Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ortlieb of vaude tassen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

ortlieb of vaude tassen?

De Trans Alp plus II heeft helemaal geen binnenvak, teminste bij de mijne kan ik hem niet ontdekken en die ligt nu voor me. Tas is uit 2003. En het verschil met de World tramp Plus II is volgens mij alleen maar de rolsluiting van het hoofdcompartiment.

Aha. Dank je wel.

Maar het valt me wel wat tegen; wat uitgebreidere mogelijkheden om m'n bagage te organiseren zou ik wel toch leuk vinden...

hallo,

IK heb van een paar winkeliers gehoord dat er nieuwe vaude tassen uitkomen en dat de tassen van ortlieb duurder worden.

In de clobe, in den haag, hebben ze een hele stapel gele ortlieb tassen, die nu te koop zijn voor
80 euro ipv 104 euro.

Mario

Cycle Maniac schreef:Aha. Dank je wel.

Maar het valt me wel wat tegen; wat uitgebreidere mogelijkheden om m'n bagage te organiseren zou ik wel toch leuk vinden...
Heb ik ook gedaan gewoon de dingen die je apart wilt houden in een aparte zak in je tas doen, werkt goed zeker als je zakken of oude plastic tasjes van verschillende kleuren/formaat neemt weet je zo wat je pakken moet, uit je fietstas.

En als je uitgaat van 4 tassen (twee voor; twee achter) kun je een kook/keukentas maken een slaapkamertas een kleding tas, en wat nog meer ter tafel komt. :lol:
Er is nog een punt dat ik graag zou willen noemen:

1e destijds in 1999 hebben mijn vrouw en ik voor Vaude gekozen omdat er meer in kan, zowel in de voor- als achtertassen (Type H2O World Tramp)

2e Wij hebben gekozen voor de zware uitvoering, deze is wel stugger. Voordeel is dat deze minder gauw beschadigen. Hoewel onze Low Rider uitvoering wel is beschadigt dit doordat wij wel eens van de gebaande paden afgaan. En deze lager hangen. Nietemin heb je er speciale, net als bij een binneband, plakkers voor in de kleur van je tassen.

3e Het voordeel van één grote fietstas is, ipv meerdere zakken, minder kans op lekkage.

Er is ook een nadeel en dat is dat je de tassen op slot kunt zetten. Dwz er zit een pin op die je in de haak schuift. Het idee is dat iemand hem dan niet van de fiets kan pakken. Is een leuk idee alleen dat mechanisme werkt voor geen meter. Je krijgt het zelf haast niet meer los.

Lekken doen zij nog steeds niet, hoewel door het intensieve gebruik zij er minder mooi uitgaan zien. Maar dat staat dan ook wel lekker stoer :D
Vikingar schreef:...alleen dat mechanisme werkt voor geen meter. Je krijgt het zelf haast niet meer los.
Eígenlijk werkt 't dus geweldig... Alleen niet bijzonder gebruiksvriendelijk, maar ach, je moet wat.

Groet,
Maurits

Persoonlijk ben ik erg geïnteresseerd in Crosso Expert tassen. Voordelen:
-Cordura materiaal; wat sterker is als polyester,
-Waterdicht, door rolclosure-sluitingen,
-De achtertassen hebben een extra zijvak buiten aan de tas, ook hier met rolclosure,
-In het deksel zit ook nog een tas, alleen heeft deze geen rolclosure, maar een ritssluiting. Niet perfect waterdicht dus. Maar op een mailtje van mij, antwoordde men mij dat men op de nieuwe Expert-modellen voor het 2007 seizoen dat men de ritssluiting-tas in het deksel, gaat vervangen voor tassen òp het deksel mèt rolclosure.

Bovendien krijgen de nieuwe tassen van binnen ook een archiveringssyteem. Hoe dit alles er allemaal uit gaat zien, weet ook ik niet. Maar m'n interesse hebben deze tassen zeker.

Het is een klein Pools bedrijfje. En daar moeten de tassen ook vandaan komen, als je ze bestelt.

Groet, Marco

hebben meer mensen hier ervaring mee? Dit klinkt nl. erg interessant, lijkt duurzamer te zijn dan ortlieb/vaude, meer inhoud; maar zijn er mensen die met deze tassen ervaring hebben ?

Deze Jakub Postrzygacz is er door 3 woestijnen Down Under (2.000 km) meegefietsd. Ook om het materiaal te testen. Hij is overigens zelf ook werknemer bij Crosso.
Overigens heb ik een paar keer met 'm gemaild. Ik informeerde of het mogelijk was om op de achtertassen nog een extra tas (buitenom) eraan te maken, antwoodde hij dat dit kan. 'In principe kunnen we jouw ideale tassen vormgeven en maken.' Nou, dat vind ik toch wel zeker interessant.

Groet, Marco

Ìnderdaad, ervaring tijdens een lange tijd onderweg onder ook barre omstandigheden is veel belangrijker dan een aardige foto en een aantrekkelijke tekst.
Frank van Rijn heeft voor het eerst echte fietstassen aan zijn dragers hangen: van Vaude. Frank is in juni vanuit Drenthe vertrokken in zit nu in Burkina Faso, maar is over vier weken weer thuis.
Frank kennende heeft hij de meest erbarmelijke wegen uitgezocht, maar hij bericht dat het met zijn tassen uitstekend gaat. Doorstaat de Deutsche Gründlichkeit het beulswerk van Maestro Van Rijn? Vraag Frank naar zijn ervaringen op de Fiets en Wandelbeurs, 3 en 4 februari in de Amsterdam-RAI.

Cycle Maniac schreef:Deze Jakub Postrzygacz is er door 3 woestijnen Down Under (2.000 km) meegefietsd. Ook om het materiaal te testen. Hij is overigens zelf ook werknemer bij Crosso.
Overigens heb ik een paar keer met 'm gemaild. Ik informeerde of het mogelijk was om op de achtertassen nog een extra tas (buitenom) eraan te maken, antwoodde hij dat dit kan. 'In principe kunnen we jouw ideale tassen vormgeven en maken.' Nou, dat vind ik toch wel zeker interessant.

Groet, Marco
Nog even een noot: De tassen die deze Jakub Postrzygacz aldaar Down Under heeft getesd, zijn aan de foto's te zien niet van de Expert-, maar van Twist-lijn. Welk - meen ik - niet waterdicht, en ook goedkoper zijn. Desalniettemin, persoonlijk heb ik wel vertrouwen in zeker die Expert-lijn.

Groet, Marco

Laten we één ding vaststellen:
Bike4Travel is een uitstekende zaak! Alle lof, Marco!

Ik heb gekozen voor Ortlieb, en daar heb ik nog geen minuut spijt van gehad.
Mijn vriendin heeft de classic lijn, en ik heb de plus lijn. Van stevigheid zijn ze allebij supper. Toch vind ik mijn plus-zakken ietsje beter door het lager gewicht, en de soepelere stof (wat gemakkelijker is om op te rollen). Maar eigenlijk is dat maar een kleine reden.

Enkele jaren geleden heb ik gemerkt dat het zwakke punt bij al deze tassen de punten zijn waar de bevestigings-ogen in de stof vast zitten. Bij een ongeval waarbij deze bevestigingsogen over de grond slieren, is dit de plek waarbij de stof scheurt. Op andere plekken heb je dan meestal niets. In de winkel heb ik onlangs nog de vaude tassen ge-examineerd. Ik zag dat er meer van deze ogen (en tevens zwakte-punten) er aan aanwezig waren. Ook deden de rack-mounts van de Vaude-zakken me wat minder duurzaam aan. Die van ortlieb zijn véél simpeler van mechaniek, wat ook duurzamer zou kunnen betekenen.

Met ortlieb rollers heb je enkele truuks. Zo kan je je fietszakken gemakkelijk (leeg)opbergen al je ze plat strijkt en dan de klikkers om de za vaststeekt. Dit stond nergens in een handleiding, maar ik heb het gewoon zelf ontdekt.

Wat bijna iedereen weet is natuurlijk dat je je ortlieb rollers op 2 manieren kan sluiten. De eerste manier is vastklikken langs boven, de 2de manier is via de halsband. Door de halsband als tussenstuk te gebruiken heeft ortlieb weer wat kwetsbare ogen door hun stof uitgespaard.

De Vaude tassen ken ik niet zo goed, maar ik denk dat je niet zoveel multi-functionele dingen eraan hebt. En dan komt er nog bij dat ortlieb gewoon al het langst zijn tassen verkoopt. Vaude is hiermee pas later bij op de kar gesprongen. Ortlieb is er groot mee geworden.

Ook kan ik melden dat een ortieb back roller plus (met QL2) snel va je fiets vliegt bij een aanrijding. Dit vind ik goed, want zo bleef mijn bagage en tas onbeschadigd.

Ik rij al 7 jaar met de zelfde tassen. Ik reed dikwijls meer als 10000km per jaar. Dit alles met mijn ortliebtassen. Onlangs kon ik mijn tas nog als emmer gebruiken, en er zat geen enkel lek in. En dat is dan in de omgekeerde richting.

inderdaad lijken bij die CROSSO Twist iets interessants. Aangezien deze minder zwakke punten (als ogen door de stof) hebben.

In ieder geval zou ik voor de rol-sluiting kiezen, dat is gewoon de beste sluiting.
trouwens, al deze tassen zijn gewoon van de zelfde ontwerper hoor :)

Hierboven interesseer ik me voor de Crosso-tassen. Maar ik verdiep me toch ook nog even in Vaude- en Ortlieb:

De Vaude World Tramp Plus II heeft ook 'n tas aan de buitenkant. Fijn voor 't organiseren van bagage. Maar is er iemand mee bekend of er op deze tassen ook de Ortlieb outerpockets 'probleemloos' bevestigd kunnen worden? Ik weet dat er in de Ortlieb fietstassen gaatjes geprikd moeten worden, om de Ortlieb outerpocket's te bevestigen. Dat zou dan dus ook de Vaude fietstassen moeten gebeuren. Dan zou ik natuurlijk wel m'n Vaude garantie kwijt zijn. Nou ja, ik denk dat ik daar mee kan leven (*). Maar wat ik me af vraag, is: Zullen de gaatjes in het Vaude materiaal verder kunnen uitscheuren? Iemand die hier enig zicht op heeft?

Gr. Marco

(*) Zolang die gaatjes niet verder uitscheuren.


Afbeelding
De Vaude World Tramp Plus II


Afbeelding
Ortlieb outerpocket
Het materiaal is ongeveer hetzelfde.
De designer van VAUDE heeft eerst bij Ortlieb gewerkt maar daar was hij te vooruitstrevend, nu kan hij wel zijn ei kwijt.

Zou dus moeten kunnen, weliswaar met het vallen van je garantie van VAUDE.

Oke, helder. De Vaude World Tramp's heb ik intussen in bestelling. De Ortlieb Outer-pockets; Ik overweeg het nog even.

Groet, Marco
We zijn alweer een aantal jaartjes verder, maar heeft inmiddels iemand Crosso-tassen in zijn bezit of uitgeprobeerd? Ik wil graag tassen met een extra vak, dus vond het merk (en prijs) wel interessant. Vraag me alleen af of de ophanging wel sterk is. Nu fiets ik met hele oude Vaude-tassen met zijvak, maar die zijvakken beginnen uit elkaar te vallen. :( Heel jammer, want de tassen zelf zijn nog best goed!

Groetjes Jis

crosso.com.pl
Op dit moment zou ik zelf vooral denken aan de nieuwe city line van Ortlieb: minder frutsels en dus goedkoper en een kwart lichter. Nu nog dezelfde tassen in hun Plus materiaal, voor nog meer gewichtsbesparing!
Wim
jis30 schreef:We zijn alweer een aantal jaartjes verder, maar heeft inmiddels iemand Crosso-tassen in zijn bezit of uitgeprobeerd? Ik wil graag tassen met een extra vak, dus vond het merk (en prijs) wel interessant. Vraag me alleen af of de ophanging wel sterk is. Nu fiets ik met hele oude Vaude-tassen met zijvak, maar die zijvakken beginnen uit elkaar te vallen. :( Heel jammer, want de tassen zelf zijn nog best goed!

Groetjes Jis

crosso.com.pl
Ik vond ze ook heel interessant, maar hier lees ik dat het haak-systeem (wat voor al hun tassen gelijk is) ook wel 'ns faalt; de tassen willen wel 'ns van de fiets afvallen. Maar ja, dat gebeurt me met m'n Ortliebs ook wel eens.
Als ik ze terzijnertijd nou wel 'ns ga bestellen, ga ik ze mailen of ze met een Kaul Klickfix haaksysteem kunnen worden uitgerust. Dat moet heel degelijk zijn. Crosso is een klein Pools bedrijfje, en uit wat email-verkeer in het verleden weet ik dat ze ook wel iets met persoonlijke wensen kunnen doen.
Carradice is nu met z'n Super C panniers ook overgestapd op dat Kaul Klickfix haaksysteem: Zie Bikeradar.com.

Update: Ik mailde Crosso met de vraag of ik de tassen met het Klickfix systeem kon bestellen. Dit mailde men mij terug:
Crosso schreef:We admit that there was some problems with our mounting system. But at the beginning of 2009 we change the size of the upper mounting hook (we made it longer). So now it stick to the rack better and so far we didn’t have any complaints about the problem of hooks slipping of the rack.

So from our point of view the problem was solved in simple way.

Unfortunately as we produce regular panniers to make the panniers with Kaul Klickfix Modul Rail it would cost us much time and for You it means more money.

So as we solve the problem without any great influence on the prize maybe You could consider buying our new panniers with longer hooks.

Best regards, Crosso