Dank voor alle reacties! Altijd leuk en nuttig als er wat mensen meekijken die me weer wijzen op dingen die me zelf nog niet opgevallen waren.
Grandonneur schreef:Kan me niet voorstellen dat hij met een white industries balhoofdsetje uit de fabriek is gekomen of wel?
Nee, ik denk dat je gelijk hebt en dat het balhoofd ooit is vervangen. Op mijn Koga Gents Touring van hetzelfde bouwjaar zit een Tange balhoofdstel, made in Japan. Dat zal het origineel geweest zijn.
Grandonneur schreef:4x gekruist wiel wel oorspronkelijk?
Hé, scherp gezien. Was mij nog niet opgevallen. Maar dit is denk ik wel origineel, want mijn Gents Touring heeft het ook. En beide fietsen hebben dezelfde originele wielset:
Marten Gerritsen zegt daarover het volgende:
'Je kunt allerlei patronen vlechten, maar het meest standaard is 36 spaken en kruis 3 (zie boven). Kruis 4 heeft ook zo zijn aanhangers ('meer vering', 'sterker') maar ik hou niet zo van de achter de spaaknippel afbrekende spaken: als de spaaknippel-spaakgat combinatie de scherpere hoek niet kan bijbenen ontstaat er een knik in de spaak.'
Oftewel, 4 kruis is sterker en veert beter, maar geeft een grotere kans op spaakbreuk bij de nippel.
Ja inderdaad, Leon. In de folder van 1982 staat ie ook zonder wit achterspatbord! Leuk artikel, trouwens. Dankjewel.
Leon schreef: ↑ma 25 jan, 2021 10:21
Die achterdrager hoort er volgens de brochure niet op.
Klopt. De vorige eigenaar heeft die blijkbaar toegevoegd voor het vakantiefietsen. Ik ga hem er ook weer afhalen, maar bewaar hem wel voor als ik er een lichtgewicht trektochtje mee ga maken.
Bert van Sprang schreef:Ik zou de hele fiets aan de muur hangen en op iets eigentijds gaan fietsen!
.
Bert van Sprang schreef:Kan iemand mij uitleggen wat hier gaaf aan is? Wellicht subforum "oldtimers" openen, ik heb helemaal niet met die swieberfietsen.
Bert, het is net zoiets als tegen oldtimerliefhebber die in een BMW uit 1949 rijdt die hij zelf liefdevol onderhoudt zeggen: Waarom koop je geen nieuwe BMW, die zijn veel beter. Ja, nogal wiedes. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het is nostalgie, de liefde voor oude fietsen, esthetiek, romantiek, lekker aan je fiets sleutelen, het (al dan niet terechte) gevoel van duurzaamheid dat je een oud kwaliteitsproduct in leven houdt ipv van iets nieuws te kopen, etc. En het blijft grappig dat je voor een paar honderd euro voor de fiets en nieuwe onderdelen en wat uurtjes lekker in de werkplaats zo'n mooie fiets kunt rijden en daar plezier aan beleven. Als je daar geen lol aan beleeft moet je dat natuurlijk niet doen. Maar ik vind het wel leuk.
En verder is dit natuurlijk de historie van het vakantiefietsen. Voordat de mountainbikes kwamen, en de daar van afgeleide vakantiefietsen, ging je met zo'n ding met drie of vijf tassen eraan op reis. En dat ging ook (vaak stuk en dan moest je het onderweg weer repareren
).