Dat klinkt als een gave uitdaging!
Ik heb diagonaal de antwoorden doorgenomen, maar het kan toch zijn dat je hieronder wat dubbelingen vindt, sorry daarvoor
Verlichting: ik heb zelf ook nooit geinvesteerd in een naafdynamo, maar kom altijd prima uit de voeten met verlichting met accu. Ik had altijd één grote/sterke, die uren mee kan, en één hoofdlamp voor reserve, reparaties en tijdens overnachtingen. Inclusief een powerbank die zowel mijn lamp als telefoon en gps kon opladen wanneer nodig. Extra tip: kies een lamp die ook een goede lichtbundel geeft wanneer deze op z'n kop hangt. Soms is montage onder het stuur handiger.
Regenjas/ Gilet: regenjas is tegen de regen en wind op koude momenten, gilet is voor zichtbaarheid en als tussenoplossing, een regenjas is namelijk zweterig en draag ik liefst minimaal.
Powermeter: niet in investeren! Ik heb een sporthorloge met hartslagmeting, dat geeft mij voldoende info. Ik gebruik deze vooral om in de gaten te houden dat mijn hartslag niet te veel boven de 140 gaat tijdens mijn tochten, dan verzuur ik sneller, en bij trainingen om te zorgen dat ik juist wél boven die 140 ga, om sterker te worden
Banden: tubeless is prima, mits je banden en velgen daar geschikt voor zijn. Kan ook prima zonder. Ik rijd al jaren met GP4seasons, eerst in 28mm nu in 32mm, die rijd ik echt zélden lek, en een nieuwe binnenband is snel gedaan. Die moet je toch meenemen, want ook als je een tubeless band lekrijdt is een binnenband soms de beste oplossing. Tubeless is in mijn ogen vooral fijn wanneer je met lage bandendruk wil rijden, zoals bij gravelrijden en MTB, offroad. Op wegen is dat niet echt nodig. Als je het nog niet gewend bent zou ik er geen tijd in investeren. Die GP4seasons zijn overigens hele fijne banden voor tochten waar je niet weet wat je tegen gaat komen. Stevige band, rijdt niet snel lek, goede grip op natte ondergrond, grindpaden zijn ook geen probleem (sterke zijkant). Ik rijd 32mm vanwege het comfort: dikkere band = lagere druk = minder trillingen. Fijn voor het zitvlak, fijn voor de handen.
Bikefit: het instellen van een een gravelbike / randonneursfiets of een racefiets is niet persé het zelfde. Pijn in de onderrug is iets wat op langere dagen écht een probleem kan worden. Er is niet één waarheid, en hoewel het interessant is hoe een fietsenspecialist er naar kijkt (het kan zeker wel wat opleveren) is het wat mij betreft meer een mooi startpunt, dan een eindresultaat. Ik heb maanden gespeeld met de instellingen van mijn fiets, en met name de hele lange meerdaagse tochten geven je het beste inzicht in wat voor jou werkt. Over het algemeen is het veiliger om niet te diep te zitten (rugklachten), het stuur ook niet te ver naar voren te hebben (te veel gewicht op je handen), en goed te kijken naar hoe je voeten op de pedalen staan. Knieklachten kunnen ook voortkomen uit verkeerd afgestelde clips op de pedalen.
Ik heb een los ligstuur gemonteerd voor de hele lange afstanden, een Profile Design T2 geloof ik. Dit merk heeft fietssturen waarbij de elleboogsteunen LOS van de stuurbevestiging zit. Deze kun je dus apart instellen, wat vaak niet kan bij andere merken. Het stuur geeft mij een extra positie waarbij ik mij handen kan ontlasten, en ik maak er veel gebruik van. Hierbij geldt ook dat je even goed moet kijken hoe je het stuur het meest comfortabel instelt. Ik zie vaak mensen die hun fietsstuur iets hoger zetten, omdat hun ligstuur anders te laag zit. Even proberen dus.
Ik merk dat ik ook vaak even de elleboogsteunen vastpak met mijn handen voor een rechtop-positie. Is het vast niet voor bedoeld, maar soms wel even lekker
Een ligstuur zorgt er wel voor dat je minder ruimte hebt op je stuur voor de bevestiging van je GPS en lampen. Ik heb een tussenstukje dat vooraan tussen de twee stangen zit, waarop ik de GPS monteer, en waar ik ook de lamp nog aan kwijt kan (op z'n kop eronder).
Andere tips:
Let op je voeding, neem vaak wat te eten, ook als je geen honger gevoel hebt.
Ik gebruik SPD (mountainbike) klikpedalen in plaats van racefiets pedalen.
Monteer evt een extra bidon(houder) onder de schuine buis. Kan je wat meer water meenemen. Deze bidon wordt wel vies, dus ik doe er altijd een zakje overheen met een haarelastiekje.
Gebruik chamoiscreme met antibacteriële werking en verzorg je zitvlak goed na elke rit. Huidproblemen op je zitvlak = einde tocht.
Wissel bewust vaak van handposities. Handschoenen zijn niet alleen voor demping, maar ook voor betere grip bij heet weer (zweethanden). Ik draag ze zelden, maar heb ze altijd bij me op lange tochten.
Een ketting die geluid maakt is een ketting die weerstand geeft. Smeer 'm regelmatig tijdens je rit.
Forceer niet als je een dag de afstand niet haalt. De tweede of derde dag is bij mij vaak de lastigste
Verdeel de route in segmenten als je GPS er moeite mee heeft om één lange route in te laden. Dat moet je dus vantevoren goed testen, niets zo vervelend als een traaage ggggppppsss tijdens het fietsen.
Maar de belangrijkste tip: geniet ervan! Kan een hele mooie ervaring worden, en je kunt aan de voorkant niet alles perfect voorbereiden, problemen uitsluiten of de hele route overzien. Ben flexibel, en genieten maar!
Succes!