Sjscycles https://www.sjscycles.co.uk/sprockets/t ... -hubs-19t/ laat opschroeftandwielen voor Rohloff in Engeland fabriceren in 16, 17 en 19-tands uitvoering.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Tja dan kan ik alleen maar zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb...
quotes juist gezetRoger schreef: ↑do 28 mei, 2020 19:33Zoals ik al aan gaf is het geheel gemonteerd door Rohloff importeur Elan uit Nijmegen. Ik mag er toch wel van uit gaan als iemand ervaring heeft met Rohloff en onder andere montage van deze carrier en tandwielen zijn zij het wel. Ik ga er dan ook vanuit dat onjuiste montage niet de oorzaak is. Maar wat dan wel de oorzaak is? Daarbij als je het C-clipje in de sleuf klikt is het mijn inziens altijd vast.Just Koen schreef: ↑do 28 mei, 2020 16:36Ik zie vaak (tientallen keer dit jaar) de combinatie splined carrier + splined tandwiel. In bijna geen enkel geval heb ik speling gemerkt. In de twee gevallen dit jaar (die ik me kan herinneren) dat ik speling + slijtage op het tandwiel en/of de carrier heb vastgesteld zat de clips niet goed vast. Niet echt voldoende data om een fatsoenlijk doctoraat op te baseren, maar mijn mening is dat het systeem -mits goed gemonteerd- goed werkt en voor de consument uiteindelijk minder kost dan het "oude" systeem met opgeschroefd tandwiel.Fedor schreef: ↑wo 27 mei, 2020 19:48Tja dan kan ik alleen maar zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb...
Elke keer een carrier én een kransje wisselen zou wel erg vreemd zijn (plus je bent meer geld kwijt dan alleen met een schroefkrans). Bovendien zijn de tanden niet versleten, maar door de slijtage door de carrier moet het tandwiel ook nog eerder vervangen worden ook.
Al met al ben ik wel héél erg benieuwd naar andere ervaringen. Hopen dat bovenstaande iets is wat niet al te vaak voorkomt.
Tja, het zou kunnen. Anderzijds kan ik mij voorstellen dat dan na zoveel fiets kilometers op een gegeven ogenblik het C-clipje in de groef springt of helemaal uit de groef springt. Toen ik het wiel met de gereviseerde versnellingsnaaf van Rohloff importeur Elan uit Nijmegen terug kreeg (nov. 2017) heb ik niet geconstateerd dat dit niet goed gemonteerd was. Maar ik heb hier toen der tijd vermoedelijk ook niet speciaal op gelet. Anders had ik het wel er juist in geklikt.bdr schreef: ↑do 28 mei, 2020 20:51quotes juist gezetRoger schreef: ↑do 28 mei, 2020 19:33Zoals ik al aan gaf is het geheel gemonteerd door Rohloff importeur Elan uit Nijmegen. Ik mag er toch wel van uit gaan als iemand ervaring heeft met Rohloff en onder andere montage van deze carrier en tandwielen zijn zij het wel. Ik ga er dan ook vanuit dat onjuiste montage niet de oorzaak is. Maar wat dan wel de oorzaak is? Daarbij als je het C-clipje in de sleuf klikt is het mijn inziens altijd vast.Just Koen schreef: ↑do 28 mei, 2020 16:36
Ik zie vaak (tientallen keer dit jaar) de combinatie splined carrier + splined tandwiel. In bijna geen enkel geval heb ik speling gemerkt. In de twee gevallen dit jaar (die ik me kan herinneren) dat ik speling + slijtage op het tandwiel en/of de carrier heb vastgesteld zat de clips niet goed vast. Niet echt voldoende data om een fatsoenlijk doctoraat op te baseren, maar mijn mening is dat het systeem -mits goed gemonteerd- goed werkt en voor de consument uiteindelijk minder kost dan het "oude" systeem met opgeschroefd tandwiel.
Ik heb geen ervaring met Rohloff maar wel met die Sturmey Archer en Nexus naven die met dezelfde C-clip geborgd worden. Het is mogelijk die C-clip slecht te bevestigen, deels in en deels uit de groef. Hierdoor kan het tandwiel zijwaarts bewegen. Ik ben het met Koen eens dat er iets mis moet zijn geweest met de bevestiging want het tandwiel is aan de kettingkant nauwelijks versleten.
Zou het kunnen zijn als je veel kracht zet met het losdraaien er ergens binnenin de naaf een onderdeel te zwaar belast wordt. De tandwielen losdraaien van een ouderwetse pignon had je twee handgrepen met een stuk ketting. Zo kon je die krachten opvangen. Wat moet je doen bij Rohlhoff die maar een tandwiel heeft.Roger schreef: ↑za 23 mei, 2020 09:32Maar wat is dan de meerwaarde van dit systeem? En waarom heeft Rohloff deze nieuwe Rohloff Splinet Carrier SL op de markt gebracht ? Dan kan ik toch net zo goed terug gaan naar de tandwielen met schroefdraad? Ik vond het juist zo handig dat ik een tandwiel kon vervangen of omdraaien door middel van het los wippen van het c-clipje. Dit gezien de tandwielen met schroefdraad bij mij altijd moervast gingen zitten ondanks een likje montage pasta. Ik weet nu even niet wat wijsheid is, een nieuwe spinet adapter, een nieuwe spinet adapter met Rohloff Splinet Carrier SL waar je ook weer nieuwe specifieke dure tools voor nodig heb, of terug naar het oude systeem tandwielen met schroefdraad? Ter info: ik fiets met een 43 tands Idworx messen stalen voorblad en een KMC singel speed X1 Silver (nu E1 Silver) ketting.
Maar bij het losdraaien van de versleten splined carrier moet je ook zoveel kracht zetten. Je stelling zou relevanter zijn als de carrier slijtvast zou zijn en dus altijd kon blijven zitten.WimB schreef: ↑za 27 jun, 2020 13:49Zou het kunnen zijn als je veel kracht zet met het losdraaien er ergens binnenin de naaf een onderdeel te zwaar belast wordt. De tandwielen losdraaien van een ouderwetse pignon had je twee handgrepen met een stuk ketting. Zo kon je die krachten opvangen. Wat moet je doen bij Rohlhoff die maar een tandwiel heeft.