"Interessant artikel over de efficiëntie van Gates beltdrive vs ketting:
https://www.biketour-global.de/2018/01/ ... fizienter/ "
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:In plaats van je blind te kijken op de negatieve kanten van een derailleursysteem kan je ook gebruik maken op de positieve kanten. Je kan met name heel makkelijk wielen en cassettes wisselen, en aldus je fiets twee verschillende persoonlijkheden geven. Bv. een lichte wielenset met iets bredere racebanden (28, 32mm) en een 12-27 poldercassette voor tochtjes zonder bagage en een stevige wielenset met de dikste Allmotion's die passen en de genoemde 11-36 cassette om op reis te gaan.krispie76 schreef: ↑wo 28 okt, 2020 17:49Eigenlijk was mijn plan dat er wel een fiets mag bijkomen. Dan heb ik meteen ook een reservefiets mocht dit nodig zijn. Mijn F3 velgen zijn versleten en er moeten toch nieuwe in. Dus ik dacht een set lichte wielen voor mijn F3 te kopen en die bouw ik dan om tot een soort van fitnessbike en ik koop een gelijkaardige nieuwe fiets met Rohloffnaaf.
Uit je keuzemogelijkheden leid ik af dat je eigenlijk op zoek bent naar een sportievere fiets. Ik zou dan een tweedehands racefiets kopen. Tweedehands omdat die in de winter goedkoper zijn. Als het je niet bevalt doe je hem in de lente weg voor hetzelfde geld. Als je twee ongeveer dezelfde fietsen hebt, fitnessfiets en "winterfiets", ga je toch maar met één van beiden gebruiken.
Mocht je het nog niet gelezen hebben dan moet je dit stuk zeker eens lezen: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Ik ben benieuwd op welke stadsfiets jij voor je plezier tientallen kilometers rijdt bdr, want die wil ik dan ook.
Carl,Carl schreef: ↑do 29 okt, 2020 16:36Zover ik begrepen heb, is het je vooral om een onderhoudsarmere fiets te doen dan de F3 die je nu hebt, maar als ik die op de website van Koga opzoek, zie ik... een fiets met versnellingsnaaf en riem. Misschien kun je nog iets meer vertellen over (de specificaties van) jouw F3 en wat je er onderhoudsarmer aan wilt?
Het is misschien een wat dure fiets voor het "beperkte gebruik" maar je kan er idd prima dagtochtjes mee rijden. In de coronatijd doe ik vrijwel niet anders.Grandonneur schreef: ↑do 29 okt, 2020 20:21Er wordt vanaf het begin van dit draadje opgemerkt dat zo'n wts enorme overkill is voor luxe toeren. Is dat eigenlijk wel het feit?
Interessant artikel, maar het creeert alleen nog meer verwarring.Leon schreef: ↑do 29 okt, 2020 15:18Mocht je het nog niet gelezen hebben dan moet je dit stuk zeker eens lezen: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Een stuk belangrijker dan de keuze Rohloff versus derailleur.
Klopt! 1082mm vs 1127mm.Bert van Sprang schreef: ↑ma 02 nov, 2020 14:18Qua zithouding geen probleem, echter 2 cm langer betekent (vaak) ook 2 cm langere wielbasis, dit kan nog vergroot worden door bijvoorbeeld langere achtervork of andere vorkhoek en zo zit je snel op 5 cm langere wielbasis en dat ga je echt wel merken in het rijgedrag.
Maar het is nog geen tandem hè?Bert van Sprang schreef: ↑ma 02 nov, 2020 14:18Qua zithouding geen probleem, echter 2 cm langer betekent (vaak) ook 2 cm langere wielbasis, dit kan nog vergroot worden door bijvoorbeeld langere achtervork of andere vorkhoek en zo zit je snel op 5 cm langere wielbasis en dat ga je echt wel merken in het rijgedrag.