Rokon schreef: ↑di 28 jan, 2020 14:05
....
Tenzij onvoorziene omstandigheden weet je toch van tevoren hoe je gaat rijden, niet?
Voor mij geldt dat maar zelden. Ik heb de, of meer, route wel globaal voorbereid. Dwz ik heb verschillende opties bekeken, en ken vaak ook nog deeltrajecten van een vorige keer, of van een bezoek per auto, maar hoe en hoever is toch vaak het resultaat van het weer, het humeur etc etc. Als ik bijv uit de trein stap in Saarbrücken, dan heb ik inmiddels een "vast" punt, dwz een dorpje waar het wild of semi-wild kamperen eerder al goed beviel ... maar daarna is het lang niet steeds dezelfde etappe, soms met opzet juist niet om eens ergens anders te landen, soms juist wel vanwege het "bent u daar al weer" effect (waarbij "alweer" soms jaren terug is).
Steeds duidelijker wordt mij dus dat een GPS voor mij geen eerste keus was en is. Een smartphone misschien wel, maar daar zit dan weer de stroom-vraag aan vast ... dus waarschijnlijk houd ik daarom zo graag vast aan de papieren kaart.
Het is gewoon een andere manier van plannen ... voor mij is de verrassing en zijn de drie vragen "hoe kom ik de helling op", "waar is de winkel" & "waar kan ik kamperen" onderdeel van de reis (en drie vragen krijgen steeds een antwoord).
En de GPS .. die gebruik ik wel, maar vooral voor het meest traditionele gebruik, om in het veld een nauwkeurige plaatsbepaling te kunnen maken (en verder gebruik ik ook de hoogtemeter-functie), en dan eigenlijk alleen als ik te voet ben. Ik heb dan ook een oud ding, eentje waar nu ongeveer iedereen z'n neus ophaalt.