Stand van zaken in Belgische treinen,
In de Desiro, de Belgische Sprinter is een "Mehrzweckraum". Je kunt je fiets zelf inladen. Gemakkelijke instap. Deze treinen rijden ook Intercitydiensten, De Desiro rijdt ook tussen Luik en Luxemburg
De Varkensneuzen zijn gerenoveerd. In deze treinen is nu een "Mehrzweckraum". Je kunt zelf je fiets inladen. Je moet wel een trappetje op. Deze treinen rijden o.a. tussen Rosendaal en Antwerpen.
Aan de treinen van Brussel, Namen, Aarlen, Luxemburg en van Eupen, Luik, Leuven, Brussel, Gent, Brugge, Oostende is een rijtuig met acht fietsplaatsen. Je kunt zelf je fiets inladen. Je moet wel en trappetje op.
In de Dubbeldekkers M6 is een groot "Mehrzweckraum" met gemakkelijke instap. De treinbegeleider (conducteur) moet wel de deur openen.
Er stromen nu steeds meer nieuwe M7-dubbeldekkers in. Deze hebben per stel 20 fietsplaatsen. verdeeld over het voorste en achterste rijtuig met gemakkelijke instap. Deze treinen gaan de verouderde M4 en M5 treinen vervangen.
De MS96-treinen worden niet aangepast, want deze treinen zijn nog niet zo lang geleden gerenoveerd. Deze treinen houden het bij het kleine fietsenkot, dat de treinbegeleider moet openen. De MS96 rijdt o.a. tussen Antwerpen, Gent, Kortijk, Ieper, Poperinge, Tussen Kortrijk en Rijsel (F). Tussen Luik, Namen, Charleroi en Bergen).
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft een speciale fiets-app om je treinreis met de fiets voor te bereiden en geschikte treinen uit te zoeken.
https://bikeontrain.belgiantrain.be/nl
In België krijgt nu de toegankelijkheid met fietsen naar de perrons aandacht. Veel Belgische stations hebben geen liften. Er wordt nu gestreefd om de trappen stations zonder liften zo snel mogelijk van fietsgootjes te voorzien. Dit werd vaak tegenhouden door organisaties van mensen met een visueel probleem.