Pagina 3 van 3
Re: Eerste ervaringen met Pendix-systeem
Geplaatst: ma 18 nov, 2024 20:17
door Headley
math schreef: βzo 17 nov, 2024 21:21
John Jongerius schreef: βza 06 jul, 2024 20:25
Vorige week een weekend op een Bosch fiets gereden en die helpt alleen fijn bij het optrekken en het kost mij heel veel inspanning om op stand 3 constant een lange tijd 25 km/u te blijven rijden terwijl ik dat bij Pendix op de eco stand fluitend red.
Is dat niet een sterke aanwijzing dat het Pendix systeem illegaal is? Volgens de wettelijke regels mag een elektrische fiets slechts trapondersteuning geven tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Je zegt letterlijk dat je met Pendix ondersteuning nog fluitend 25 km/h rijdt en het ophouden van de ondersteuning (Bosch) je heel veel inspanning kost.
Precies wat er staat: 25 km per uur.
Nergens lees ik dat de ondersteuning meer dan 25 km/u levert ...
Re: Eerste ervaringen met Pendix-systeem
Geplaatst: ma 18 nov, 2024 22:40
door Polling
Ik rjd met de Pendix ook boven de 25, omdat ht o gang komen zoveel gemakkelijer gaat kan je net boven de ondersteuning als kruissnelheid aanhouden.
Re: Eerste ervaringen met Pendix-systeem
Geplaatst: di 19 nov, 2024 15:55
door supermario
Ik was vandaag bij Van Herwerden in Voorburg. Daar kost het inbouwen van de pendix β¬3000
Ergens anders gemiddeld β¬1850 voor accu 5000wh.
Zij kopen de pendix niet bij pendix, maar bij Santos. Die geeft 5 jaar garantie, en smeert olie in de pendix, maar ook doen zij iets met een verbeterde sensor, waardoor de actieradius beter is.
Volgens andere zaken is dat onzin en absurt duur. Maar ja, bij Santos is alles duur.
Mario
Re: Eerste ervaringen met Pendix-systeem
Geplaatst: di 19 nov, 2024 19:13
door joopbos
β¬3000,- bij Santos. Ik verdenk de investeerders er van dat het zoveel kost bij Santos. Je krijgt wel 3 jaar extra garantie maar je betaald daar β¬ 1150,- voor. Als er iets kapot gaat aan je systeem zijn dat nooit alle onderdelen, accu, motor, trapassensor of onwenteling sensor. Als het duurste onderdeel kapot gaat is dat altijd minder dan β¬1150,-
Informeer maar eens bij Bike4travel, die bouwen heel veel Pendix systemen in, zowel bij nieuwe als bij oude fietsen
Re: Eerste ervaringen met Pendix-systeem
Geplaatst: wo 20 nov, 2024 19:48
door John Jongerius
math schreef: βzo 17 nov, 2024 21:21
John Jongerius schreef: βza 06 jul, 2024 20:25
Vorige week een weekend op een Bosch fiets gereden en die helpt alleen fijn bij het optrekken en het kost mij heel veel inspanning om op stand 3 constant een lange tijd 25 km/u te blijven rijden terwijl ik dat bij Pendix op de eco stand fluitend red.
Is dat niet een sterke aanwijzing dat het Pendix systeem illegaal is? Volgens de wettelijke regels mag een elektrische fiets slechts trapondersteuning geven tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Je zegt letterlijk dat je met Pendix ondersteuning nog fluitend 25 km/h rijdt en het ophouden van de ondersteuning (Bosch) je heel veel inspanning kost.
Polling schreef:
Ondersteuning ECO: tot 15 kmpu 12 Nm. Verder alles zelf. Een keer paar 100 meter 13%, even naar Smart (instelling 32 Nm, tot 20 kmpu, maar dat haalden we niet op die helling).
Die Nm getallen zullen de meesten van ons niet veel zeggen. Een omrekening naar Watts kan veel duidelijk maken. Bij 60 pedaalomwentelingen per minuut komt 12 Nm overeen met 75 W ondersteuning. Bij 32 Nm ondersteuning en dezelfde trapfrekwentie krijg je er 200 W motorvermogen bij.
Veel sportieve recreanten zullen blij zijn als ze op eigen kracht een duurvermogen van 150 W kunnen leveren. Ondersteuning van 75 W is dus ongeveer de helft daarvan. Met 200 W erbij kun je zeker vrijwel iedereen op een steile helling fluitend voorbij rijden.
Een motor met weinig interne weerstand kan je gewoon makkelijker een constante snelheid mee rijden. Ga maar eens op een Bosch fiets met de motor uit rijden en daarna op een Pendix met de motor uit dan snap je direct wat ik bedoel.
Ook als je een Pendix motor en een Bosch motor beide intern bekijkt dan zie je de grote verschillen..
Re: Eerste ervaringen met Pendix-systeem
Geplaatst: wo 20 nov, 2024 21:47
door math
Op
https://ebike-mtb.com/en/new-bosch-perf ... or-review/ lees ik een test van de Bosch motor van na 2020
The motor has almost no internal resistance, which should eliminate the draggy feel of the previous model when pedalling above the 25km/h cut-off. als fabrieksclaim.
De tester schrijft daarover.
The transition at the 25 km/h threshold is smooth and silky.
But what about that notorious pedal resistance? Well, there isnβt any!