Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982

juist quoten houdt het overzichtelijk;
Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 12:03
4x gekruist wiel wel oorspronkelijk?
staat er. dus oftewel, van iemand die er wél interesse in heeft, de vraag of destijds de wielen 4x gekruist werden gebouwd.
Als je al reageert op foutief quoten, dan zou het toch dit moeten zijn:
Gaaf hoor. 4x gekruist wiel wel oorspronkelijk?
:D .
Bert van Sprang schreef:
ma 25 jan, 2021 12:09
Gaaf hoor. 4x gekruist wiel
Kan iemand mij uitleggen wat hier gaaf aan is?
Weet je niet dat je voor elke keer dat een spaak een andere spaak kruist 10 punten krijgt op de eyecyclecandy-schaal? 8) :wink:
Nee, dat weet ik niet. Het enige wat mij interesseert is dat mijn wiel heel blijft, bij een zo laag mogelijk gewicht en voldoende stijfheid en ik weet dat ik dan uit de buurt moet blijven van jaren-80 fietsen met derailleur.
Dank voor alle reacties! Altijd leuk en nuttig als er wat mensen meekijken die me weer wijzen op dingen die me zelf nog niet opgevallen waren.

Grandonneur schreef:Kan me niet voorstellen dat hij met een white industries balhoofdsetje uit de fabriek is gekomen of wel?
Nee, ik denk dat je gelijk hebt en dat het balhoofd ooit is vervangen. Op mijn Koga Gents Touring van hetzelfde bouwjaar zit een Tange balhoofdstel, made in Japan. Dat zal het origineel geweest zijn.

Grandonneur schreef:4x gekruist wiel wel oorspronkelijk?
Hé, scherp gezien. Was mij nog niet opgevallen. Maar dit is denk ik wel origineel, want mijn Gents Touring heeft het ook. En beide fietsen hebben dezelfde originele wielset:

Afbeelding

Marten Gerritsen zegt daarover het volgende: 'Je kunt allerlei patronen vlechten, maar het meest standaard is 36 spaken en kruis 3 (zie boven). Kruis 4 heeft ook zo zijn aanhangers ('meer vering', 'sterker') maar ik hou niet zo van de achter de spaaknippel afbrekende spaken: als de spaaknippel-spaakgat combinatie de scherpere hoek niet kan bijbenen ontstaat er een knik in de spaak.'
Oftewel, 4 kruis is sterker en veert beter, maar geeft een grotere kans op spaakbreuk bij de nippel.

Leon schreef:
ma 25 jan, 2021 10:21
Grappig dat deze fiets geen deels wit achterspatbord heeft terwijl dat tot 1995 nog wel verplicht was (www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsarcheologie), zeker op een fiets met verlichting.
Ja inderdaad, Leon. In de folder van 1982 staat ie ook zonder wit achterspatbord! Leuk artikel, trouwens. Dankjewel.

Leon schreef:
ma 25 jan, 2021 10:21
Die achterdrager hoort er volgens de brochure niet op.
Klopt. De vorige eigenaar heeft die blijkbaar toegevoegd voor het vakantiefietsen. Ik ga hem er ook weer afhalen, maar bewaar hem wel voor als ik er een lichtgewicht trektochtje mee ga maken.

Bert van Sprang schreef:Ik zou de hele fiets aan de muur hangen en op iets eigentijds gaan fietsen!
.
Bert van Sprang schreef:Kan iemand mij uitleggen wat hier gaaf aan is? Wellicht subforum "oldtimers" openen, ik heb helemaal niet met die swieberfietsen.
Bert, het is net zoiets als tegen oldtimerliefhebber die in een BMW uit 1949 rijdt die hij zelf liefdevol onderhoudt zeggen: Waarom koop je geen nieuwe BMW, die zijn veel beter. Ja, nogal wiedes. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het is nostalgie, de liefde voor oude fietsen, esthetiek, romantiek, lekker aan je fiets sleutelen, het (al dan niet terechte) gevoel van duurzaamheid dat je een oud kwaliteitsproduct in leven houdt ipv van iets nieuws te kopen, etc. En het blijft grappig dat je voor een paar honderd euro voor de fiets en nieuwe onderdelen en wat uurtjes lekker in de werkplaats zo'n mooie fiets kunt rijden en daar plezier aan beleven. Als je daar geen lol aan beleeft moet je dat natuurlijk niet doen. Maar ik vind het wel leuk.
En verder is dit natuurlijk de historie van het vakantiefietsen. Voordat de mountainbikes kwamen, en de daar van afgeleide vakantiefietsen, ging je met zo'n ding met drie of vijf tassen eraan op reis. En dat ging ook (vaak stuk en dan moest je het onderweg weer repareren :lol: ).
Inderdaad, ik had in de jaren-80 ook zo'n fiets (een Bridgestone, want een Koga kon ik niet betalen), inderdaad 5 tassen en een 5-liter gasfles op de voordrager en dan vooral bergaf je handen goed aan het stuur houden en tijdig remmen. Ik heb ooit veel gesleuteld aan een oldtimer motor (BMW R50), dat was erg leuk, totdat ik met pech stil kwam te staan en het benodigde onderdeel 300 km verderop te koop was. Zonder vervoer, want net kapot, was dat een heel gedoe. Toen was ik genezen.
Je moet Marten wel correct citeren. Hij schrijft 'sterker' en 'meer vering' maar niet sterker en veert beter . :D
Bert van Sprang schreef:
ma 25 jan, 2021 12:09
Gaaf hoor. 4x gekruist wiel
Kan iemand mij uitleggen wat hier gaaf aan is? Wellicht subforum "oldtimers" openen, ik heb helemaal niet met die swieberfietsen.
"Gaaf" en "goed" zijn buitengewoon subjectieve begrippen. Het is maar net wat je leuk vindt, en wat jouw esthetische en praktische eisen en wensen zijn.

Zo rijdt een mooie fiets plezieriger dan een lelijke. En is de communis opinio dat rode fietsen sneller zijn dan blauwe (ondanks wetenschappelijk bewijs van het tegendeel).

Juist die subjectiviteit, die verschillende smaken en verschillende keuzes zijn wat een forum zo leuk en interessant maakt, en waar ik de afgelopen jaren veel plezier aan heb beleefd en veel van heb geleerd.

Het verbannen van andersdenkenden is dus precies het tegenovergestelde van wat ik zou doen.
non-fixie schreef:Het verbannen van andersdenkenden is dus precies het tegenovergestelde van wat ik zou doen.
Dus Bert v S mag blijven!
Hiero had ik mezelf natuurlijk ook duidelijker mogen uitdrukken hè.

een 4x gekruist wiel is bijvoorbeeld niet per se gaaf, maar gewoon een opvallend ding (mening). Een blinkend White Industries balhoofdsetje, dat vind ik gaaf (feit) dus daar verwees ik naar.

En buiten dat waardeer ik desondanks de inbreng van mensen die niks met oude zwabberbakken hebben in een topic waarboven staat ''renovatie blahblah 1982". Het is een gezellig forum op deze manier (althans, mening :D ).
Leon schreef:
ma 25 jan, 2021 19:42
non-fixie schreef:Het verbannen van andersdenkenden is dus precies het tegenovergestelde van wat ik zou doen.
Dus Bert v S mag blijven!
Bert moet blijven!

Hoe moet ik anders leren over swieberfietsen en zwabberbakken? :D
:lol:
Als ik het goed heb, zijn bovenstaande klassieke fietsen nooit ontworpen op bepakt-en-bezakt vakantiegebruik. Met wat lichte bagage zouden ze in principe prima kunnen rijden lijkt me, misschien een set nieuwe wielen eronder, dan is dat argument ook ondervangen. Op remgebied zijn ook vorderingen gemaakt, alleen al de remblokjes.

In de jaren 70-80 bestonden er dacht ik wel degelijk verzwaarde/verstevigde frame-versies bedoeld voor cyclotouring.
Gazelle had zo'n model, een variant op de Champion Mondial met dikkere buizen, andere geometrie ook. (uiteraard)
Joris Flemming schreef:
ma 25 jan, 2021 21:35
Als ik het goed heb, zijn bovenstaande klassieke fietsen nooit ontworpen op bepakt-en-bezakt vakantiegebruik. Met wat lichte bagage zouden ze in principe prima kunnen rijden lijkt me, misschien een set nieuwe wielen eronder, dan is dat argument ook ondervangen. Op remgebied zijn ook vorderingen gemaakt, alleen al de remblokjes.

In de jaren 70-80 bestonden er dacht ik wel degelijk verzwaarde/verstevigde frame-versies bedoeld voor cyclotouring.
Gazelle had zo'n model, een variant op de Champion Mondial met dikkere buizen, andere geometrie ook. (uiteraard)
Klopt. In het Frans zijn er zelfs 2 verschillende benamingen voor, randonneur en randonneuse.
Een randonneur is de fiets speciaal bedoeld voor fietsvakanties, dikkere banden, cantilever remmen alle dragers die je maar kunt wensen.
Een randonneuse is voor snelle ritten met lichte verpakking. Dus banden van 25-28mm (tegenwoordig oplopend tot 32), raceremmen maar dan iets langer en lichte bagagedragers (tasje achterop en stuurtas). Daarnaast veel aandacht voor verlichting omdat het daglicht wel eens op wil zijn voordat de rit ten einde is ;).
Grandonneur schreef:
ma 25 jan, 2021 12:03
Prachtig! Héérlijk rijden daarmee 8)

Kan me niet voorstellen dat hij met een white industries balhoofdsetje uit de fabriek is gekomen of wel? Gaaf hoor. 4x gekruist wiel wel oorspronkelijk?
Zou het niet kunnen dat er Tange Industries opstaat?
(Ik heb de foto's 3&4 nog eens goed bekeken en denk van wel, INDUSTRIES is héél duidelijk, maar ik geloof daarom niet dat er WHITE voorstaat)

Vooral hier denk ik toch TANGE te zien
Afbeelding

ontopic: mooie fiets! Daar zou ik m'n véél recentere Koga zo voor inruilen.
Zou misschien alleen LED lampjes willen installeren in die verlichting.
Mijn Koga stadsfiets uit 1988 heeft een dergelijk frame, is tamelijk licht (veel lichter dan gewone lompe stadsfietsen) en fietst erg lekker. Omdat het een keer zo uitkwam toen ik met de trein en een tent naar een congres ging heb ik er een tijdje terug iets van 15 kg bagage in twee achtertassen op gehangen. Dat zwabberde inderdaad en zou ik niemand aanraden. Kortom, dit zijn geen frames voor serieuze belading, maar voor een snelle hotel tocht zonder kampeerbagage kan het erg leuk zijn.
kristiano schreef:
di 26 jan, 2021 10:26
Zou misschien alleen LED lampjes willen installeren in die verlichting.
Goed punt. Ik heb daar ook al een paar keer naar zitten kijken, maar als ik het goed begrepen heb is het niet zomaar een kwestie van een lampje verwisselen.

Er zijn wel moderne én mooie lampen te koop voor klassieke fietsen, maar die zijn dan weer erg prijzig.

Ik heb zitten kijken naar de mooie achterlichten van Anton Tutter, ook een echte liefhebber, die ik toevallig ken van een ander forum, maar mijn zuunige Hollandse inborst verzet zich nog. Zijn versie van de "Koets B" vind ik echt heel fraai, maar $128 plus verzendkosten? **Slik**

Afbeelding

https://www.velolumino.com/
Ik vind de Spanninga nr 9 wel een mooi achterlichtje voor op een oudere fiets.
Is er voor batterij en dynamo. https://spanninga.com/nl/product/nr-9/
non-fixie schreef:
di 26 jan, 2021 21:59
kristiano schreef:
di 26 jan, 2021 10:26
Zou misschien alleen LED lampjes willen installeren in die verlichting.
Goed punt. Ik heb daar ook al een paar keer naar zitten kijken, maar als ik het goed begrepen heb is het niet zomaar een kwestie van een lampje verwisselen.

Er zijn wel moderne én mooie lampen te koop voor klassieke fietsen, maar die zijn dan weer erg prijzig.

Ik heb zitten kijken naar de mooie achterlichten van Anton Tutter, ook een echte liefhebber, die ik toevallig ken van een ander forum, maar mijn zuunige Hollandse inborst verzet zich nog. Zijn versie van de "Koets B" vind ik echt heel fraai, maar $128 plus verzendkosten? **Slik**

https://www.velolumino.com/
Ergens in de vorige eeuw had je de mogelijkheid om je oude gloeilampje te vervangen door 4 rode led's dat zat op een printje en dat weer op een stukje hout dat als voetje diende (dat paste in de schroefdraad voor de gloeilamp) dat heeft me destijds heel wat lampjes vervangen gescheeld. Je sloot het rechtstreeks op de bedrading aan. Misschien dat die er nog steeds zijn. (solexforum)
Hier kun je led bolletjes kopen voor oude lampen: http://www.reflectalite.com/LEDpage.html Ik heb dat met een rood led bolletje gedaan in het achterlicht van mijn stadsfiets. Dat werkte prima en is goed fel (maar je hebt natuurlijk geen standlicht). Ik heb het ook met een wit bolletje gedaan in een oude Schmidt E6 lamp. Dat geeft flink meer licht en zeker ook bij lagere snelheid. Het nadeel is dat het bolletje niet perfect op de goede plek in de reflector zit, dus de mooie gerichte bundel van de E6 werd ineens breed en slechter afgeschermd. Voor een stadsfiets is dit prima, en ik ben zeker tevreden, maar als je er ver mee wilt kijken zoals kon bij de E6 dan heb je pech. Het is nu vooral een lamp geworden om goed gezien te worden in plaats van zelf ver te zien. Misschien gaat dit laatste beter met een lamp met een minder geraffineerde maar ook minder kritische reflector als de B&M Basic koplamp, of de oude lamp op die Koga. Dat heb ik niet geprobeerd.