Je hebt te slap en te stijf, bij te slap heb je het over zijdelingse stijfheid, pak een goedkope stalen oma fiets, zet je voet op de crank bij de trapas en duw met je voet en je ziet het frame doorbuigen, das een zwabber frame.
Te stijf geeft te veel schokken door in de lengte richting van het frame dus elke hobbel wordt doorgegeven aan t stuur en zadel.
Je wil zijdelings een stijf frame, als jij kracht zet op de pedalen buigt het frame niet en ook als je een rechte lijn wil volgen onverhard of op slecht wegdek blijven de wielen in 1 lijn staan waardoor je als je op een richel fiets je achterwiel niet de ene kant in de geul glijd en je voorwiel in de andere kant..
Aan een te slap kan je niks doen, aan te stijf wel, zachter zadel, dunnere zadelpen, bredere banden, bandendruk lager, dikker stuurlint, foam handvatten etc etc
Wat goede frame bouwers doen is proberen zijdelings een stijf frame bouwen en flex in de achterbrug en voorvork naar voren en achter en omhoog.
De bewering dat een zijdelings slap frame de energie terug geeft bij het terug veren is natuurlijk onzin, iets buigen kost altijd energie, het terug veren dus ook, Het terug veren levert misschien wel iets op maar er is zeker meer energie verloren gegaan dan er in gestopt is.