Een fiets en vooral een frame is gebouwd met een bepaalde gewichtsverdeling voor/achter in gedachten. Wijk je af van deze ingeplande gewichtsverdeling dan zal de fiets slechter sturen.
Heb je een fiets die gebouwd is op de rechtopzittende fietser die al zijn/haar gewicht op het achterwiel heeft, met het stuur heel hoog en bijna niet leunend op het stuur, ja dan zal deze slechter sturen bij alle gewicht achter. Heb je een racier fiets/frame dan is deze gebouwd op een bepaald percentage gewicht op het voorwiel. Wijk je daarvan af door al je bagage achterop te gooien (of door een hoog en recht stuur op een raceframe te monteren) dan krijg je een slecht stuurgedrag.
Tijdens het bestellen van mijn Bob Jackson frame vroeg de framebouwer daarom ook naar een foto van een beladen fiets, een van mijn fietsen, beladen op de manier zoals ik mijn Bob Jackson frame wilde gaan beladen. Juist om het frame goed te kunnen aanpassen aan de vorm van beladen.
Er zijn zelfs bepaalde modellen fietsen/frames (low trail design) die er baat bij hebben om het meeste gewicht uit de tassen voorop te hebben. Die worden vaak bereden met maar een klein tasje achterop en medium of zelfs grote tassen voorop.