Handigst is om in daglicht te koken, tijd genoeg om alles schoon te maken enz (dat scheelt weer werk de volgende ochtend), en dan nog een stukje te fietsen voordat je je tent opzet.

Beste wildkampeerplek van Nederland is een bankje in St.Michelsgestel!

Heeeeeerlijk geslapen daar naast een riviertje!

Een fietshok in de haven van Amsterdam was iets minder - ik werd elke 2 uur wakker van de beveiliging die rondliep s'nachts. Zo hard was ie niet aan't werken - ik werd niet ontdekt!

Hoe ik Wildkampeer?
Als je daarmee bedoelt, zoveel mogelijk ongezien je tentje opzetten in de natuur.....dan is het antwoord dat doe ik niet. Ik zou geen oog dichtdoen.
Ik klop altijd aan bij mensen. Zo campeerde ik al:

- op het parkeertereintje van het gemeenthuisje tussen ambulance en auto van de burgemeester in Marokko
- bij een Turkse boer aan een meertje
- in een Turks theehuis
- en in de voortuin van een turkse famillie

8) Blanche

In de Duitse Eifel tijdens atb-trektochten regelmatig geslapen in de zgn. schuilhutjes die je veel tegenkomt op wandelpaden. Op gedetailleerde kaarten staan ze ingetekend met een symbooltje. Lijken net tuinhuisjes met de voorkant open, houten tafel met twee banken. Fiets op een bank parkeren en mezelf op de tafel.

Froggy schreef:Beste wildkampeerplek van Nederland is een bankje in St.Michelsgestel!

Heeeeeerlijk geslapen daar naast een riviertje!

Een fietshok in de haven van Amsterdam was iets minder - ik werd elke 2 uur wakker van de beveiliging die rondliep s'nachts. Zo hard was ie niet aan't werken - ik werd niet ontdekt!
Weerspiegelt wel de ultieme vrijheid! Maar ehhh....tussen junks (nee geen fietsjunks) en daklozen bivakeren gaat mij toch wat ver. Vooroordeel? Vast wel, ze waren vast niet in de buurt maar toch...

Als jullie ergens bij locals willen slapen zorgen jullie er dan voor dat jullie de taal daar spreken? Het leek mij ook gaaf om bij de locals proberen te slapen. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze in kleine dorpjes in Wallonie ( Belgie ), Luxemburg en Frankrijk de Engelse taal spreken. En als ik ergens altijd slecht in geweest ben dan is het wel Frans :p

Moet ik kamperen in de tuinen van locals uit mn hoofd zetten of zijn er veel gebieden waar het wel kan?

Blijft voor mij toch een beetje een dilemma, hoe doe je dat met je watervoorraad? Gewoon in het laatste dorpje ergens aanbellen met je 6 literzak in de aanslag?

Wat zijn de raarste plekken waar je water gekregen hebt?

Tijdens de hittegolf van 2003 (Frankrijk) belde ik gewoon bij een huis aan met de vraag om mijn bidons te vullen en meestal kreeg je dan wel een lekker gekoelde anderhalve literfles.

Of als je ziet dat mensen de tuin besproeien vragen of ze de bidons willen vullen.

En als je echt dorst heb doe je gekke dingen... :oops:

Hallo

Mijn ervaring is, dat je sneller iets voor elkaar krijgt, als je de moeite neemt om de mensen in hun eigen taal aan te spreken.
Niet letten op grammatica, maar wel op de uitspraak. Het leidt meestal tot leuke misverstanden.

Ik stel vragen c.q. doe mijn inkopen op de volgende manier: met mijn steenkool-frans brabbel ik erop los tot veel plezier van de omstanders. Tot nu toe heb ik altijd nog gekregen wat ik wilde. Zelfs een keer een gratis overnachting inclusief ontbijt en nog wat voor onderweg. :D

Duits is in België en Luxemburg een officiële voertaal.

Ger

Roald schreef:Blijft voor mij toch een beetje een dilemma, hoe doe je dat met je watervoorraad? Gewoon in het laatste dorpje ergens aanbellen met je 6 literzak in de aanslag?

Wat zijn de raarste plekken waar je water gekregen hebt?
Inderdaad, ,et een anderhalve liter op de schuine stang, met twee bidons van elk 0.6 liter, met 0.9 liter in mijn alu drinkbus van sigg waar ik ook mee wandel (en dan aan een omgebogen haring aan mijn riem heb hangen, zo dat ie vrij hangt van mijn been) en met een tweede anderhalve liter bovenop in de spin die over de achterdrager en de baggage heen zit in.
Daarmee voldoende om te koken, wat te wassen en 's ochtends even te fiesten naar vers water voorraad.

Mar met je 6 liter, waarom niet gewoon aanbellen of het erf van een boederij oplopen....en wat van de lokale taal spreken natuurlijk, dan kom je ongeveer overal.

Groet, Hans

Kent hier iemand een cursus Frans voor vakantiefietsers. Het liefste audio of een site?

Zou wel handig zijn :p
Al kent mn reisgenoot wel een klein beetje Frans. Genoeg om 'ik wil'en 'ik zoek' te kunnen zeggen en dan heel lang te zoeken naar de andere woorden. :P

Knijtert schreef:Kent hier iemand een cursus Frans voor vakantiefietsers. Het liefste audio of een site?

Zou wel handig zijn :p
Al kent mn reisgenoot wel een klein beetje Frans. Genoeg om 'ik wil'en 'ik zoek' te kunnen zeggen en dan heel lang te zoeken naar de andere woorden. :P
Nu zijn de Fransen nogal trots op hun taal en zien de Engelse taaloverheersing met lede ogen toenemen.
Veel sites dus waar je (gratis) Frans kan leren, althans het begin.

En internet is zo geweldig....gratis Frans leren? > http://www.gratisfransleren.nl/

Maar ik denk dat wildkamperen als onderwerp niet helemaal juist zit. Misschien kan je de vraag op de juiste plaats (met mijn antwoord voor anderen) zetten.

Beaucoup de succès, Hans

vakantie door nederland; alleen maar geslapen in de gasten kamers van grotere kraakpanden; heerlijk. Lang leve de kraakscene!

d\ik had douches en lekker etem. Leerde leuke nieuwe mensen kennen en zag drie toffe concerten. (in minder dan een week,) en in nederland heb je lekker ook geen dure versnellingen enzo nodig.

Heeft iemand ervaring met wildkamperen in de ardennen?

cdrr schreef:Heeft iemand ervaring met wildkamperen in de ardennen?
Zeker, aan de oever van de Ourthe ten zuiden van Ouren

link

Of Bullingen, ten zuiden hiervan

link

En bij Gouvy, bij Dinant, eigenlijk overal in oost belgie waar je aan het einde van de avond (zo rond 20.00) je lokatie al bekeken hebt en weet waar je je tent (liefst een groene of een bruine natuurlijk) buiten het zicht van wegen gaat neerzetten.

Eten kan je dan rustig gaan doen een paar honderd meter verderop zodat je niet zichtbaar voor anderen aan het opzetten bent. En dan zonder lawaai of licht gaan slapen en 's ochtends vroeg oppakken en een paar kilometer verderop koffie zetten en ontbijten.
Werkt heerlijk daar. Gewoon in het groen en geen kampeervrienden - wat ook leuk kan zijn - om je heen.

En als je na een paar dagen een jeugdherberg treft heb je weer een douche en een lekker bed.

Veel plezier.

Gr Hans

Staatsbosbeheer heeft een aantal zogenaamde paalkampeerterreinen waar je kunt wildkamperen zonder de kans te lopen te worden beboet. (legaal)

Deze paalkampeerterreinen bevinden zich juist in de buurt van wandel en fietsroutes. (bosranden en niet bereikbaar met de auto) Ook is er meestal een waterpomp aanwezig om te kunnen koken en wassen. Eerst wel even koken om dit te kunnen drinken.

De regels zijn simpel. Nooit meer dan drie tenten bij een paal. Binnen 10 meter van een paal en niet langer dan 72 uur. Open vuur is verboden.

Voor meer info: Kijk op de site Staatsbosbeheer.